آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آموزش عکاسی اکشن

 شما چطور می توانید عکاسی اکشن خود را بهبود بخشید؟ همه چیز آنقدر سریع حرکت می کند که گرفتن عکس های اکشن رضایت بخش یک چالش واقعی است. در این مقاله سه گام اصلی برای بهبود عکس های اکشن و به طور کلی عکاسی بارداری در آتلیه بارداری شما آموزش داده شده است، بنابراین مطالعه آن را به همه توصیه می کنیم.

بهترین راه برای بهبود عکاسی اکشن با سرعت بالا این است که از سرعت عمل خود بکاهید و عجله نکنید. نباید به اشتباه فکر کنید که چون سوژه به سرعت در حال حرکت است، شما نیز باید همین کار را انجام دهید.

عکاسان اکشن حرفه ای نتایج برجسته خود را با پیش بینی و برنامه ریزی دقیق به دست می آورند. سپس دوربین خود را برمی دارند تا شروع به عکس گرفتن کنند.
[عکاسی اکشن]

بهترین عکس اکشن من. گاهی اوقات چیزی فراتر از برنامه ریزی خوب باعث موفقیت یک عکس می شود. من در زمانبندی این عکس شانس آوردم!

در اینجا سه گام اصلی برای بهبود عکس های اکشن و به طور کلی عکاسی شما ارائه شده است. مهم نیست سوژه شما چیست، می توانید هر بار که عکس می گیرید از این اصول استفاده کنید.
اول نگاه کنید

قبل از این که دوربین را جلوی چشم خود قرار دهید، حتی قبل از این که آن را روشن کنید، به دقت به چیزی که برای عکس گرفتن انتخاب کرده اید، نگاه کنید. به این موارد نگاه کنید:

    سوژه خود
    پس زمینه پشت سوژه
    پیش زمینه در جلوی سوژه
    روشنایی (نورپردازی)
    آب و هوا
    موانع – افراد، ترافیک، گاوها، و غیره (هر چیزی که ممکن است مانع از عکس گرفتن شما شود).

هوشیار و مراقب بودن یکی از مهم ترین چیزهایی است که عکاسان باید در آن تخصص داشته باشند. شما باید بدانید چه چیزی در اطراف شماست و چگونه به روند عکاسی شما کمک می کند یا مانع از آن می شود.
[عکاسی اکشن]
سپس فکر کنید

هنگامی که سوژه خود را انتخاب کردید و به اندازه کافی به محیط اطراف خود نگاه کردید، وقت آن است که تکه های تصویری که می خواهید ایجاد کنید را کنار هم قرار دهید.
به محل عکاسی خود فکر کنید

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید، جایی است که عکس هایتان را در آن می گیرید. شما باید در مورد این که سوژه شما از زوایای مختلف چطور به نظر می رسد و این که کدام یک را انتخاب خواهید کرد، فکر کنید. ممکن است لازم باشد در چند محل مختلف عکس بگیرید تا محل مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای هر نوع عکاسی اکشن سوژه شما در حال حرکت خواهد بود، بنابراین پس زمینه ممکن است یکسان باقی نماند. از خودتان بپرسید اگر با سوژه خود حرکت کنید عکس های بهتری خواهید گرفت یا اگر ثابت بمانید.

حرکت کردن با سوژه سخت تر است. در این صورت این ریسک وجود دارد که هیچ عکس قابل استفاده ای نگیرید. ممکن است بهتر باشد که در یک نقطه بمانید تا وقتی که مطمئن شوید چند عکس خوب گرفته اید و پس از آن با سوژه خود حرکت کنید.
[عکاسی اکشن]
حواستان به دیگران باشد

اگر در یک رویداد ورزشی هستید، باید حواستان به افراد دیگر باشد. اگر در حال عکاسی از بازی فوتبال کودک خود هستید، والدین دیگری نیز در جایگاه تماشاچیان هستند که باید آنها را در نظر بگیرید. آنها ممکن است حواسشان به شما نباشد و درست هنگام گل زدن فرزندتان جلوی دوربین بیایند و عکس را خراب کنند.

