7) کارناوالها
مراسم شادی و جشن و کارناوالها همواره مفرحبخش هستند و برای عکاسان چالشبرانگیز. به همین علت است که باید در مورد سرعت شاتر دوربین و ترکیببندی عکس فکر کنید و در کنار آن تنظیمات ایزو را در نظر بگیرید.آتلیه بارداری با لباس
ایزو حساسیت سنسور دوربین به نور است. هرچه مقدار آن بیشتر باشد، دوربین شما در عکاسی در شب بهتر عمل خواهد کرد. ولی ایزوی بیشتر منجر به بروز «پارازیت» بیشتر خواهد شد که بر کیفیت عکس تاثیر میگذارد. عکاسی کودک
زمانی که اطراف شما حوادث زیادی در جریان است، ممکن است بخواهید بلندپروازنه عمل کنید ولی جلوی خودتان را بگیرید. به یاد داشته باشید زیبایی در سادگی نهفته است.
8) حیوانات
تسلط لازم را زمانی که افراد سوژه شما هستند را پیدا کردید. حال زمان امتحان حیوانات به عنوان سوژه است.
اگر به دنبال ایدههای جالب عکاسی هستید، عکاسی از حیوانات خانگی شروعی عالی است. عکسهای کاندید، به ویژه از سوژهای خندهدار، ایدهآل محسوب میشوند. تلاش برای آموزش حیوانات که یک ژست خاصی بگیرند به همان میزان جالب است.
خود را در سطحی مشابه با سطح حیوان خانگی خود قرار دهید. سعی کنید چشمان او را در عکس ثبت کنید. چشمها همیشه نقاط کانونی بینظیری هم برای انسانها و هم حیوانات فراهم میکنند.
بهترین عکسها از دورترین یا نزدیکترین زوایا گرفته میشوند. کاملا نزدیک شوید یا از حیوان خانگی خود زیاد دور شوید، نزدیک شدن باعث میشود به شکل غیرمعمولی با دنیای حیوانات آشنا شوید و دور بودن باعث میشود بیننده با طبیعت شاد و جالب حیوان خانگی آشنا شود و از سویی به عکس شما یک مفهوم و زمینه میبخشد.
9) تارهای عنکبوت
عکاسی از تار عنکبوت یکی از سختترین چالشها در عکاسی به شمار میرود. علت چیست؟ چون سعی دارید یک شی عملا بغرنج را در عکس خود ثبت کنید.
اغلب اوقات، ما با چشم غیرمسلح نمیتوانیم تار عنکبوت را ببینیم، بنابراین دوربین چطور میتواند این کار را انجام دهد؟ علت آشکار آن وجود رطوبت در هوا است. یعنی صبح زود یا آخر شب زمانی که مه روی زمین مینشیند. به سمت تارهای عنکبوت آب اسپری نکنید، اجازه دهید طبیعت کار خود را انجام دهد.
باید عامل نور را در نظر بگیرید. برای روشن کردن سوژه منبع نور باید کجا قرار گیرد؟ نور آفتاب صبح عالی خواهد بود.
10) غروب و طلوع آفتاب
اگر سعی دارید در صبح و شب از تار عنکبوت عکس بگیرید، سوژه عالی دیگری در آسمان به اسم خورشید دیده میشود. آفتاب خیرهکننده است و علاوه بر این رنگهای زیبایی از پرتوهای خود بر جا میگذارد که سراسر آسمان را میپوشانند، به ویژه در زمان غروب و طلوع. در حقیقت اگر سعی دارید انگیزه داشته باشید، به دنبال آن بگردید. عکاسی از خورشید چالش شما است. به مخاطبین خود نشان دهید که چقدر آسمان زیبا است. (فقط زمانی که آفتاب در آسمان قرار دارد دوربین خود را به سمت آن برای عکس گرفتن نگیرید!)
صبر داشته باشید. 20 تا 30 دقیقه پس از این که خورشید از سطح افق پایین میرود یک «غروب ثانویه» رخ میدهد و عکسهای عالی میتوان از آن گرفت.
از گرفتن عکسهای بسیار زیاد نترسید. ممکن است از عکس پنجاهم بیشتر از همه راضی باشید و توانایی گرفتن این همه عکس یکی از بهترین امتیازهای عکاسی دیجیتال است.
3) خودتان
تمامی شکلهای هنر منعکسکننده خالقین خود، مصرفکنندگان خود و تمدن خود هستند. در مورد پرترههای شخصی (سلف پرترهها) نیز این قضیه صدق پیدا میکند. بنابراین به یکی از متداولترین سوژههای عکاسی در زندگی مدرن امروزی یعنی سلفی میرسیم.
