آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

پرسش های متداول درباره اعوجاج لنز

شاید با مفهوم اعوجاج در لنز شنایی نداشته باشید. این مقاله میتواند به آشنایی و رفع این مشکل شما کمک شایانی بکند. در آغار این مقاله باید بگویم هر چند لنز دوربین شما ممکن است خوب باشد، اما شما باید این نکته را بدانید که چگونه اعوجاج لنز را کشف (و اصلاح) کنید. در این مقاله ما هر چیزی را که عکاسان باید در عکاسی کودک در آتلیه کودک بدانند تا بهترین نتایج را از لنزهای خود بگیرند برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. ما با پاسخ دادن به برخی از رایج ترین سوالات در مورد اعوجاج لنز آغاز خواهیم کرد، سپس به چند نمونه اعوجاج لنز نگاهی می اندازیم و در پایان، سعی می کنیم چند اصطلاح فنی را توضیح دهیم و برخی از این مفاهیم را به زبان ساده بیان کنیم.


ممکن است شما بگویید که لنز گران قیمت من بی نقص نیست؟

ما به شما می گوییم تمام لنزها نقص نوری دارند، و تصاویری ایجاد می کنند که نسخه های کامل و بی عیبی از سوژه هایی که به سمتشان نشانه رفته بودند نیستند. اگرچه تولید کنندگان سخت گیر سعی می کنند لنز های بی عیب و نقص ایجاد کنند، در واقع هیچ راهی برای تولید لنزی که تا حدودی مشکل اعوجاج و ابیراهی نداشته باشد، وجود ندارد.
نتیجه اینکه : اگر من پول بیشتری برای لنزم بپردازم، تصاویری با اعوجاج کمتر از آن به دست خواهم آورد؟

باید پاسخ دهیم که قطعا قیمت لزوما شاخص کیفیت نیست. میزان اعوجاج لنز شما تا حد زیادی وابسته به نوع لنز و ساخت آن است. قیمت نقش دارد، اما عواملی مانند فاصله کانونی نیز به همان اندازه مهم می باشند.

به عنوان نمونه باید بگوییم ، هرچه لنز واید تر (عریض تر) باشد، بیشتر ممکن است خطوط صاف خمیده به نظر برسند. لنزهای زوم بیشتر از لنزهای پرایم مستعد اعوجاج هستند – تنها به این دلیل که اصلاح ابیراهی ها در هر فاصله کانونی امکان پذیر نیست.

در ضمن هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که یک لنز پرایم کامل و بی عیب باشد – اما این درست است که هرچه محدوده زوم بزرگتر باشد (مانند لنزهای سوپر زوم)، این اعوجاج ها قابل توجه تر می شوند.
پرسش: این نکته که من هیچ وقت متوجه هیچ مشکلی در مورد لنزم نشده ام…

پاسخ: باید بگوییم این ممکن است برای بسیاری از ما صدق کند. مسئله ی اصلی این است که طراحی لنز در سال های اخیر فوق العاده بهبود یافته است، و دقت وحشتناک آخرین سنسورهای دیجیتال به پیشرفت طراحی لنز سرعت بخشیده است. با داشتن یک SLR دیجیتال خوب و یک لنز معتبر این اعوجاج ها خیلی جزئی هستند – اما وجود دارند.
پرسش :بنابراین ما هیچ وقت آن را به طور بی نقص نداشته ایم؟

قطعا در ست است ! اما یک چیز ابتدایی مانند تیرگی در گوشه های تصویر هنوز هم یکی از مشکلات تصاویر مدرن است، همانطور که برای پیشگامان عکاسی بوده است. فقط مسئله اینجاست که این افکت وینیتینگ (vignetting – تیره شدن گوشه های تصویر) این روزها خیلی قابل توجه نیست. در واقع، ما تمایل داریم قبول کنیم که لبه های تصاویر کمی تیره تر خواهد بود – بنابراین حتی به آن توجه نمی کنیم  و بعضی برای اغراق آمیز کردن این افکت، گوشه های تصاویر خود را در فتوشاپ تیره تر می کنند . از یک سطح سفید به طور یکنواخت نورپردازی شده یک عکس بگیرید، بر روی کامپیوتر خود با دقت به آن نگاه کنید، وشما  خیلی زود متوجه خواهید شد که مرکز آن روشن تر است. این اثر تیرگی را می توان با استفاده از تنظیمات سفارشی بر روی دوربین های خاص، یا با استفاده از نرم افزار ویرایش تصویر استاندارد از بین برد.
پرسش : بطور کلی چند نوع مختلف اعوجاج نوری وجود دارد؟

در جواب باید بگوییم ده ها نوع از این نقص ها وجود دارند، از آستیگماتیسم گرفته تا کما، اما دو یا سه نوع وجود دارند که به طور ویژه ارزش توجه دارند.
ابتدا با ساده ترین نمونه قابل درک شروع می کنیم

در اینجا ما با اعوجاج خطوط منحنی (curvilinear distortion) شروع خواهیم کرد. این اعوجاج چندین نوع مختلف دارد، اما نوعی که شما بیشتر از همه خواهید دید، اعوجاج خمره ای (barrel distortion) است. وقتی شما از یک لنز اولترا واید استفاده می کنید، تشخیص آن واقعا آسان است، و باعث می شود که خطوط صاف در لبه کادر به سمت بیرون خم شوند. این اثر بر روی یک لنز چشم ماهی (fisheye) از این هم مشهودتر است، که در آن برای به دست آوردن عریض ترین نمای دید ممکن، این اعوجاج ها توسط طراحان لنز اصلاح نشده رها می شوند.
پرسش چه نوع اعوجاج های خطی دیگری وجود دارند؟

پاسخ : در واقع اعوجاج جاسوزنی (Pincushion distortion) اغلب در لنزهای تله فوتوی بلند دیده می شود – و باعث می شود که خطوط به سمت داخل خم شوند. این اثر معمولا خیلی ظریف است، و به طور معمول مشخص و بارز نیست مگر این که از سوژه های مستطیل شکل به طور مستقیم عکس بگیرید. برخی از لنزهای زوم می توانند علائم اعوجاج سبیلی (moustache distortion) را نشان دهند – که در آن یک تصویر می تواند هر دو اعوجاج جاسوزنی و خمره ای را نشان دهد. این نوع اعوجاج معمولا در لنزهای زوم واید دیده می شود، و سبب می شود خطوط مستقیم موج دار به نظر برسند.
پرسش: به نظر شما در حقیقت من باید مراقب چه چیز دیگری باشم؟

توجه داشته باشید که کج‌نمایی یا ابیراهی رنگی (Chromatic aberration) احتمالا بزرگترین ترس و نگرانی یک عکاس SLR مدرن است. همانطور که ما بر روی تصاویر خود زوم می کنیم، حاشیه رنگی ای که به وجود می آورد، به مراتب قابل توجه تر از روزهای عکاسی با فیلم است (زمانی که این مشکل تنها در عکس های خیلی بزرگ شده دیده می شد).
 پرسش: در کجا احتمال بیشتری برای دیدن ابیراهی رنگی وجود دارد؟