بنابراین مکانی را پیدا کنید که در آن کسی مانع کارتان نشود. گاهی اوقات این به این معنی است که جلوی دیگران قرار بگیرید یا عقب تر بروید.
در مورد نور فکر کنید

آیا هوا آنقدر روشن هست که بتوانید از یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع استفاده کنید؟ اگر نیست، باید ایزو را به یک تنظیمات بالاتر افزایش دهید.

نور از کجا می آید؟ سوژه شما از جلو روشن (نورپردازی) می شود یا از پشت؟ شاید از کنار؟ یا شاید از زوایای مختلف، چون آنها حرکت می کنند و جابجا می شوند.

توجه به این که نور چگونه به سوژه می تابد به شما کمک خواهد کرد تا مکان مناسبی برای قرار گرفتن در آن پیدا کنید. نگاه کنید و ببینید که در کدام زاویه، نور برای عکسی که شما می خواهید بهتر است.
[عکاسی اکشن]
در مورد آب و هوا فکر کنید

هنگام عکاسی در فضای باز ممکن است لازم باشد به آب و هوا نیز فکر کنید. در روزهای آفتابی روشن یا روزهای ابری کسل کننده، زمانی که بعید است شرایط آب و هوا تغییر کند، چیز زیادی برای فکر کردن وجود ندارد. هنگامی که باد می وزد و ممکن است باعث شود که گرد و خاک یا شن مانع از کار عکاسی شما شود، باید مراقب باشید.

ابرها چیزی هستند که باید بیشتر از همه در مورد آن فکر کنید. در یک روز که ابرها در میان آسمان حرکت می کنند و خورشید گاهی پشت ابرها می رود، باید حواستان را جمع کنید. همانطور که نور تغییر می کند، نوردهی شما نیز باید تغییر کند و این ممکن است بسته به تنظیماتی که استفاده می کنید، بر سرعت شاتر شما تاثیر بگذارد.
در مورد ترکیب بندی خود فکر کنید

ترکیب بندی به تفکر دقیق نیاز دارد. اغلب اوقات افراد سعی می کنند یک عکس فوری از اکشن (حرکت) بگیرند. آنها ممکن است در ثبت قطعی آن لحظه موفق باشند، اما ترکیب بندی اغلب وحشتناک است.

علت آن این است که برای این عکس برنامه ریزی نشده بود. انتخاب یک محل مناسب و پیش بینی حرکت به شما کمک خواهد کرد تا برای ترکیب بندی خود نیز برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی
[عکاسی اکشن]
در آخر، کلیک کنید

حالا که به همه چیز فکر کردید، می توانید شروع به عکس گرفتن کنید. مرحله فکر کردن لازم نیست همیشه طولانی باشد. گاهی اوقات می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. بستگی به این دارد که شما چقدر با سوژه خود و محلی که می خواهید در آن عکس بگیرید، آشنا هستید.

هرچه با هر دوی اینها بیشتر آشنا باشید، این مرحله برای شما آسان تر و سریع تر خواهد بود.
تنظیمات دوربین

تنظیم درست دوربین برای گرفتن عکس های اکشن مهم است. به خصوص سرعت شاتر و مُد فوکوس بسیار مهم هستند.

برای متوقف کردن حرکت باید یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع انتخاب کنید. هرچه حرکت سریع تر باشد، به سرعت شاتر سریع تری برای متوقف کردن حرکت نیاز خواهید داشت.
[عکاسی اکشن]

برای تار کردن سوژه، عکس این تنظیمات را باید اعمال کنید. یک سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته انتخاب کنید تا اجازه دهد سوژه شما به واسطه حرکت تار به نظر برسد، اما نه آنقدر آهسته که دیگر نتوانید آن حرکت را تشخیص دهید.

برای حرکت های واقعا سریع من معمولا دوربین و لنزم را بر روی فوکوس دستی تنظیم می کنم. یک نقطه برای فوکوس کردن بر روی آن انتخاب می کنم و فقط زمانی عکس می گیرم که سوژه در داخل منطقه فوکوس من باشد.

مهم ترین نکته در مورد عکاسی اکشن این است که مطمئن شوید دکمه شاتر را در لحظه تعیین کننده ای که اکشن در اوج خود قرار دارد، فشار داده و عکس بگیرید.