ممکن است از تصاویر سلفی متنفر باشید و فکر کنید برای نشان دادن خودتان نیاز به مهارت زیادی ندارید. اما عکاسان حرفهای متعددی توانستهاند یک جنبه مخفی از خودشان را در تصاویر پرتره شخصی آشکار کنند. بهترین آتلیه نوزاد در تهران
چه حالتی به خودتان میگیرید؟ در پسزمینه چه چیزی قرار دارد؟ روی چه چیزی توجه دارید؟ زمانی که میخواهید از خودتان عکسهای خلاقانه بگیرید باید به این سوالات پاسخ دهید. گرفتن یک عکس سلفی ممکن است ساده به نظر برسد ولی انتخابهای هنرمندانه زیادی باید داشته باشید.
گرفتن عکس سلفی علاوه بر این که تلاشهای هنری شما را بیشتر میکند باعث میشود روی تایمر و حالت عکاسی سلفی دوربین خود تسلط پیدا کنید.
4) کودکان خود شما
از خودتان یک سلف پرتره گرفتید و در نهایت از آن راضی هستید. چطور از این مهارت در عکاسی از سایر افراد استفاده میکنید؟ کودکان شما سوژههای عالی هستند. اگر بچه ندارید، از یکی از اقوام بخواهید اگر اشکالی ندارد از کودکان او عکس بگیرید. کودکان تفاوتهای زیادی دارند که تنها در مورد سن نیست، بلکه همچنین از نظر خلق و خو و سطح انرژی با یکدیگر متفاوت هستند.
طبیعتا میخواهید زمانی که کودکانتان شاد هستند از آنها عکس بگیرید. ولی تکلیف لحظات شخصی که آنها مضطرب هستند، کتاب میخوانند یا به موسیقی گوش میدهند چه میشود؟ این لحظات، زمانی عالی برای تمرین عکاسی خلاقانه در منزل است. البته رضایت آنها را جلب کنید. جدی میگوییم، این کار را انجام دهید.
5) جمعیت
به عکاسی پرتره شخصی یا دو سه نفر تسلط پیدا کردید. حالا وقت این است که عکاسی از یک جمعیت را امتحان کنید.
انسان موجود آشفتهای است. حتی زمانی که در یک صف مستقیم قرار میگیرند بیقراری میکنند. جهت خود را ناگهان عوض میکنند، گفتگو با دیگری را شروع میکنند و اگر به آنها گفته شود مراعات کنند، این کار را انجام نمیدهند.
به همین علت، زمان عکاسی از هر جمعیت انسانی تعداد ایدهها بینهایت میشود. خود حرکت جمعیت را عکس بگیرید. تصویری جالبی از افراد در جمعیت پیدا کنید. چطور رفتار میکنند؟ چه چیزی باعث متمایز شدن بعضی از افراد میشود؟ چطور یک گروه بزرگ از افراد با یک نفر فرق دارند؟آتلیه کودک
شما از مردم در محل سکونت طبیعی آنها عکس میگیرید یعنی زمانی که در کنار هم قرار دارند. یک چیز کاملا ویژه در این قضیه وجود دارد.
6) خودروهای در حال حرکت
طرح رنگی در خودروها بسیار متنوع است و در آنها خطوط جالب، انعکاسهای زیبای نور، جزئیات بافتها و عوامل متعدد دیگری دیده میشود که عکاسان عاشق آن هستند. ولی خودروهای در حال حرکت موضوعی کاملا متفاوت محسوب میشوند.
در نظر بگیرید که شتاب یک خودرو را چطور نشان میدهید. چطور آن را ثبت میکنید؟ به چه چیزی باید بیشتر از همه توجه کنید؟ آیا یک ترکیببندی کاملا محو شده چیزی که سعی دارید به دست آورید را نشان میدهد؟ آیا قرار دادن تنها یک جنبه از عکس در فوکوس باعث میشود به سایر بخشها «سرعت داده شود»؟
ثبت عکس از اشیاء در حالت حرکت باعث میشود نسبت به سرعتهای شاتر دوربین تسلط پیدا کنید که مفید خواهد بود.