برای توضیح این مطلب باید بگوییم این مشکل تمام لنزها را با هر فاصله کانونی تحت تاثیر قرار می دهد، اما در فواصل کانونی خیلی طولانی تر و در لنزهای ارزان قیمت تر، برجسته تر خواهد بود. همچنین ارزشش را دارد که نگاهی به تست های لنز بیاندازید، چون این پدیده برخی از مدل ها را بیش از مدل های دیگر تحت تاثیر قرار می دهد. شما آن را در لبه های سوژه ها، و به سمت لبه های تصویر خواهید دید. جایی که یک خط سفید دارید که از یک ناحیه تیره تر عبور می کند دیدن آن ساده تر است در واقع قاب های پنجره در تصویر شما جای خوبی برای نگاه کردن می باشند.
پرسش : آیا من می توانم کاری برای آن انجام دهم؟

پاسخ : بله، با ویرایش می توان آن را اصلاح کرد. حتی ممکن است دوربین شما برنامه ای داشته باشد که به شما کمک کند این مشکل را برطرف کنید. فتوشاپ CS ابزارهای خوبی برای به حداقل رساندن اثر آن بر روی تصاویر شما دارد. نرم افزار PTLens نیز خوبی می باشد.
پرسش: بطور کلی انواع اعوجاج لنز چیست؟ :

در زیر سعی کرده ایم نمونه هایی از انواع معمول (متداول) اعوجاج لنز وجود دارد که نشان می دهد چگونه آنها بر ترکیب بندی شما تاثیر می گذارند.
۱- اعوجاج خمره ای یا Barrel Distortion

 

 

توجه کنید که اعوجاج خمره ای تصویری ایجاد می کند که در آن خطوط به بیرون به سمت لبه ها خمیده می شوند – که باعث می شود مستطیل ها به شکل خمره به نظر برسند.
۲- اعوجاج جاسوزنی یا Pincushion Distortion

مد نظر داشته باشید که اعوجاج جاسوزنی باعث می شود به نظر برسد که خطوط به داخل به سمت مرکز خم شده اند  که باعث می شود مستطیل ها مانند خطوط یک جاسوزنی به نظر برسند.

 

در تصویر بالا  تفاوت اعوجاج خمره ای و جاسوزنی را مشاهده می نمایید.
۳- ابیراهی رنگی یا  Chromatic Aberration

 

در حقیقت ابیراهی رنگی (یا achromatism) معمولا از طریق حاشیه رنگی ای که بر روی خطوط و لبه ها در تصویر ایجاد می کند، دیده می شود.
۴- وینیتینگ یا Vignetting

 

بادی بگوییم تمامی لنزها تصویری ایجاد می کنند که لبه های آن تاریک تر از مرکز آن است – این حالت تحت عنوان وینیتینگ شناخته شده است، و می تواند به عنوان ابزار سبک شناسی مورد استفاده قرار گیرد. این افکت گاهی به عمد و در نرم افزار هایی چون فتوشاپ اعمال می شود که لبه های عکس را تیره تر می نمایند.
۵- بدون اعوجاج

ودر اخر اینکه بدون اعوجاج لنز، که در آن خطوط مانند واقعیت مستقیم هستند. هیچ تیرگی در لبه ها وجود ندارد، و همه رنگ ها سر جای خود هستند.
پرسش : چرا ابیراهی رنگی اتفاق می افتد؟

 

پاسخ : همانطور که می دانید هدف یک لنز شکست نور است  یعنی برگرداندن مسیر مستقیم اشعه ها با یک زاویه و به سمت سنسور.

متاسفانه، طول موج های مختلف نور با مقادیر کمی متفاوت برگردانده می شوند (شکست پیدا می کنند)، به این معنی که مسیر نور قرمز با زاویه متفاوتی نسبت به نور آبی برگردانده می شود، که باز هم مقدار آن با نور سبز متفاوت است.

سپس رنگ های متفاوت در نقاط مختلف متمرکز می شوند، در نتیجه حاشیه های رنگی (colour fringing) به وجود می آید.

 
انواع مختلف ابیراهی

۱- ابیراهی رنگی عرضی (lateral chromatic aberration) که حاشیه های رنگی ایجاد می کند، و با این واقعیت ایجاد می شود که بزرگنمایی تصویر با طول موج تغییر می کند.

۲- ابیراهی رنگی طولی یا محوری (Longitudinal chromatic aberration) با طول موج های مختلف متمرکز شده در فواصل مختلف ایجاد می شود. هر دو این کج‌نمایی هایی رنگی در تصویر فوق نشان داده شده است.

این سبب ایجاد نرمی در کل تصویر می شود، و با اجتناب از عریض ترین دیافراگم برای به حداکثر رساندن عمق فوکوس می توان آن را کاهش داد.
تعاریف تخصصی درباره اعوجاج:
۱- اعوجاج خمره ای

نقص لنز، متداول در لنزهای اولترا واید که خطوط صاف را در لبه ها به سمت بیرون خم می کند.
۲- ابیراهی رنگی

نقص لنزی که در آن طول موج های نور با مقادیر (زوایای) مختلف شکسته می شوند، یا در فواصل مختلف متمرکز می شوند.
۳- اعوجاج جاسوزنی

نقص لنز معمول در لنزهای تله فوتوی بلند که باعث می شود به نظر برسد که تصویر در لبه ها به سمت داخل خم شده است.
APO-4

آپوکرومات (Apochromat). نوعی لنز، ساخت شرکت سیگما و شرکت های دیگر، که برای تصحیح ابیراهی رنگی طراحی شده است.
 ۵-ED

پراکندگی بسیار کم (Extra-low dispersion). برخی از لنزهای نیکون طراحی شده برای تصحیح ابیراهی رنگی.
UD6

پراکندگی بسیار کم (Ultra-low Dispersion). المان موجود در برخی از لنزهای سری L کانن که برای تصحیح ابیراهی رنگی طراحی شده است.
منبع:

عکاسی

۵ نکته کارآمد برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

عکاسی با تلفن همراه امروزه شاخه مهمی از عکاسی به شمار میرود. وجود شبکه های اجتماعی و سهولت اشتراک تصاویر باعث شده بسیاری از عکاسان به این سمت سوق پیدا کنند. در مقاله پچیش رو پنج نکته عکاسی که برای افزایش کیفیت موثر است را با شما به اشتراک میگذاریم.

در ابتدا باید بگوییم برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده با استفاده از دوربین گوشی موبایل چه چیزی نیاز داریم؟ شاید اپلیکیشن‌های عکاسی متنوع برای ویرایش عکس و افزودن جلوه‌هایی ویژه مفید باشند ولی  تنها با استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی خود و رعایت چند نکته‌ی ساده در زمینه‌ی ترکیب‌بندی هم تصاویر بسیار زیبایی خلق نمایید. در این آموزش با ۵ نکته آشنا خواهید شد که کمک می‌کند با دوربین گوشی موبایل چنان عکس‌های جذابی خلق کنید که انتشار آن‌ ها روی اینستاگرام یا نمایش دادنشان به دوستان باعث افتخارتان گردد.ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا با هم مشاهده کنیم چگونه با ایجاد برخی تغییرات کوچک در تکنیک‌های عکاسی می‌توان ابزار لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس موبایل فوق‌العاده را در اختیار داشت. عکاسی بارداری در آتلیه بارداری


۱. تمرکز تصویر را از مرکز کادر دور نمایید

گفتنیست ما بیشتر اوقات به صورت غریزی تمایل داریم زمان گرفتن عکس با دوربین گوشی موبایل سوژه را در مرکز کادر قرار دهیم. شاید دلیل این موضوع این فرض اشتباه باشد که دوربین هم باید به همان شکل که ما از چشمانمان استفاده می‌کنیم روی سوژه تمرکز کند. عکسی که به این شیوه گرفته شود ممکن است خوب به نظر برسد ولی کاملا معمولی خواهد بود. با جابجا کردن نقطه‌ی تمرکز عکس از مرکز کادر قادر هستید به‌راحتی سوژه‌های جالب را در محلی غیرمنتظره قرار داده و عکس جذاب‌تری تولید نمایید.

در جواب اینکه چرا در عکس بالا آسیاب بادی را در مرکز عکس قرار ندهیم؟ باید بگوییم به این سبب که با قرار دادن سوژه در محلی متمایل به لبه‌ی سمت چپ کادر می‌توانید تصویر غنی‌تری بسازید که چشم بیننده را به سمت انعکاس‌های جذاب درون آب و منظره‌ی زیبای شهر بندری در پس‌زمینه می‌کشد.

قابل ذکر است که تنها با منتقل کردن نقطه‌ی تمرکز به سمت یکی از دو لبه‌ی کادر، شما به‌ صورت خودکار ابعاد جدیدی را از محیط طبیعی سوژه آشکار خواهید نمود. این روش، روشی مؤثر است که اجازه می‌دهد بیننده دید وسیع‌تری نسبت به زیبایی منبع الهامی داشته باشد که سبب شده شما دکمه‌ی شاتر دوربین گوشی موبایل را بزنید. نقطه‌ی تمرکز در عکس پایین یک مجسمه‌ی گیراست که بر فراز شهر بوداپست قرار دارد. اگر مجسمه را در مرکز تصویر قرار داده بودیم به یک سیلوئت زیبا از آن می‌رسیدیم، ولی تمام عکس در همین خلاصه می‌گردد.

شایان ذکر است ما با منتقل کردن مجسمه به سمت راست کادر، موفق شدیم شکوه سوژه را به‌طور کامل حفظ نماییم و علاوه بر آن نمایی مسحورکننده از غروب خورشید بر فراز شهر را هم در عکس بگنجانیم. تغییری به همین کوچکی اجازه می‌دهد با آشکار کردن بخش‌های بیشتری از محیط اطراف سوژه، تجربه‌ی کامل‌تری را از چنین لحظه‌های جادویی با بینندگان خود به اشتراک بگذارید.

توجه داشته باشید که کادربندی مرکزگریز تقریبا در هر شرایطی برای ایجاد یک زاویه دید نو خوب عمل می‌نماید. دفعه‌ی بعدی که قصد عکاسی با موبایل را داشتید از مرکز کادر دوری نمایید تا مشاهده کنید چه اتفاقات غافلگیرکننده‌ای در عکس‌هایتان رخ می‌دهد.


۲. از کادرهای طبیعی خاص استفاده نمایید

باید ذکر کنیم که کادربندی اطراف تصویر سما قادر هستید به یک عکس زیبا جذابیت بصری بیشتری ببخشد. اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید برای افزودن فریم به عکس‌های موبایلی استفاده کنید، اما بسیار جالب‌تر خواهد بود که از عناصر طبیعی یا دست‌ساز بشر در عکس به‌عنوان کادرهایی منحصربه‌فرد بهره بگیرید. کادر یا فریم ساختاری می باشد که نقطه‌ی تمرکز عکس را احاطه می‌کند. کادر می‌تواند از هر چیز طبیعی یا مصنوعی که متناسب با هدف بصری شما است ساخته شده باشد. با ساختن یک مرز کامل یا جزئی در اطراف سوژه قادر می باشید توجه بیننده را به تصویر داخل آن کادر جلب نمایید.

در عکس بالا عکاس با قرار دادن بخشی از حاشیه‌ی رودخانه در داخل یک کادر طبیعی به ما می‌گوید که این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.

بنابراین چگونه می‌توانیم برای عکاسی با دوربین گوشی موبایل، یک فریم مناسب پیدا کنیم؟ ابتدا دوربین گوشی را مستقیما به‌سوی مرکز تمرکز تصویری بگیرید که قصد ثبت کردن آن را دارید. بعد از ان چند قدم عقب‌تر بروید و در لبه‌های کادر به دنبال هرگونه خط یا بافتی بگردید که می‌تواند نقش حاشیه را برای شما بازی کند. پنجره‌ها، درها و حصارها برخی از آشناترین کادرهایی می باشند که در زندگی روزمره به آن‌ها برخورد می‌کنیم. ولی در طبیعت به کادرهای انتزاعی‌تری نظیر درختان، سایه‌ها، رودها و حتی ابرهای آسمان برخورد خواهیم کرد. این کادرهای انتزاعی می‌توانند چاشنی خلاقیت را به عکس‌های شما بیفزایند و آن‌ ها را خارق‌ العاده نمایند.

توجه داشته باشید در عکس بالا کوه و منظره‌ی سرسبز اطراف آن توسط ابرهای آسمان و سایه‌های روی زمین کادربندی شده است. در عکس زیر این تنه‌ی درخت و ساقه‌های آن می باشند که سوژه‌ی اصلی که فردی است که روی چمن‌ها در حال مطالعه می باشد را در کادری طبیعی قرار داده‌اند.

فراموش نکنید که هیچ قانون سفت‌وسختی در مورد ظاهر کادرها وجود ندارد. هر چیزی که مرکز تمرکز عکس شما را تقویت نماید می‌تواند به‌عنوان یک کادر در نظر گرفته شود.


۳. کادر عکس را تا لبه پر نمایید

جالب است بدانید کادرها یا حاشیه‌های بصری تنها یک روش برای متمرکز کردن نگاه بیننده می باشند. گزینه‌ی دیگر این می باشد که به‌ کلی از حضور کادر در عکس صرف‌نظر کنید. به‌جای استفاده از حاشیه‌ها می‌توانید کادر تصویر را به طور کامل  با سوژه‌ی اصلی پر کنید تا تمرکز بیشتری روی آن ایجاد شود. با این روش چشم بیننده دیگر هیچ تردیدی در مورد سوژه‌ی اصلی عکس نخواهد داشت.

 

این روش به‌ویژه برای نمایش دادن مجموعه‌ای از اشیاء مشابه مناسب می باشد. زمانی که اجازه دهید سوژه از لبه‌های کادر بیرون برود در واقع به ذهن بیننده این فرصت را داده‌اید تا بخش‌هایی را که نمی‌بیند تصور کند. این موضوع می‌تواند سبب پیدایش نوعی حس کثرت، نامتناهی بودن و مرموز بودن گردد.

در ادامه باید بگوییم  برای استفاده از این تکنیک بسیار مهم می باشد که از ایجاد هرگونه فضای خالی در لبه‌های کادر خودداری کنید تا سوژه کل عکس را به‌طور کامل بپوشاند. بدین ترتیب تاثیر تصویر به بیشترین حالت خواهد رسید. تفاوت نمی‌کند یک سوژه چقدر بزرگ یا کوچک باشد، در تعداد زیاد هر سوژه‌ای می‌تواند نتایجی شگفت‌آور تولید نماید و عکس‌های موبایلی جذابی را خلق نمایید.


۴. به دنبال الگوهای تکرارشونده بگردید

در جواب اینکه حلقه‌های تنه‌ی یک درخت، امواج اقیانوس و کلیدهای پیانو در چه چیزی با هم اشتراک دارند؟ باید بگوییم همه‌ی آن‌ها از الگویی تکرارشونده پیروی می‌کنند. جهان ما سرشار از الگو و تکرار است، ولی ازآنجاییکه چشم ما به این الگوها عادت کرده ممکن می باشد به‌سادگی از زیبایی آن‌ها عبور نماییم.

هرزمان که متوجه حضور این فرم‌ها و حرکات تکرارشونده در جهان شوید در واقع روشی کاملا جدید برای گرفتن عکس‌های جذاب با دوربین گوشی موبایل کشف کرده‌اید. خطوط ریل راه‌آهن، تیرهای چراغ‌برق، صندلی‌ها و سایه‌بان‌ها… شاخه‌های درختان، گلبرگ‌های گل و امواج ساقه‌های گندم… همه‌ی این‌ها قادر هستند سوژه‌هایی بالقوه برای دوربین گوشی شما باشند.

بهتر است کمی درنگ نمایید و به اطراف خود بنگرید. سعی کنید الگوهایی را بیابید که به‌طور مرتب با آن‌ها برخورد دارید ولی هیچ‌گاه در موردشان به‌خوبی فکر نکرده‌اید. این الگوها قارد می باشند همان عناصر بصری قدرتمندی باشند که همیشه برای گرفتن عکس‌هایی جذاب با دوربین گوشی موبایل به دنبالش می‌گشتید.

باید بگوییم هرچقدر که بیشتر به دنیای اطراف خود دقت نمایید، بیشتر الگوهای جذاب و شگفت‌انگیز برای عکاسی موبایل خواهید یافت. در عکس بالا استفاده از یک مجموعه‌ی عادی از مدادرنگی‌ها موجب ایجاد عکسی بسیار جذاب شده می باشد.


۵. از خطوط راهنما برای روایت یک ماجرا استفاده نمایید

باید بوییم هر عکاس باتجربه‌ای تایید خواهد نمود که خطوط راهنما یکی از قوی‌ترین ابزارها در عکاسی می باشند. خطوط راهنما چشم بیننده را تشویق می‌کند که در طول تصویر برای رسیدن به یک نقطه‌ی تمرکز حرکت کند. گاه ممکن می باشد این سفر بصری در تصویر با عبور از بافت‌ها و الگوهایی جذاب همراه باشد.

دقت کنید که شما می توانید خطوط راهنما را به‌عنوان مسیرهایی در نظر بگیرید که توجه بیننده را به مرکز تمرکز تصویر متصل می‌کنند. برخی از خطوط راهنما شبیه بزرگراه‌هایی عریض هستند که چشم را بدون هیچ وقفه‌ای به‌سرعت به مقصد نهایی می‌رسانند. اما در موارد دیگر ممکن است این خطوط چشم را از میان پیچ‌وخم‌هایی حرکت دهند که بیننده را دعوت می‌کنند اندکی درنگ کرده و از منظره لذت ببرد. تصویر زیر نمونه‌ ای است که از یک خط راهنمای کاملا آشکار یعنی پلکان بهره می‌برد. پلکان چشم را دعوت می‌کند تا برای رسیدن به بالای عکس مسیر آن را دنبال نماید.

عکس زیر در ابتدا تمرکز بیننده را به سمت مه صبحگاهی جنگل هدایت می‌نماید. بعد از آن نگاه به پایین حرکت می‌کند تا متوجه شیب تند پله‌ها، نرده‌های لغزنده‌ی ساخته‌شده از بامبو شود و در نهایت به جلوی تصویر برسد.

می توانیم هر چیزی را که کمک نماید چشم بیننده به‌سوی سوژه‌ی اصلی هدایت شود را جزو خطوط راهنما محسوب کنیم. خطوط راهنمای ساده‌ای نظیر ریل راه‌آهن، جاده‌ای در میان جنگل یا مسیر پله‌ها، همگی قادر هستند در خدمت این هدف قرار بگیرند. ولی اشاره‌ی یک انگشت یا حتی نگاه یک فرد هم می‌تواند همین کار را انجام دهد. نکته‌ی مهم این است که خطوط راهنما روایتی را طرح می‌کنند و نگاه بیننده را به جایی جذاب فرا می‌خوانند.

ممکن است پیدا کردن خطوط راهنما می‌تواند کار دشواری باشد،در نتیجه استفاده از این تمرین چندمرحله‌ای شاید به شما کمک نماید. ابتدا از سوژه‌ی اصلی خود عکسی بگیرید و آن را بررسی کنید. سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید: آیا خط یا الگویی وجود دارد که به نقطه‌ی تمرکز مورد نظر اشاره کند؟ هرگاه یک خط راهنمای بالقوه یافتید آن را در یک ترکیب‌بندی جدید به کار ببرید و عکس دیگری را ثبت کنید. این پروسه را آن‌ قدر تکرار نمایید تا به تصویری راضی‌کننده دست پیدا کنید.

منبع:

عکاسی

نکات مفید در عکاسی از انعکاس

عکاسی از انعکاس دنیای خود را دارد. علاقه مندان زیادی در پیرامون خود بدنبال سوژه های مناسب در این زمینه میگردند. مقاله زیر از دیجیکالا نکات خوبی در این زمینه دارد که میتواند مورد استفاده شما قرار گیرد.

در ابتدا باید بگوییم استفاده از انعکاس در عکاسی موبایل یکی از تکنیک‌هایی می باشد که می‌تواند جذابیت زیادی در عکس ایجاد نماید. در نتیجه شما قادر هستید به‌جای گرفتن عکس‌هایی بی‌هدف چشمان خود را برای کشف انعکاس‌ها تیز کنید. اگر چشمان خود را برای یافتن انعکاس‌ها ورزیده کنید متوجه خواهید شد که انعکاس‌ها تقریبا همه‌جا پیدا می‌شوند. پنجره‌ها، آیینه‌ها، چاله‌ های آب و دریاچه‌ها همگی سطوحی عالی برای انعکاس می‌سازند. حتی سطوح براقی نظیر شیشه‌ی عینک آفتابی یا یک کتری فلزی هم می‌توانند به‌ خوبی برای ثبت انعکاس مورد استفاده قرار  گیرند.

عکس بالا از روزبه روزبهانی می باشد.

در ادامه به ۱۰ نکته توجه فرمایید که می‌تواند هنگام عکاسی موبایل به شما برای گرفتن عکس‌هایی زیباتر با استفاده از انعکاس کمک نماید.


۱. به ترکیب‌بندی توجه نمایید

گفتنیست تمامی عکس‌ها باید ترکیب‌بندی خوبی داشته باشند. این موضوع در مورد عکاسی موبایل از انعکاس هم صدق می‌کند. ترکیب‌بندی خوب شما را قادر خواهد کرد انعکاس‌هایی را که با حضور خود ابعاد جدیدی به عکس می‌بخشند به‌ خوبی کادربندی و تقویت نمایید.

قابل ذکر است که در زمان تصمیم‌گیری در مورد ترکیب‌بندی می‌توانید از قانون یک‌سوم بهره بگیرید. برای مثال سعی کنید خط افق را به اندازه‌ی یک‌سوم از بالا یا پایین کادر فاصله بدهید.به علاوه هنگام بستن ترکیب‌بندی باید تصمیم بگیرید که کدام بخش انعکاس قرار است تأثیرگذارترین بخش باشد و نقطه‌ی تمرکز اصلی عکس را تشکیل دهد.

شایان ذکر است که در بسیاری از موارد ممکن است انعکاس سوژه‌ی اصلی شما نباشد. سوژه‌ی اصلی می‌تواند یک فرد، یک درخت یا هر شیء دیگری باشد که در صحنه قرار گرفته است. درهر صورت نزدیک کردن سوژه به لبه‌های کادر با فاصله‌ی ایده‌آل یک‌سوم می‌تواند به ساختن عکسی با ترکیب‌بندی خوب کمک نماید.

عکس بالا از آرپیاست.


۲. از تقارن استفاده نمایید

توجه داشته باشید که تکنیک دیگری که در زمان عکاسی از انعکاس استفاده می‌شود بهره گرفتن از آن برای ایجاد تقارن در عکس است. این شیوه تعادلی کامل در عکس ایجاد خواهد کرد. برای نمونه اگر شیئی در بخش بالایی تصویر داشته باشید انعکاس آن در پایین تصویر قرار خواهد گرفت. به همین ترتیب می‌توانید از سطوح انعکاسی برای تقسیم تصویر و ایجاد تاثیرات غیرمعمول استفاده کنید. برای مثال تغییر دادن نحوه‌ی نزدیک شدن خطوط به هم با استفاده از انعکاس می‌تواند درک روزمره از پرسپکتیو را به هم ریخته و بیننده را تحت تاثیر قرار بدهد.

عکس بالا از مارکو لامبرتو می باشد.


۳. کادر را ساده نگه دارید

باید بگوییم  برای تاثیرگذار بودن یک عکس لزوما نباید پیچیده باشد. در بیشتر موارد ایده‌ی «هرچه کمتر بهتر» (Less is more) در مورد عکاسی موبایل کارایی بیشتری دارد. این موضوع می‌تواند به‌خصوص در مورد استفاده از انعکاس در عکس صادق باشد. یک سوژه و انعکاس گیرا می‌تواند بر عکس مسلط شده و تمام جذابیتی را که نیاز دارید مهیا کند. قرار دادن عناصر دیگر در عکس با ایجاد نقاط تمرکز غیرضروری تنها سبب حواس‌ پرتی خواهد گردید.

عکس فوق  از اندی باتلر است.


۴. به سطح انعکاس‌دهنده نزدیک گردید

باید ذکر کنیم که اگر با استفاده از آب عکاسی می‌کنید تلاش نمایید به سطح آن نزدیک شوید. با این کار پیش‌زمینه‌ی تصویر با انعکاس آسمان و سوژه‌ی عکاسی پر خواهد شد. بعلاوه این کار به بهبود ترکیب‌بندی و جذابیت عکس و حذف کردن نقاط تمرکز غیرضروری کمک خواهد نمود. نزدیک شدن به آب همچنین سبب تقویت جنبه‌های خاصی نظیر امواج و درخشش نور خورشید روی سطح آن می‌گردد.

عکس بالا از مارزیا بلینی می باشد.


۵. در ساعت‌های طلایی  به عکاسی بپردازید

جالب است بدانید ساعت طلایی به زمان کوتاه قرار گرفتن خورشید در نزدیکی خط افق پس از طلوع و پیش از غروب آفتاب گفته می‌شود. در نتیجه منظور از ساعت طلایی دقیقا مدتی برابر با یک ساعت نمی باشد. دلایل زیادی برای علاقه‌ی عکاسان به این زمان از روز وجود دارد. یک دلیل این است که آسمان در ساعت طلایی می‌تواند با رنگ‌های درخشان قرمز، نارنجی و زرد خود پس‌زمینه‌ای دراماتیک برای ثبت صحنه‌ای که در برابر شماست فراهم نماید. در عکاسی موبایل از انعکاس استفاده از بازتاب خورشید هنگام طلوع یا غروب از روی سطح دریا یا دریاچه می‌تواند به خلق عکسی فوق‌العاده زیبا و سرشار از جذابیت منجر گردد.

علاوه بر این ها نور در ساعت طلایی بسیار نرم‌تر است و عکاسی کردن به سمت آفتاب را آسان‌تر می‌ نماید. هنگام عکاسی به سمت نور سوژه‌ی شما به شکل سیلوئت در برابر آسمان ظاهر خواهد شد و بازتاب آن بر سطح نازک آب قرارگرفته روی شن‌های ساحل یا در یک گودال آب نیز همین وضعیت را خواهد داشت.

عکس  بالا از جسیکا اندروز است.


۶. از آیینه‌ها برای کادربندی سوژه استفاده نمایید

در ادامه باید بگوییم استفاده از آیینه‌ها تکنیکی هوشمندانه در عکاسی موبایل می باشد که اجازه می‌دهد سوژه را به شکلی متفاوت کادربندی نمایید. این تکنیک نمونه‌ای عالی است که نشان می‌دهد انعکاس چگونه می‌تواند توازن نیروهای یک تصویر را تغییر دهد. می‌توانید از تصویر منعکس‌شده در یک آیینه برای ساختن کادری طبیعی در اطراف سوژه استفاده نمایید. پس‌زمینه همچنان سر جای خود قرار دارد ولی تصویر قرارگرفته در آیینه کاملا برجسته شده و نوعی ترکیب‌بندی «تصویر در تصویر» خواهد ساخت.

در زمان استفاده از این تکنیک شما باید مطمئن شوید که فوکوس دوربین به‌جای محیطی که آیینه را احاطه می‌کند روی سوژه‌ای که در درون آیینه قرار دارد تنظیم شده باشد. با استفاده‌ی خلاقانه از افکت‌های محوشدگی (Blur) یا کاهش عمق میدان می‌تواند پس‌زمینه را محوتر کرده و تمرکز را بازهم بیشتر متوجه انعکاس سوژه در آیینه نمایید.

۷. دنیایی وارونه خلق کنید

شما قادر می باشید با برش دادن تصویر و نزدیک‌تر کردن انعکاس‌ها و توجه به نحوه‌ی برش دادن و کادربندی سوژه و سپس چرخاندن تصویر به اندازه‌ی ۱۸۰ درجه عکس‌هایی جالب بسازید. این عمل سبب خواهد شد انعکاس‌ها شبیه پنجره‌ای به‌سوی واقعیتی دیگر به نظر برسند. عکاسی نوزاد در آتلیه نوزاد

عکس بالا از تیری هادسین است.


۸. از شرایط آب‌ و هوایی استفاده نمایید

باید بدانید در زمان عکاسی از انعکاس‌ها شرایط آب‌وهوا می‌تواند کمک ارزشمندی به شما بکند؛ چرا که شرایط آب‌وهوایی مناسب به بالا رفتن بار عاطفی صحنه و احساس در عکس کمک خواهد نمود.

همچنین در روزهایی که نور خورشید کنتراستی سایه‌دار روی ابرهای آسمان ایجاد کرده است به نحوه‌ی بازتاب آن‌ها بر سطح یک دریاچه دقت نمایید. شرایط آب‌وهوایی دیگر مانند مه صبحگاهی هم می‌تواند جوی مرموز و اسرارآمیز در عکس ایجاد نماید. در سوی دیگر توفانی که در حال نزدیک شدن باشد با انعکاس یافتن در آب یا هر سطح دیگری شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. ابرها با وارونه شدن در یک انعکاس می‌توانند اشکال و فرم‌های جدیدی به خود بگیرند.

عکس فوق  از اندی باتلر می باشد.
۹. از پنجره‌ها عکاسی نمایید

باید بگوییم یک تکنیک رایج دیگر برای عکاسی از انعکاس قرار دادن اشیا و انعکاس‌ها روی یکدیگر می باشد. این تاثیر را می‌توانید با عکاسی کردن از سطوحی نظیر شیشه‌ی پنجره یا ویترین که نیمه‌ آیینه‌ای می باشند به‌سادگی ایجاد نمایید. ترکیبی از اشیای پشت شیشه و اشیایی که در پنجره منعکس شده‌اند می‌تواند جلوه‌هایی غیرمعمول و انتزاعی ایجاد کند. اندکی شبیه ترکیب کردن دو عکس در یک قاب است.

شما اگر در زمان عکاسی موبایل به این شیوه قصد دارید انعکاس نقطه‌ی تمرکز اصلی عکس را تشکیل دهید توجه به تنظیم صحیح فوکوس روی انعکاس شیشه به جای اشیای پشت آن اهمیت زیادی خواهد داشت.

عکس بالا از برندان اوسه است.


۱۰. از اپلیکیشن‌ها برای ایجاد انعکاس استفاده نمایید

علاوه بر اینها شما قادر هستید  از اپلیکیشن‌های خاصی نظیر Reflect Mirror Camera برای افزودن انعکاس به عکس خود استفاده نمایید. برای افزودن انعکاس به عکس‌هایی که قبلا گرفته بوده‌اید کافی است آن را در اپلیکیشن باز کرده، روی ناحیه‌ای از عکس که انعکاس باید از آنجا شروع شود ضربه بزنید و محل دقیق قرارگیری انعکاس را با بالا و پایین کشیدن انگشت تعیین نمایید. این اپلیکیشن حتی اجازه می‌دهد انعکاس مورد نظر خود را از میان انواع گوناگون مختلف و سطوح متفاوت انتخاب نمایید.

همچنین یک راه دیگر هم استفاده کردن از اپلیکیشنی نظیر Superimpose است که اجازه می‌دهد با قرار دادن یک عکس روی عکسی دیگر تاثیری شبیه انعکاس حاصل از شیشه‌ی پنجره را بازسازی نمایید.

منبع:

عکاسی

۱۰ ترفند برای عکاسی سیلوئت با موبایل

آیا با عکاسی ضد نور آشنایی دارید؟ عکاسی ضد نور یا همان سایه نما یا سیلوئت (ترجمه به فرانسوی: Silhouette) ترفندی در در عکاسی است که در آن، منبع نور برخلاف همیشه در پشت سوژه قرار دارد و در قوی‌ترین حالت به دلیل تندی نور، سایه‌ای از سوژه بر روی عکس ایجاد می‌شود و جزئیات در سوژه دیده نمیشود. این سبک علاقه مندان زیادی دارد و در مقاله پیش رو به آموزش ترفندهایی در استفاده از موبایل در عکاسی سیلوئت  پرداخته ایم.

در ابتدا باید بگوییم شما اگر در جستجوی راهی ساده برای افزودن بعدی جدید به عکس‌های موبایلی خود می باشید ما اساسا پیشنهاد می‌کنیم عکاسی «سیلوئت» (Silhouette) را حتی المقدور امتحان نمایید. در فارسی از تکنیک سیلوئت با نام عکاسی ضد نور هم یاد می‌گردد. عکاسی سیلوئت فرصت‌هایی فراتر از آنچه تصورش را می‌کنید در اختیارتان قرار خواهد داد. سیلوئت تکنیکی می باشد که اجازه می‌دهد اشکالی جذاب، حسی ویژه و حال‌وهوایی رمزآلود و مرموز در عکس ایجاد کنید. از این تکنیک می‌توانید هم در فضاهای خارجی و هم در فضاهای داخلی به‌شکلی موثر استفاده کنید. عکس‌های سیلوئت تخیل بیننده را تحریک کرده و تمایل او را برای جستجو کردن در تصویری که که تمام رمز و رازهایش را در نگاه اول فاش نمی‌کند افزایش می‌دهند. در این مقاله به معرفی ۱۰ نکته در مورد عکاسی سیلوئت خواهیم پرداخت که کمک می‌کنند با گوشی موبایل خود عکس‌های بهتری را ثبت نمایید. لطفا با ما همراه باشید.

عکس بالا از نسام کشاورز می باشد.

۱.ترفند اول سوژه‌ای قدرتمند انتخاب کنید

گفتنیست در هنگام عکاسی با تکنیک سیلوئت انتخاب سوژه‌ای با شکل قدرتمند و قابل تشخیص از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در یک عکس سیلوئت معمولا جزییات بسیار کمی از سوژه مشاهده می‌گردد و بنابراین این شکل کلی سوژه است که موفقیت یا شکست عکس را رقم خواهد زد. انسان‌ها، درختان، ساختمان‌های جالب یا حتی پرندگان در حال پرواز می‌توانند سوژه‌های خوبی برای عکاسی سیلوئت باشند. به احتمال زیاد سوژه‌های انسانی جذابیت بیشتری را به عکس خواهند بخشید زیرا که با تحریک ذهن مخاطب نسبت به تصور این که سوژه کیست یا چه قیافه‌ای دارد حس رمزآلود بیشتری را در عکس ایجاد خواهند نمود.

عکس بالا از اندی باتلر است.

۲. ترفند دوم: به‌جای پس‌زمینه روی سوژه فوکوس کنید

قابل ذکر است که مطمئن گردید که زمان گرفتن عکس فوکوس دوربین روی سوژه باشد و نه روی پس‌زمینه. بخش قابل‌توجهی از جذابیت عکس‌های سیلوئت به تباین میان سوژه‌ی تیره و پس‌زمینه‌ای برمی‌گردد که ممکن می باشد بسیار جذاب و سرشار از جزییات هم باشد. برای ایجاد این تاثیر سوژه باید در فوکوس کامل قرار بگیرد تا لبه‌هایی شفاف و تیز بسازد. بنابراین هر چه قدر هم که از فضای پس‌زمینه خوشتان آمده فراموش نکنید باید فوکوس دوربین گوشی را به‌شکلی فریب دهید که فکر کند شما سوژه را مدنظر دارید. اگر گوشی شما امکان قفل کردن فوکوس را دارد بهتر می باشد قبل از گرفتن عکس فوکوس را روی سوژه قفل نمایید. عکاسی کودک در آتلیه کودک

عکس بالا از کانجورر می باشد.

۳. ترفند سوم :رو به منبع نور عکس بگیرید

شایان ذکر است این واقعیت که سنسور دوربین‌های دیجیتال نمی‌تواند همانند چشم انسان جزییات موجود در سایه‌ها را کشف نماید سبب می‌گردد بتوانید با عکاسی کردن به سمت نور تاثیر سیلوئت را تقویت کنید. برای گرفتن سیلوئت‌های عالی لازم است نوردهی دوربین گوشی را برای بخش‌های پرنور صحنه تنظیم کنید؛ به‌گونه‌ای که جزییات این بخش‌ها حفظ شود. با این کار سوژه در بخش سایه‌های بسیار تاریک قرار خواهد گرفت و این همان تاثیری می باشد که ما خواهان آن هستیم.

توجه داشته باشید که شما  اگر در فضای خارجی عکاسی می‌کنید بهتر است خورشید در ارتفاع پایینی قرار داشته باشد. به زبان دیگر در حوالی طلوع یا غروب خورشید یا در روزهای زمستانی که خورشید در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد شرایط برای عکاسی سیلوئت با استفاده از نور مستقیم خورشید بهتر می باشد. گاهی ممکن می باشد ایجاد تاثیر لنز فلیر هنگام عکاسی به سمت خورشید مشکل‌ساز گردد ولی می‌توانید این مشکل را با قرار دادن سوژه درست در برابر خورشید حل نمایید. فراموش نکنید فوکوس را روی سوژه قرار دهید ولی نوردهی را برای بخش‌های پرنور پس‌زمینه تنظیم نمایید.

عکس بالا از اندی باتلر است.

۴. ترفند چهارم : در فضاهای داخلی از نور درها و پنجره‌ها استفاده کنید

باید بگوییم برای ثبت کردن عکس‌های سیلوئت حتما لازم نمی باشد در فضای باز قرار داشته باشید. در واقع عکاسی در فضاهای داخلی هم می‌تواند راهی عالی برای ساختن حس رمزآلود باشد. اگر قصد دارید عکاسی سیلوئت در فضای داخلی را امتحان کنید به‌ یاد داشته باشید که معمولا در این حالت فضای اطراف سوژه هم در سایه قرار خواهد گرفت و تنها بخش کوچکی از تصویر از طریق منبع نور خارجی روشن خواهد شد. فراموش نکنید در این وضعیت با توجه به کم بودن نور کلی صحنه باید برای جلوگیری از تار شدن تصویر دوربین را محکم و ثابت نگه‌دارید یا از یک سه‌پایه استفاده نمایید.

عکس زیر از سدریک بلانچان می باشد.

۵. سوژه را کادربندی کنید

فراموش نکنید که قرار دادن سوژه در کادری از اشیای اطراف آن مانند درختان، ساختمان‌ها یا پنجره همیشه یک تکنیک ترکیب‌بندی خوب می باشد. در عکاسی سیلوئت این اشیای احاطه‌کننده هم بسیار تیره می‌گردند و می‌توانند اشکالی جالب را در تصویر ایجاد کنند. از این رو می‌توانید با قرار دادن سوژه در میان این اشیا توجه بیشتری را به سوی آن متمرکز نمایید.

عکس بالا از اندی باتلر است.

۶. تصویر را ساده نگه‌دارید

باید ذکر کنیم که  برای دست یافتن به بهترین نتیجه از سوژه‌هایی عکاسی کنید که اشکال و خطوط متمایز و قابل‌تشخیص دارند. برای مثال یک پیکره‌ی انسانی منفرد بسیار بهتر از چند پیکره است که بخش‌هایی از آن‌ها در تصویر روی هم قرار گرفته و شکلی ناواضح و گیج‌کننده پدید آورده می باشد. توجه خود را بیش از هرچیز روی خطوط کلی دور سوژه متمرکز نمایید چراکه در تصاویر سیلوئت حالت چهره و جزییاتی از این دست قابل تشخیص نخواهند بود. علاوه بر اینها بهتر است فضای اطراف سوژه را هم تا جای ممکن ساده و منظم نگه‌دارید تا سوژه بیش از پیش در عکس برجسته گردد.

عکس فوق از پتیر کمپوس می باشد.

۷. از زاویه دید پایین عکاسی کنید.

جالب است بدانید کم کردن ارتفاع و عکاسی از زاویه دید پایین سبب می‌گردد پس‌زمینه مزاحمت کمتری در عکس شما ایجاد نماید. زاویه دید پایین بر جذابیت عکس می‌افزاید و استفاده از آن هنگام عکاسی با موبایل راحت‌تر است. پس از این‌که برای عکاسی زانو بزنید یا حتی از آن بهتر روی زمین دراز بکشید هراسی نداشته باشید.

عکس فوق از آرپی می باشد.

۸. از حالت‌های دراماتیک آسمان بهره بگیرید

در ادامه باید بگوییم آسمان می‌تواند با افزودن الگوهایی جالب به عکس جذابیت آن را بالا ببرند؛بنابراین همیشه توجه ویژه‌ای نسبت به آسمان داشته باشید. برای نمونه اگر هنگام طلوع یا غروب خورشید از آسمان عکاسی نمایید عکس شما مملو از رنگ‌های نارنجی و قرمز درخشان خواهد بود. البته اگر از آسمانی آبی با ابر عکاسی کنید ممکن می باشد ترجیح دهید برای رسیدن به یک آسمان دراماتیک تیره با لکه‌های ابر روشن تصویر خود را به سیاه‌ و سفید برگردانید.

عکس بالا از اندی باتلر است.

۹. به ثبت حرکت بپردازید

باید بگوییم ثبت حرکت روش خوب دیگری می باشد برای افزایش جذابیت عکس. البته برای ثبت کردن موثر حرکت باید از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید و برای این کار به نور مناسب نیاز خواهید داشت. اگر گوشی شما از توانایی عکاسی پی‌درپی سریع (Burst) پشتیبانی می‌نماید از آن برای ثبت یک توالی از عکس‌ها استفاده نمایید. سپس قادر خواهید بود از میان آن‌ها عکسی را که در آن سوژه بهترین حالت را دارد انتخاب نمایید.

غکس بالا از آرپی می باشد.

۱۰. کنتراست عکس را هنگام ویرایش افزایش دهید

در پایان باید بگوییم  گاهی اوقات عکس‌ها برای متعادل شدن نور و برش نیاز به اندکی ویرایش خواهند داشت. برای قدرتمندتر شدن تصاویر سیلوئت قادر هستید هنگام ویرایش آن‌ها اندکی کنتراست عکس را بالا ببرید. ممکن می باشد افزودن تیرگی حاشیه (Vignette) به لبه‌های عکس هم با بالا بردن تمرکز روی مرکز تصویر به بهتر شدن آن کمک کند. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن Snapseed استفاده نمایید که یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش عکس موجود می باشد.

منبع:

عکاسی

عکاسی خلاقه چیست

 عکس خلاقه و عکس تجربی, مجاز کردن آگاهانه و هدفمند غیرمجازهای کهنه عکاسی است تغییر و تطوری که در نهایت موجب توسعه بیان عکاسی بارداری در آتلیه بارداری و ارتقاء کیفیات و تنوع بصری عکس می شود

عکاسی خلاقه چیست؟

"هنر عکاسی" مثل هر هنر دیگری، نمی تواند فارغ از کیفیات خلاقه باشد. بنابراین آنچه به سهو و یا به پیروی برخی جشنواره های خارجی و از طریق ترجمه با عنوان "عکس و عکاسی خلاقه" وارد دسته بندی ها و ژانرهای عکاسی مسابقات و جشنواره ها و نمایشگاه ها شده، خالی از اشکال نیست. اما به هر حال با رواج و تثبیت این اصطلاح، به منظور ایجاد زبان مشترک و قابل فهم اهالی این حوزه و جلوگیری از سردرگمی عکاسان جوان و برگزارکنندگان، چاره ای غیر از اهتمام بر تعریف جامع و معرفی آن باقی نمی ماند. به طور مثال در تعریف انجمن عکاسی آمریکا (PSA) از "عکس خلاقه" به تغییر واقعیت و تغییر مشهود در فرم، شکل، رنگ طبیعی و یا ترکیبی از این سه عامل اشاره شده است. اما به نظر نمی رسد این نوع تعریف از جامعیت و فراگیری کافی برخوردار بوده و برای مدت ماندگاری قابل رجوع باشد.

آنچه از ترکیب "عکاسی خلاقه" (Creative Photography) اراده می شود (یا شاید بهتر باشد که اراده و پیشنهاد شود) در اولین مواجهه؛ معمولاً مربوط به عکس هایی است که در آن ذهنیت بر عینیت غلبه دارد. بنابراین وجه استنادی عکس، تا جایی که متهم به جعل نباشد، برخلاف ژانرهایی مثل عکس های طبیعت، ورزشی، خبری، اجتماعی، پرتره، معماری و...، شرط لازم و واجب محسوب نمی شود. اگر چه می تواند در همه این فضاهای مرسوم عکاسی واقع شود. اگر به طور معمول "عکاسی" تلاشی است برای نمایش حقیقتی واقعی و یا یافتن و پرداختن نمونه های عینی و بیرونی از دریافت اندیشه و ذهنیت عکاسی، "عکاسی خلاقه" نوعی القای فضای ذهنی است با ساخت تصاویری که مبتنی بر عکس و عکاسی، اما با استفاده نامحدود و تازه از هر ابزار و ترفند و شیوه تکمیلی است.

همچنین از منظری دیگر؛ "عکس خلاقه" تجربه و تلاشی است که دایره تعریف عکس و عکاسی را نسبت به دوره پیش از خود، توسعه می دهد و نگاه تازه ای از هنر عکاسی را برای مخاطب قابل باور می کند. به عبارت دیگر "عکس خلاقه" عکسی است که پیشتر و به طور معمول از طرف اکثریت مخاطب و جامعه تئورسین عکاسی، قاطعانه جزء هنر عکاسی محسوب و مقبول نشده بود. به عنوان مثال در دوره ای که عکاسی تنها به عکس از طبیعت و یا پرتره های خشک اشراف و دربار و... محدود می شد، عکاسی کردن از مردم عادی کوچه و بازار و مشاغل و... که نگاه متفاوت و تازه ای به گستره مشغولیات و تعهدات هنر عکاسی و شکلی از خرق عادت بود، در قیاس با تعریف مرسوم عکاسی زمانه خود، عکاسی خلاقه شمرده می شد. یا اولین نمونه های فتومونتاژ را (چه در آتلیه های دستی و سخت افزاری ساخته می شد و چه با استفاده از پردازش در انواع نرم افزارهای رایانه ای) در دوره خود باید در گروه عکس های خلاقه جای داد. اولین عکس های رنگی را ـ در حالی که اغلب عکاسان متعصب، رنگ را عامل زائدی در عکس می دانستند ـ باید عکس های خلاقه آن دوره محسوب کرد. حتی زمان، مکان و نحوه ارائه و نمایش عکس هم می تواند از این دست عوامل باشد. ورود به موضوعات و فرض وظائف جدیدی که پیشتر مربوط به حوزه عکاسی هنری نبوده، زوایای دید بدیع، شگردهای نوآورانه چاپ، استفاده از تکنیک های جدید یا متفاوت عکاسی که قبل از آن موجب تردید در اصالت عکس یا ناآشنا قلمداد می شده؛ مثل اولین عکس های هنری که با عکاسی IR (مادن قرمز) و Xray انجام شد، شکستن توجیه پذیر قواعد فنی و زیبائی شناختی عکاسی که پیشتر، قطعی و بدون استثناء لازم الاجرا بوده؛ مثل عدول از سنت ها و استانداردهای نورسنجی و سرعت شاتر و فوکوس و هندسه و ترکیب بندی های کلاسیک و استفاده ابداعی از فیلتر و... که در خدمت بیانی تازه و تعمیق مفهوم عکاسی انجام می شود، شاید از بدیهی ترین مصادیق "عکس خلاقه" باشد. این رویکرد شاید زیر عنوان عکاسی تجربی (Experimental Photography) به معنی عکاسی مبتنی بر تجربه های جسورانه، سنت گریز و ساختارشکن، برای دستیابی به راه های تازه عکاسی، مناسب تر باشد.

به طور خلاصه؛ "عکس خلاقه" و "عکس تجربی"، مجاز کردن آگاهانه و هدفمند غیرمجازهای کهنه عکاسی است. تغییر و تطوری که در نهایت موجب توسعه بیان عکاسی و ارتقاء کیفیات و تنوع بصری عکس می شود.

منبع:

aftabir