لنزک: برای کسب آموزش بیشتر، دو مطلب «نکات آموزشی مقدماتی عکاسی از ورزش های موتوری» و «نکات آموزشی مقدماتی عکاسی از ورزش های موتوری – قسمت دوم» را مطالعه نمایید.
[عکاسی اکشن]
نتیجه گیری

اگر شما تنها چند عکس بگیرید، بدون این که اول نگاه کنید و سپس برای عکاسی برنامه ریزی کنید، نتایج شما اغلب خوب نخواهند بود. آماده بودن برای زمانی که اکشن اتفاق می افتد، اغلب به عکس های اکشن بهتری منجر خواهد شد.

هرچه با سوژه خود و محیط اطراف بیشتر آشنا باشید، کار آسان تر خواهد بود. بنابراین، اگر تازه کار عکاسی اکشن را شروع کرده اید، انتخاب سوژه ای که آن را خوب می شناسید به این معنی است که شانس موفقیت شما بیشتر خواهید بود.

تمام عکس هایی که من در این مقاله استفاده کرده ام، مربوط به جشن سال نوی چینی (Hmong) هستند که چند سال پیش گرفتم. در این روز فعالیت های ورزشی مختلفی وجود دارد که افراد و تیم های روستایی در آن به رقابت می پردازند. همیشه فعالیت ها و سرگرمی های زیادی در این جشن وجود دارد.

نویسنده کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)
منبع:

لنزک


تکنیک عکاسی نقاشی با نور

علی تقوایی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی عکاسی تبلیغات. ۴ سال است که در زمینه تکنیک عکاسی نوزاد در آتلیه نوزاد نقاشی با نور فعالیت دارم. نقاشی با نور یک تحول جدید در زمینه عکاسی ایران هست و هنوز به صورت کامل شناخته نشده و عکاسان اطلاعات محدودی در مورد این نوع عکاسی دارند.
اکثر عکاسان فکر میکنند با یک بار تمرین و انجام نقاشی و بازی با نور، عکس دلخواه در می آید ولی به این صورت نیست.

تا جایی که من اطلاع دارم و تحقیق کرده ام تکنیک عکاسی نقاشی با نور در ایران به تازگی وارد شده، ولی اکثر کشورهای جهان با این تکنیک آشناییت کامل دارند. به همین دلیل در کشورهای دیگر خلاقیت و تنوع در این کار بسیار زیاد است درحالیکه این تکنیک در ایران تقریبا بصورت نوپا و جدید انجام می شود.

نکته بسیار مهم در این تکنیک از عکاسی که عکاسان می توانند استفاده کنند اینست که خلاقیت به خرج دهند و موضوع عکس را عوض کنند که باعث قوی تر شدن کار بشود.


تکنیک نقاشی بانور یک کار گروهی (Team work) است. یعنی مجموعه ای از عوامل عکاس، مدل یا شئ، چرخاننده نور و عوامل کمک کننده دیگر با هم همکاری می کنند. با این حال می توان به صورت انفرادی نیز این تکنیک را اجرا کرد، ولی در کار گروهی وسعت و کیفیت کار خیلی مطلوب تر است.
عوامل موثر در این تکنیک عکاسی

۱- یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه ها در موفقیت این تکنیک، خوب اجرا شدن آن می باشد

۲- پشتکار: ممکن است بارها کار به مشکل بخورد و خراب شود ولی نباید ناامید شد

۳- وجود یک گروه قوی برای انجام کار

۴- ساخت ابزارهای جدید

۵- خلاقیت و ایده پردازی
[عکاسی نقاشی با نور]
لوازم مورد نیاز برای عکاسی نقاشی با نور

۱- ریموت کنترل شاتر برای حذف لرزش دست

۲- دوربین DSLR

3- سه پایه خوب

۴- چراغ قوه
هدف من از انتخاب این تکنیک در عکاسی

اولین بار که نقاشی با نور انجام دادم هم برای تخلیه انرژی بود هم شور و شعف خاصی در برداشت و چون بین تکنیک ها و سبک های عکاسی کار و ایده نویی بود و افراد زیادی در این زمینه در ایران فعالیت نداشتند برای من جذابیت زیادی داشت.

یکی از اهداف من این است که همراه با گروهم به جایگاه مطرحی در عکاسی با نور در ایران برسیم.
منبع:

لنزک


آموزش عکاسی با دوربین های چاپ سریع اینستکس

 با دوربین فوجی اینستکس (Fuji Instax) یا پولاروید (Polaroid) خود، و با کمک این ده نکته آموزشی برای بهبود عکاسی کودک در آتلیه کودک چاپ فوری، تصاویر بهتری بگیرید. اگر دوربین چاپ سریع ندارید، شاید مطالعه این مطلب شما را به خریدن یکی از آن ها ترغیب کند!

محبوبیت دوربین های چاپ سریع یا فوری روز به روز در حال افزایش است. اما با وجود قیمت فیلم فوری که حدود ۱ یورو (۱ دلار) برای هر تصویر می باشد، مهم است که هنگام استفاده از یک دوربین instax یا Polaroid (یا دوربین های فوری Leica، Lomography یا Kodak)، عکس های خود را درست بگیرید.

اینها ده نکته هستند که به شما کمک می کنند تا دفعه اول – یا حداقل در چند تلاش اول – این کار را به درستی انجام دهید.
1
برای جلوگیری از خراب شدن سلفی فاصله خود را حفظ کنید

اکثر دوربین های فوری یک حداقل فاصله فوکوس ۳۰ یا ۶۰ سانتیمتری دارند، که تقریبا معادل نگه داشتن دوربین در فاصله طول بازو در هنگام گرفتن سلفی می باشد.

اگر عکس های شما تار می شوند، علت آن لرزش دوربین یا کمبود نور نیست، بلکه به این دلیل است که لنز بیش از حد به سوژه نزدیک است. بنابراین، مانند وقتی که از هر دوربین دیگری استفاده می کنید، رعایت فاصله مناسب را مد نظر داشته باشید.
۲
از قرار دادن سوژه های بسیار کوچک در کادر اجتناب کنید

نقطه مقابل توصیه قبلی، ایستادن در فاصله خیلی دور از سوژه است. اکثر عکس های چاپ سریع به اندازه کارت اعتباری هستند، یا قطعا بزرگتر از یک زیر لیوانی نیستند، بنابراین اگر سوژه شما در کادر خیلی کوچک باشد، به سختی دیده خواهد شد.

به طور کلی، شما نباید بیش از حدود ۱٫۵ متر از سوژه خود فاصله داشته باشید – مگر این که سعی داشته باشید یک منظره یا یک اثر معماری را در کادر جای دهید. با این حال اگر بخواهید تاثیر را به حداکثر برسانید، باید نزدیک تر شوید.
۳
حواستان باشد که انگشتانتان در عکس نیفتد یا جلوی فلاش را نگیرد
[عکاسی چاپ سریع]

در دوربین های فوری کوچک تر، دیدن انتهای انگشتان مزاحم در کادر – به این دلیل که دوربین فاقد دستگیره مناسب است و جایی برای قرار دادن دست ها ندارد – مشکل رایجی است که به راحتی با کسب تجربه می توان از آن اجتناب کرد.

نکته دیگر اجتناب از تاریک کردن فلاش توکار است – باز هم، به این دلیل که شما دوربین را به طرز خاصی نگه می دارید و دستتان آن را مسدود می کند.

بدون صفحه نمایش LCD که قبل از گرفتن عکس به شما هشدار دهد، خوب است که از قبل بررسی کنید که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
۴
در صورت امکان از نور طبیعی استفاده کنید

این نکته برای هر نوع عکاسی صدق می کند، اما به خصوص برای عکاسی فوری که در آن معمولا ترکیبی از فیلم با ایزوی بالا و دوربینی که هر بار می خواهد به طور خودکار فلاش را فایر کند، می تواند به طرز ناامید کننده ای به تصاویر محو و بی روح منجر شود.

باز هم، تجربه و آزمایش کلید کار است، اما ممکن است متوجه شوید که غیر فعال کردن فلاش و تنها استفاده از نور طبیعی – حتی در فضای داخلی – نتایجی با کنتراست بهتر و سوژه مشخص تر به همراه خواهد داشت.
۵
عکاسی از یک سوژه را از زوایای مختلف امتحان کنید

اگرچه بدیهی است که شما نمی خواهید تعداد زیادی فیلم فوری گران قیمت را هدر دهید، اما در نظر بگیرید که سوژه از یک زاویه متفاوت با آنچه که اولین بار به ذهنتان خطور کرد، چطور ممکن است به نظر برسد.

باز هم، اصول استاندارد عکاسی و توصیه ها به کار می آید. سعی کنید روی زمین دولا شوید یا بر روی دیوار یا یک صندلی بایستید. تنها ایستادن در مقابل سوژه و فشار دادن دکمه شاتر همیشه موثرترین نتایج را به شما نمی دهد – مگر این که عمدا خواهان نتایج ایستا یا کادربندی متقارن باشید.

لنزک: اکثر نکات ترکیب بندی برای عکاسی با دوربین های چاپ سریع نیز کاربرد دارند، بنابراین برای کسب آموزش بیشتر، اینجا کلیک نمایید.
۶
سوژه های خوب برای عکاسی فوری
[عکاسی چاپ سریع]

همانطور که در نکات فوق نشان داده شده است، پرتره کلوزآپ معمولا موضوع مورد علاقه برای عکاسی چاپ سریع است – چون سوژه به ابعاد کوچکتر چاپ فیلم فوری که گاهی تقریبا به اندازه یک پاسپورت است، در می آید. بله، شما می توانید عکس های منظره هم بگیرید – به خصوص فیلم های اینستکس با فرمت واید (عریض) برای این امکان مناسب هستند – اما هنوز هم ممکن است یک گزینه چاپ با فرمت بزرگتر بخواهید، اگر جزئیات چیزی است که به دنبالش هستید.
۷
بین سوژه و پس زمینه کنتراست ایجاد کنید

به عنوان مثال، شخصی با لباس تیره یا دارای جزئیات زیاد در مقابل یک پس زمینه روشن یا ساده و یکنواخت، یا برعکس سوژه ای با لباس رنگ روشن در مقابل یک پس زمینه شلوغ – مثلا یک دیوار آجری یا یک صحنه پر از جمعیت.

در هر صورت سوژه شما باید در مقابل پس زمینه برجسته باشد، که به همین دلیل است که استفاده از فلاش در صورتی که سوژه ها در فضای باز باشند، ایده خوبی است. در غیر این صورت، آنها ممکن است به صورت سیلوئت درآیند.
۸
نوردهی دوگانه را امتحان کنید
[عکاسی چاپ سریع]

بعضی از دوربین های فوری، اما نه همه آنها، امکان نوردهی دوگانه (double exposure) را ارائه می دهند. اینجاست که شما می توانید یک عکس بگیرید و قبل از گرفتن عکس دوم دوربین را حرکت دهید، که پس از آن دستگاه چاپی را بیرون می دهد که ترکیبی از این دو عکس است. این می تواند باعث ایجاد چیزهای رضایت بخش یا کمی شلوغی و آشفتگی شود، اما با آزمایش می توانید خلاقیت زیادی به دست آورید.

۹
سعی کنید به طور بی هوا (کاندید) عکس بگیرید

تنها قرار دادن سوژه در جلوی دوربین و هشدار دادن این واقعیت که عکس آنها دارد گرفته می شود، همیشه به بهترین نتایج منجر نمی شود. اکثر افراد عادت دارند هنگامی که دوربین روبروی آنها روشن است، به امید این که به بهترین شکل به نظر برسند، ژست های خشک و غیر طبیعی بگیرند.

همانند انواع دیگر عکاسی، در برخی موقعیت ها عکس های کاندید (بدون ژست – بدون اطلاع سوژه و بی هوا) می توانند بهتر از کار درآیند، و بهتر از عکاسی رسمی تر با ژست های محکم تر به گفتن داستان یک رویداد یا یک روز کمک می کنند.
۱۰
از عکاسی فوری برای شکستن یخ استفاده کنید

عکاسی که قادر است به سوژه خود یک عکس چاپی فوری بدهد تا نتیجه حاصل را به او نشان دهد، برای مدت طولانی هنگام عکاسی پرتره، یک دستگاه خلاق بوده است.

از دوربین چاپ سریع خود به این شیوه استفاده کنید. دادن یک عکس چاپی به کسی در یک مهمانی کمک می کند تا یخ آنها بشکند، و بسته به ظاهر خاصی که شما به دنبال آن هستید، می تواند به نتایج آرام و راحت تر یا نتایج بهتری برای عکس های بعدی منجر شود.

نویسنده: گوین استوکر (Gavin Stoker)

منبع:

لنزک


آموزش عکاسی از کودکان در نور شدید

 احتمالا شنیده اید که بهترین زمان ممکن برای گرفتن پرتره های زیبا قبل از غروب آفتاب یا بعد از طلوع آفتاب در ساعت طلایی است. من هم مانند هر عکاس دیگری عاشق ساعت طلایی هستم. اما من یک مادر نیز هستم، و اهمیت عکس گرفتن از بچه هایم در طول زندگی روزمره، و نه فقط زمانی که شرایط نور ایده آل است را می دانم.

مهمانی های تولد، رژه های نمایشی، جشن ها، و سفرهای علمی اغلب در وسط روز برگزار می شوند، زمانی که نور شدید و کار با آن سخت تر است. شما چطور آن لحظات خاص را در میان روز ثبت می کنید؟!
[عکاسی از کودکان در نور شدید]
عکاسی بارداری در آتلیه بارداری
مهم نیست چه زمانی از روز باشد، شما قطعا می توانید عکس های شگفت انگیزی از بچه های خود بگیرید! در این مقاله آموزشی، من سه نکته سریع و آسان برای مواقعی که می خواهید خاطرات را ثبت کنید و بچه ها در شرایط نور شدید هستند، با شما به اشتراک می گذارم.
۱
کمی سایه پیدا یا ایجاد کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای عکاسی از کودکان در شرایط نور شدید این است که کمی سایه باز پیدا یا ایجاد کنید.

اگر در فضای باز هستید، به دنبال چند درخت، یک تپه کوچک، یک ساختمان بلند، یا حتی قسمتی از یک وسیله بازی بگردید که می تواند کمی سایه برای عکس شما فراهم کند. هنگامی که به سایه های روی زمین نگاه می کنید، سعی کنید سایه ای پیدا کنید که «نقاط روشن» نور خورشید در میان سایه وجود نداشته باشد (سایه یکدست باشد). نور لکه لکه به طور کلی نور جذابی برای عکس نیست.

اگر نتوانستید سایه باز پیدا کنید، می توانید آن را ایجاد کنید. من از هر چیزی، از یک کلاه آفتابی گرفته تا چند دوست که یک حوله شنا را در هوا نگه می دارند، برای ایجاد یک تکه سایه کوچک برای عکاسی از بچه هایم استفاده می کنم. خلاق باشید!
[عکاسی از کودکان در نور شدید]
۲
نور خود را پیدا کنید

نور خورشید همیشه کمی جهت دار است، مگر این که درست در وسط ظهر عکس بگیرید. اگر با ترفند عکاسی دایره آشنا باشید، اکنون زمان خوبی برای استفاده از آن است، برای این که به راحتی بتوانید جهت نور را مجسم کنید.

عکس گرفتن بدون توجه به جهت نور اغلب به تصاویر تاریک با چشمان نیمه باز سوژه ها و نور غیر یکنواخت و غیر جذاب منجر می شود.
[عکاسی از کودکان در نور شدید]

این نمونه ای از عکس هایی است که نباید در شرایط نور شدید بگیرید. می بینید چطور دخترها چشم هایشان را نیمه باز کرده اند و نور در میان صورت آنها غیر یکنواخت است؟

با این حال، چند ثانیه فکر کردن در مورد جهت منبع نور، به تصویر بسیار بهتری در یک مکان یکسان منجر می شود. یک راه ساده که من اغلب از آن استفاده می کنم این است که از بچه ها می خواهم پاهای خود را رو به سمت بالای سایه خود قرار دهند.
[عکاسی از کودکان در نور شدید]

این دستورالعمل ساده در نود درصد مواقع می تواند بچه ها را به سرعت راهنمایی کند، به طوری که جهت نور (نور پس زمینه) در جذاب ترین حالت باشد. هنوز هم ممکن است در نهایت چند نقطه روشن بر روی شانه ها و بالای سرشان وجود داشته باشد، اما به طور معمول نور در این حالت خوب و در میان صورت آنها یکنواخت خواهد بود، که واقعا هدف من هنگام عکاسی در نور شدید یا خورشید کامل همین است.
۳
فلاش پر کننده را امتحان کنید
[عکاسی از کودکان در نور شدید]

شما چه در حال عکاسی از یک واقعه تاریخی باشید و چه یک نمایش رژه در شهر خود، یک ترفند دیگر وجود دارد که می توانید در شرایط نور شدید از آن استفاده کنید. این ترفند، استفاده از فلاش روی دوربین به عنوان نور پر کننده برای کمک به پخش سایه های شدید و روشن کردن صورت سوژه شماست.

به عنوان مثال، تصویر بالا در کنار یک دریاچه محلی گرفته شده است. به دلیل مکان دریاچه و زمان روز، من توانستم خورشید را به طور کامل در پشت سر دخترم قرار دهم، که به نقاط روشنی در لبه سمت راست صورت او منجر شد، در حالی که بقیه صورتش تنها کمی تاریک است.

اگر این افکت را دوست ندارید، فلاش پر کننده را امتحان کنید!
[عکاسی از کودکان در نور شدید]

این تصویر دوم (در بالا) در همان زمان، و همان مکان گرفته شده است. اما این بار من از فلاش دوربینم برای نرم کردن برخی از هایلایت های نزدیک صورت او استفاده کردم. مشاهده می کنید که رنگ آب هنگام استفاده از یک فلاش پر کننده (Fill flash) کاملا متفاوت است. به علاوه، به نظر می رسد که چشم های او با فلاش برجسته تر می شوند.

استفاده کردن یا نکردن از فلاش پر کننده در شرایط نور شدید واقعا به اولویت های زیبایی شناسی شما بستگی دارد. اما اگر هنگام عکاسی در نور شدید احساس کردید که چیزی درست نیست، قطعا ارزشش را دارد که آن را امتحان کنید.

به طور خلاصه، از عکاسی از کودکان در نور خورشید کامل نترسید – این کار آسان تر از چیزی است که فکر می کنید. آن را امتحان کنید، و بهترین تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید (Lenzak#).

نویسنده: مردیث کلارک (Meredith Clark)

منبع:

لنزک


آموزش نحوه دیدن نور برای عکاسی پرتره

 به عنوان یک عکاسی مبتدی، یکی از ساده ترین راه ها برای ارتقاء از گرفتن عکس های متوسط به پرتره های حرفه ای تر، این است که درک درستی از نور پیدا کنید. نورپردازی سخت و غیر یکنواخت اغلب می تواند حواس پرت کننده باشد و باعث شود که عکس ناشیانه به نظر برسد، در حالیکه نورپردازی یکنواخت به بیننده اجازه می دهد تا تنها بر روی سوژه تمرکز کند و از لحاظ بصری جذاب تر است. عکاسی نوزاد در آتلیه نوزاد

صرف کمی وقت برای یادگیری مثلث نوردهی، کیفیت و جهت نور اولین گام بزرگ است، چیزی که من به شدت به همه توصیه می کنم. به عبارت دیگر، حتی اگر جنبه های نظری نور را بدانید، هنوز هم ممکن است سخت باشد که با بچه ها یا مشتریانتان در یک پارک قدم بزنید و به طور شهودی بفهمید که برای به دست آوردن بهترین نورپردازی پرتره ممکن، سوژه خود را در کجا باید قرار دهید. بنابراین، من می خواهم یک ترفند سریع و آسان را به شما آموزش بدهم که می توانید از آن استفاده کنید تا به شما کمک کند بهترین نور را «ببینید»، اگر مطمئن نیستید که باید از کجا شروع کنید:

ترفند عکاسی دایره
۱
گام ۱:

سوژه را روبروی خود، در فاصله مناسب برای هر فاصله کانونی که استفاده می کنید، قرار دهید. فکر کنید که شما دو نفر مثل یک ساعت هستید، که شما در مرکز آن و سوژه به عنوان عقربه ساعت شمار در موقعیت ساعت ۱۲ قرار دارد. یک عکس بگیرید.
[عکاسی پرتره]

در این مثال، من حدود ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر داشتم در حیاط پشتی خانه از دخترم عکس می گرفتم. در موقعیت شروع من (ساعت ۱۲) خورشید در پشت او قرار داشت.
۲
گام دو:

سوژه خود را در موقعیت ساعت سه قرار دهید. با او بچرخید به طوری که همچنان روبروی یکدیگر باشید. یک عکس دیگر بگیرید.
[عکاسی پرتره]

اکنون من او را در موقعیت ساعت ۳ قرار داده ام. می توانید ببینید که اگر به او نگاه کنید، خورشید به طور عمده در سمت چپ تصویر است.
۳
گام سه:

سوژه خود را به موقعیت ساعت ۶ جابجا کنید. دوباره با او بچرخید. عکس دیگری بگیرید.
[عکاسی پرتره]

اکنون، او به موقعیت ساعت شش جابجا شده، و دارد به خورشید نگاه می کند. به خوبی می توانید آن را ببینید.
۴
گام چهار:

سوژه خود را به موقعیت ساعت ۹ منتقل کنید. همچنان با او بچرخید، و عکس دیگری بگیرید.
[عکاسی پرتره]

در نهایت ما در موقعیت ساعت نُه قرار گرفتیم. اگر به او نگاه کنید، نور به طور عمده در سمت راست صورت او قرار دارد.
۵
گام پنج:

چهار عکسی که گرفتید را بررسی کنید، و ببینید کدام یک از آنها مناسب ترین نورپردازی را برای ظاهری که سعی دارید به دست آورید، ارائه می دهند.

شما احتمالا متوجه می شوید که نورپردازی بین این چهار عکس به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود، و برخی از آنها از لحاظ بصری بسیار جذاب تر از بقیه هستند. این یک نقطه شروع عالی به شما می دهد تا بتوانید نور را از لحاظ بصری «ببینید» و به سرعت تعیین کنید که می خواهید سوژه در پرتره های شما رو به کدام جهت قرار داشته باشد (یا در یک پارک بزرگ، برای برگزاری جلسه عکاسی خود به طور کلی باید رو به کدام جهت قرار گیرید).
ن
نکته اضافی:

اگر متوجه نور پس زمینه نسبتا شدید مانند عکس موقعیت ساعت ۱۲ بالا شدید، و این ظاهری نیست که شما به دنبالش هستید، سعی کنید سوژه خود را بنشانید!
[عکاسی پرتره]

این تصویر دقیقا در همان محل تصویر «ساعت ۱۲» بالا گرفته شده است، فقط دختر من به جای ایستادن، بر روی زمین نشسته است.

به خاطر داشته باشید که ترفند دایره به صورت معکوس نیز جواب می دهد، یعنی سوژه شما در یک مکان بایستد و شما در موقعیت های ساعت در اطراف او حرکت کنید. گاهی اوقات برای عکاس آسان تر است که به جای سوژه کار جابجا شدن را خودش انجام دهد. از طرف دیگر، من زمان زیادی را صرف عکاسی از بچه های ابتدایی می کنم، و متوجه شده ام که آنها واقعا از این که در ابتدای یک جلسه عکاسی به طور خاص کمک کنند، لذت می برند. درگیر کردن آنها در روند کار از همان ابتدا راه خوبی است برای این که به آنها کمک کنید با شما احساس راحتی کنند. در واقع، با وجود این که من واقعا دیگر نیازی به استفاده از ترفند دایره ندارم تا بتوانم نور را ببینم، اما هنوز هم گاهی اوقات از آن به عنوان یک یخ شکن سریع در ابتدای جلسات عکاسی از بچه های کوچکتر استفاده می کنم، و در پایان جلسه چهار عکس مختلف را به آنها نشان می دهم.

برای بسیاری از افراد، درک کیفیت و جهت نور چیزی است که در عمل آموخته می شود – هرچه بیشتر تمرین کنید، در نهایت بیشتر قادر به «دیدن» شهودی نور خواهید بود. این یک راه بسیار ساده (و سریع!) برای یاد دادن نحوه دیدن نور به چشمانتان است – بنابراین اگر نورپردازی برای پرتره ها چیزی است که می خواهید یاد بگیرید، از یکی از دوستان خود کمک بگیرید و آن را امتحان کنید!

نویسنده: مردیث کلارک (Meredith Clark)

منبع:

لنزک