اجازه دهید با چیزی ساده شروع کنیم. بسیاری از ما یقینا در خانه خود یک مکعب روبیک داریم. کمد یا کشوی اسباببازیهای خود را نگاه کنید حتما یکی پیدا میشود. اگر نه، قیمت چندانی ندارند! آتلیه عکاسی بارداری
کلاسهای هنر اغلب اوقات با کشیدن تصاویری از کرهها یا مکعبها شروع میشود که روی آنها یک یا دو منبع نوری، برای جلوه دادن بیشتر به تصویر، سایههایی به وجود آوردهاند. مکعب روبیک عکاسان را در موقعیت چالشبرانگیز مشابهی قرار دهد، البته از طرفی توانایی دوربین در ثبت رنگهای بسیار روشن را نشان میدهد.عکاسی از کودکان]
رفلکتور در عکاسی کودک
رفلکتور یک وسیله ی نورپردازی است. در عمل به هر شیء متوسط یا بزرگی که نور را در خدمت عکاسی بازتاب دهد رفلکتور می گویند. یک رفلکتور فنری، ساده ترین نوع رفلکتور است که در اندازه و تنوع مختلف در بازار است. یک ورق یونولیت متوسط یا بزرگ یک رفلکتور کار آمد است. یک دیوار سفید بزرگ در زمان و زاویه مناسب یک رفلکتور است. یک پارچه ضخیم سفید یک رفلکتور است و در مواردی پیراهن سفید یک دست شما برای سوژه های کوچک یک رفلکتور است.
حسن رفلکتور این است که شما خود نور محیط را بازتاب می دهید و اگر درست نورسنجی کرده باشید دیگر نیازی به محاسبه شدت یا کلوین آن نور نیست (مگر اینکه از سمت طلایی یا رنگ دار آن استفاده کنید).
البته استفاده از رفلکتور حتما مستلزم مهارت و تجربه است، اما چنین نیست که شما در روز عکاسی متوجه هیچ نکته ای از آن نشوید. فقط موضوع را ساده نگیرید.
دوری و نزدیکی رفلکتور به سوژه، رنگی که انتخاب می کنیم، تحدّب و تقعر رفلکتور و در نهایت بزرگی آن همگی اهمیت دارند. همچنین به زاویه تابش نور خورشید و نحوه هدایت آن توجه کنید. ( قاعده ی زاویه نور و انعکاس در فیزیک)
فلاش
استفاده از فلاش در عکاسی کودک.
عکاسی کودک را به دو سن نوزادی و کودک تقسیم کنید. عکاسی نوزادی زمان ۶ روزه تا دو سه ماهه را تشکیل می دهد و عکاسی کودک، پنج شش ماه تا چند سال.
ابتدا بدانید که فلاش برای چشم باز نوزاد ممنوع است. عکاسی از نوزاد را فقط و فقط در حالت خواب انجام دهید.
در این حالت نیز حتما از سافت باکس های بزرگ – فاصله ی یک و نیم متر به بالا از نوزاد – و یا نور دیفیوز شده (پخش شده) استفاده کنید. مثلا فلاش را به سمت سقف بچرخانید و از نور غیر مستقیم فلاش برای سوژه استفاده کنید. دقت کنید که سقف سفید رنگ باشد وگرنه عکس شما تم رنگی می گیرد.
اما استفاده از فلاش برای کودکان داستان دیگری دارد.
این موضوع را به دو قسمت تقسیم کنید. استفاده از فلاش در استودیو کودک یا فضای داخلی و استفاده از فلاش در عکاسی کودک فضای باز.
در عکاسی استودیو شما بین یک تا شش نور استفاده می کنید.بهترین آتلیه کودک
نوع اول عکاسی تک نور است. معمولا برای پرتره ها استفاده می شود و به نوعی عکاسی از کودکان به سبک عکاسی بزرگسال است. معمولا یک سمت سوژه کاملا تیره و یک سمت سوژه نور دارد.آتلیه کودک
نوع دیگر آن عکس های ضد نور (سیلوئت) است. نیاز به پس زمینه روشن دارید و سوژه ی تاریک! معمولان در این نوع عکاسی دو نور به پس زمینه می تانبد و سوژه در محیط بدون نور نزدیک به شماست. اگر سافت باکس خیلی بزرگ دارید خود سافت باکس می تواند به سمت دوربین گذاشته و رو به دوربین به عنوان پس زمینه استفاده شود. یا اینکه سوژه منبع نوری را پوشانده است و نور به سمت دوربین می تابد.
نوع دوم عکاسی با نور کامل است. نور کامل شامل: نور پس زمینه، نور هد، نور اصلی و نور پوشاننده است. این نوع تصاویر دارای نور کامل و فاقد سایه های تند اند.
عکاسی با فلاش در فضای باز
خوب چالش اصلی اینجاست. نور محیط ثابت است و شما تصرفی در مورد آن ندارید. یعنی نور خورشید را نمی توانید کم یا زیاد کنید یا زاویه آن را بچرخانید. پس باید واقع بین باشیم. باید بر مبنای نور محیط نورسنجی کنیم و سپس نور فلاش را به عنوان نور کمکی در صحنه اضافه کنیم.
منبع:
لنزکنکته عمومی: گرچه این توصیه به صورت کلی غلط است اما سرعت شاتر سریع تر از ۱/۲۵۰ ثانیه سرعت توصیه شده برای عکاسی کودک است.
نکته دیافراگم: دیافراگم های خیلی بسته ممکن است به افت وضوح یا شارپنس در عکس منجر گردد (پدیده تفرق یا پراش نور یا diffraction)
عکاسی از کودکان]
نورسنج
گرچه شخصا خیلی کم از نورسنج در پروژه هایم استفاده کرده ام (اشتباه از من است نه ضعف در نورسنج) اما توصیه می کنم بخصوص در شروع کار از نورسنج استفاده کنید.
نورسنج به شما کمک می کند تا در صورت عکاسی در مُد نوردهی دستی (M)، دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو مناسب انتخاب کنید. و دیگر اینکه اگر همزمان از نور طبیعی و فلاش استفاده می کنید میزان تابش هر کدام را محاسبه و لحاظ کنید.
همچنین نورسنج در استودیو عکاسی یک وسیله ی ضروری است.
فرض کنید می خواهید سه تا شش فلاش استودیویی را همزمان برای یک سوژه به کار ببرید
نور های Background (پس زمینه)
نور Head (نور سر)
نور Main (نور اصلی)
نور Fill (پر کننده ها)
فقط کافی است یکی از این نور ها شدت بیشتر یا کمتری نسبت به بقیه داشته باشد. بی شک نور عکس شما دچار مشکل خواهد شد.بهترین آتلیه بارداری
یک راه درست برای تنظیم این تعداد نور با هم وجود دارد. فقط کافی است نور ها را یک به یک نور سنجی کنید و در شدت مناسب قرار دهید. خبر خوب این است که نور ها با هم جمع نمی شوند. فقط ضعف های همدیگر رو می پوشانند. به عنوان مثال دو نور ۳۰۰ ژول با هم یک نور ۶۰۰ ژول ایجاد نمی کنند. فقط سایه ها و ضعف های یکدیگر را می پوشانند.عکاسی کودک
عکاسی از کودکان]
لنز
وقتی با دوربین اس ال آر (SLR) عکاسی می کنیم پس به لنز نیز احتیاج داریم. اینکه دقیقا بگوییم چه لنزی برای عکاسی کودک مناسب است خیلی فنی است. اما می شود مطابق عرف اظهار نظر کرد که معمولا از چه لنز هایی استفاده می شود.
اگر امکانش را دارید از لنز های با دیافراگم باز استفاده کنید. لنز هایی مثل:
۸۵ اف ۱.۸
۵۰ اف ۱.۴
۲۷-۷۰ اف ۲.۸
۷۰-۲۰۰ اف ۲.۸
۱۰۵ اف ۲.۸
گرچه این یک پیشنهاد کلی است اما استفاده از لنزهای با کیفیت تر حرف قابل اعتنایی است. لنز های ترکیبی مثل ۲۴-۱۲۰ یا ۱۸-۱۳۵ گزینه های بعدی هستند.
نکته: اگر هنگام عکاسی دستیار ندارید شاید حمل تعداد زیادی لنز و تجهیزات ساده نباشد.
در عکاسی کودک مثل بقیه انواع عکاسی، لنز شناسی مهم است. اگر قصد دارید نوعی از عکاسی بی هوا (کاندید) را انجام دهید از سوژه فاصله بگیرید تا متوجه حضور شما نشود. لنز تله در این مورد به شما کمک خواهد کرد
عکاسی بی هوا یا کاندید (candid photography) زمانی انجام می شود که سوژه متوجه نیست دارد از او عکس گرفته می شود، در نتیجه بدون ژست گیری یا ژست دهی انجام می شود. از این رو به آن عکاسی بی هوا می گوییم.
اگر فضای کوچکی در اختیار دارید و عناصر پس زمینه اهمیت دارد، لنز های واید تر که هم شما را به موضوع نزدیک می کند و هم جزئیات پس زمینه را واضح نگه میدارد انتخاب خوبی است.
اگر نیاز به نمایش یک بنا یا عمارت بزرگ را دارید که سوژه جزئی از آن است، یک لنز فیش آی (چشم ماهی) یا سوپر واید انتخاب خوبی است.
نکته: در لنز سوپر واید مواظب اعوجاج و خطاهای دیستورشن باشید که شدید هستند.
منبع: