آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آموزش عکاسی در هوای سرد و یخبندان زمستان

مستان فصل زیبایی برای عکاسی است. برای ثبت زیبایی زمستان، شما باید هم به خاطر خودتان و هم تجهیزاتتان، بر دمای هوای سرد غلبه کنید. در این آموزش عکاسی از زمستان، ۷ نکته ارائه شده که به شما کمک می کند تا در طول فصل زمستان از تجهیزات خود محافظت کرده و عکس های زیبا بگیرید.
[عکاسی در زمستان برفی]

آن احساس هیجان انگیز دوران کودکی، وقتی اولین برف سال می بارید را به یاد دارید؟ اگر در رابطه با زمستان، به یک آدم بزرگسال بدخلق و بی حوصله تبدیل شده اید، امسال خودتان را به چالش بکشید تا دوباره شگفتی زمستان را احساس کنید.
۱
اگر از سرما متنفرید، داخل خانه بمانید!

هنگامی که شما به عکس های زمستانی فکر می کنید، احتمالا مچاله شدن در سرمای شدید در ذهنتان مجسم می شود، در حالی که تلاش می کنید تا از یخ زدن در حین گرفتن عکس ها جلوگیری کنید. من قطعا یکی دو بار در چنین وضعیتی بوده ام!

شاید فکر آب و هوای زمستانی دیوانه کننده شما را از قدم گذاشتن به بیرون از خانه برای عکس گرفتن در طول ماه های زمستان باز می دارد. اما چه کسی گفته که شما حتما باید از خانه بیرون بروید تا بتوانید عکس های زمستانی زیبا بگیرید؟
عکاسی بارداری در آتلیه بارداری
قبل از این که از خانه بیرون بروید، در مورد این که چه کاری می توانید در داخل خانه انجام دهید، فکر کنید.

چند سال پیش من کل زمستان را در خانه به مطالعه گذراندم. من عاشق قندیل های یخی بودم که از خانه ما آویزان می شدند. من به جای این که دوربینم را بیرون ببرم، از داخل خانه از قندیل ها عکس گرفتم.
[عکاسی در زمستان برفی]

من از زمانی که بچه بودم، همیشه اتاق خوابی داشتم که رو به سمت طلوع خورشید بود. من عاشق بیدار شدن در ساعت طلایی هستم.
[عکاسی در زمستان برفی]

قندیل های یخی که من در طول بعد از ظهر از آنها عکس گرفتم.
[عکاسی در زمستان برفی]

قندیل های یخ در هنگام غروب خورشید. در اونتاریو، کانادا، غروب خورشید اغلب رنگ های عمیق و زنده ای دارد.
[عکاسی در زمستان برفی]

قندیل های یخ با نور سرد ماه کامل روشن شده اند.
۲
آماده کردن باتری ها

اکنون فرض کنید که می خواهید از خانه بیرون بروید تا عکس های زمستانی بگیرید؛ بهتر است که آماده باشید.

مطمئن شوید که باتری های شما کاملا شارژ شده اند (از جمله باتری های یدکی). باتری ها معمولا در سرما سریع تر خالی می شوند، بنابراین یک جیب گرم برای نگه داشتن آنها پیدا کنید. این جیب باید اجازه دهد تا باتری ها در مقابل بدن شما قرار گیرند؛ شاید یک جیب داخلی روی قفسه سینه مناسب باشد. همچنین، سعی کنید یک گرم کن دست یا سیب زمینی پخته را نیز در جیب نگه دارید!
[عکاسی در زمستان برفی]

در حالی که منتظرید تا باتری هایتان شارژ شوند، از یک فنجان چای داغ لذت ببرید! بخار چای برای عکاسی بسیار سرگرم کننده و جالب است و وقتی از پشت نورپردازی شود به بهترین شکل از کار در می آید.
۳
نورسنجی برای برف

اکثر افراد از نوعی تنظیمات خودکار بر روی دوربین خود مانند مُد «منظره» یا «پرتره» استفاده می کنند. شما حتی می توانید از مُدهای اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر استفاده کنید. در تمام این تنظیمات، دوربین شما از نورسنج داخلی خود برای محاسبه نوردهی یا روشنایی مناسب برای عکس شما استفاده می کند.

این می تواند مشکل ساز باشد.

هنگامی که منظره پوشیده از برف سفید روشن است، دوربین شما می خواهد نوردهی را تاریک تر کند. این بدین معنی است که شما یک عکس می گیرید و برف به رنگ خاکستری تبدیل می شود. دوربین نمی فهمد که شما می خواهید برف در عکس سفید روشن به نظر برسد. البته، حتی نمی داند که دارد به برف نگاه می کند!

دو راه برای حل این مشکل وجود دارد. راه اول استفاده از مُد نوردهی کاملا دستی (M) است، به طوری که شما بر نوردهی کنترل داشته باشید، نه دوربینتان.

اگر هنوز با استفاده از مُد نوردهی دستی راحت نیستید، استفاده از جبران نوردهی (دکمه +/-) را امتحان کنید. دوربین خود را بر روی مُد اولویت دیافراگم تنظیم کنید، سپس از جبران نوردهی برای افزایش نوردهی به اندازه یک پله یا استاپ کامل استفاده کنید. به اعمال تنظیمات ادامه دهید، تا وقتی که تنظیمات درست را به دست آورید. برای دیدن نحوه تنظیم جبران نوردهی، دفترچه راهنمای دوربین خود را بررسی کنید.
[عکاسی در زمستان برفی]

من قبل از استفاده از جبران نوردهی، مجبور بودم تمام عکس های زمستانی ام را با لایت روم روشن کنم. دقت کنید که برف در عکس سمت چپ چقدر خاکستری است.
[عکاسی در زمستان برفی]

با وجود این که می توانید بعدا با یک برنامه ویرایش عکس های خود را روشن کنید، اما بهتر است همان لحظه که عکس می گیرید، نوردهی را درست به دست آورید.
به دنبال کنتراست بگردید

زمانی که بر نوردهی و نورسنجی مسلط شدید، وقت آن است که چند عکس خلاقانه بگیرید.

اولین چیزی که من در یک منظره برفی به دنبال آن می گردم، کنتراست (contrast – تضاد بین روشنایی و تاریکی) است. از آنجا که برف سفید روشن است، من به دنبال اجسام تیره می گردم تا در کنتراست با برف برجسته شوند.

کنتراست چیزی است که کمک می کند تا عکس شما «برجسته» شود و بُعد بیشتری به آن می دهد.

در یک منظره، این کنتراست ممکن است درختان، ساختمان ها، حیوانات یا انسان ها باشند.
[عکاسی در زمستان برفی]

درختان تیره در پس زمینه کمک می کنند تا شکل تپه پوشیده از برف برجسته شود. پسری که در حال لیز خوردن از تپه می باشد نیز واقعا برجسته شده است.
۵
به عکس های سیاه و سفید فکر کنید

شما اکنون به دنبال صحنه هایی با کنتراست بالا می گردید. برف سفید روشن همراه با اجسام تیره، یک عکس سیاه و سفید عالی با کنتراست بالا ایجاد می کند.

دیدن عکس ها در حالت سیاه و سفید به ما اجازه می دهد تا خطوط و بافت ها را در عکس تشخیص دهیم، بدون این که رنگ ها حواس ما را پرت کنند.
[عکاسی در زمستان برفی]

برف روشن با درختان تیره کنتراست ایجاد کرده است.

دو گزینه برای گرفتن یک عکس سیاه و سفید وجود دارد. شما می توانید تنظیمات دوربین خود را به عکاسی در حالت سیاه و سفید تغییر دهید. یا می توانید در مُد JPEG یا RAW عکس بگیرید و بعدا عکس ها را در مرحله ویرایش به سیاه و سفید تبدیل کنید.

من توصیه می کنم از مُد RAW استفاده کنید و دوربین خود را بر روی حالت سیاه و سفید تنظیم کنید. به این ترتیب عکس RAW شما رنگ خود را حفظ خواهد کرد، حتی اگر بر روی دوربین شما سیاه و سفید به نظر برسد. استفاده از مُد RAW به شما این امکان را می دهد که عکس های خود را همان موقع که می گیرید به صورت سیاه و سفید ببینید، اما وقتی بعدا در کامپیوتر خود به آنها نگاه می کنید، هنوز هم می توانید آنها را رنگی نگه دارید.
[عکاسی در زمستان برفی]

سیلوئت انتخابی عالی برای یک عکس سیاه و سفید با کنتراست بالاست.
۶
سرعت شاتر آهسته

من دوست دارم در طوفان برف بیرون از خانه باد را تماشا کنم که دانه های برف را به اطراف تازیانه می زند. حرکت دانه های برف به شما اجازه می دهد تا در مورد سرعت شاتر خود خلاقیت به خرج دهید.

شما می توانید سرعت شاتر خود را آنقدر سریع تنظیم کنید که حرکت دانه های برف در عکس متوقف شود، اما همچنین می توانید سرعت شاتر را آهسته انتخاب کنید و حرکت دانه های برف را به تصویر بکشید.

شما نمی توانید باد را با چشم خود ببینید، اما می توانید ببینید که چطور دانه های برف را به این طرف و آن طرف جابجا می کند. هنگامی که شما سرعت شاتر را آهسته تنظیم می کنید، حرکت تار دانه های برف را ثبت خواهید کرد.
 قبل از این که به خانه برگردید، از دوربین خود محافظت کنید

افرادی که عینک می زنند می دانند چقدر آزاردهنده است که از سرمای بیرون به داخل خانه بیایند. به محض این که آنها قدم به داخل خانه می گذارند، عینکشان بخار می کند! این پدیده چگالش نامیده می شود. این بخار رطوبتی است که از هوای گرم بر روی یک سطح سرد جمع می شود.

این اتفاق برای دوربینتان نیز رخ خواهد داد. هنگامی که آن را از هوای سرد بیرون به داخل خانه می آورید، رطوبت بر روی آن جمع می شود، و به تمام قسمت های ریز دوربین شما می رسد. طبیعی است که این می تواند برای سلامت دراز مدت دوربین شما مشکل ساز باشد.

در اینجا به شما خواهم گفت که برای آوردن دوربین سرد به خانه، بدون نیاز به نگرانی در مورد چگالش، چه کاری باید انجام دهید.

در حالی که هنوز بیرون هستید، دوربین خود را داخل یک کیسه هوابندی شده (کیسه ای که هوا به آن نفوذ نمی کند) محکم قرار دهید. در کیسه را محکم ببندید تا هیچ رطوبتی نتواند وارد آن شود. اکنون وقتی دوربین خود را به خانه می آورید، هیچ رطوبتی به آن نمی رسد. قبل از بیرون آوردن دوربین از کیسه، اجازه دهید به دمای اتاق بازگردد. در این صورت وقتی آن را بیرون می آورید، هیچ رطوبتی روی آن جمع نمی شود!
[عکاسی در زمستان برفی]

این کیسه هوابندی شده دوربین من را از چگالش حفظ می کند، تا وقتی که به دمای اتاق بازگردد.
عکس های زیبا در آب و هوای سرد و یخبندان

شما چه قصد داشته باشید از داخل خانه گرم و دلپذیر خود عکس های زمستانی بگیرید، و چه بیرون بروید و از سرما بلرزید، این نکات ساده را به یاد داشته باشید:

    باتری های خود را شارژ کرده و آنها را گرم نگه دارید.
    از طریق مُد دستی یا جبران نوردهی، عکس هایی با نوردهی عالی بگیرید.
    با پیدا کردن کنتراست، تبدیل عکس ها به سیاه و سفید، یا استفاده از یک سرعت شاتر آهسته، کاری کنید که عکس های زمستانی شما خلاقانه به نظر برسند.
    با مهر و موم کردن دوربین خود در یک کیسه هوابندی شده، قبل از بازگشت به داخل خانه، از آن در برابر رطوبت محافظت کنید.
    به محض این که باتری ها گرم شدند، با شارژ کردن مجدد آنها، برای ماجراجویی بعدی خود آماده شوید!

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)

منبع:

لنزک

۵ نکته برای عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف

 عکس گرفتن از طبیعت می تواند یک تجربه فوق العاده باارزش باشد. تغییر فصول در طول سال، فرصت های عکاسی فوق العاده ای برای ثبت انواع سوژه های طبیعی موجود فراهم می کند. در این مقاله چند نکته برای عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف به شما عزیزان آموزش می دهیم. همچنین مجموعه عکس زیبای «عکاسی از یک مکان ثابت طی فصل ها و زمان های مختلف سال» از آلبرت دروس (Albert Dros)، برای الهام شما عزیزان آورده شده است.
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

اسطوخودوس، پروانس، فرانسه
۱
از یک مکان در فصل های مختلف عکس بگیرید

شما ممکن است یک مکان مورد علاقه داشته باشید که دوست دارید از آن بازدید کنید. به عنوان مثال، یک جنگل محلی، یک منظره یا یک مکان مورد علاقه که از بازدید آن در طول تعطیلات لذت می برید. هنگام بازدید از آنجا، ممکن است مناظری را پیدا کنید که در زمان های مختلف سال منحصر به فرد به نظر می رسند. تغییر فصل ها به این معنی است که شرایط ممکن است به طور چشمگیری از یک دوره به دوره دیگر متفاوت باشد. بارش برف در زمستان، باعث رویش گل های بهاری و گیاهان سبز و بانشاط در تابستان می شود، که می تواند تاثیر قابل توجهی بر ظاهر و احساس عکس شما داشته باشد.
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

طلوع خورشید یخ زده، کینگز ساتن، آکسفوردشایر، انگلستان
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

طلوع خورشید یخ زده، کینگز ساتن، آکسفوردشایر، انگلستان

پوششی از برف و یخ منظره را دگرگون می کند، و به کسل کننده ترین سوژه ها، مانند درخت مورد علاقه شما، یک جذابیت جادویی می بخشد. در حالی که زمستان یک صحنه برجسته و ساده به شما می دهد، رنگ های سبز و آبی بهار می توانند تصویر زنده تر و رنگارنگ تری ارائه دهند. من توصیه می کنم به مکان مورد علاقه خود بازگردید، آن صحنه را در طول چند فصل مختلف مشاهده کرده و تغییرات فصلی را ثبت کنید.
۲
در فصل زمستان بیشتر از طلوع و غروب خورشید عکس بگیرید

یکی از مزیت های مهم عکاسی از طبیعت در طول زمستان این است که زمان طلوع و غروب خورشید مطلوب تر از فصل تابستان است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند ماه های سردتر فصل زمستان را در داخل خانه بگذرانند. با این حال، این زمان خوبی برای بیرون رفتن از خانه است، چرا که روزها کوتاه تر و زمانبندی ها بهتر از بقیه سال هستند. طلوع خورشید دیرتر، زمان خواب بیشتری به شما می دهد، و غروب خورشید زودتر به این معنی است که شما مجبور نیستید ساعت ها برای ثبت آن صبر کنید.
از فصل رنگ های در حال تغییر عکس بگیرید عکاسی کودک در آتلیه کودک

پاییز یک فصل جادویی برای بیرون رفتن با دوربین، و بهترین زمان سال برای بسیاری از عکاسان منظره است. این فصل انواع فوق العاده ای از رنگ های گرم و زنده را با خود به همراه می آورد. شما در طول پاییز می توانید از انواع سوژه ها مانند جنگل ها، شاخ و برگ ها و حیات وحش عکاسی کنید.
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

نور را در نظر گرفته و تصمیم بگیرید که می خواهید چه چیزی را ثبت کنید. شما می توانید بر روی برگ ها زوم کنید، یا یک صحنه قابل توجه پیدا کنید که روشنایی خوبی داشته باشد. همچنین می توانید در نور خورشید عکس بگیرید و با نور پس زمینه کار کنید تا یک تصویر پویا ایجاد کنید.
۴
نور در حال تغییر را ثبت کنید
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

کوه های سیاه، برکن بیکنز

روشنایی چشمگیر و تغییرات آب و هوایی در هر زمانی از سال رخ می دهند. ابرهای طوفانی برجسته ای که جایگزین جادوی آفتاب می شوند، یک سوژه فوق العاده برای عکاسی شما فراهم می کنند. من متوجه شده ام که در طول ماه های تابستان، طوفان می تواند بسیار چشمگیر باشد و لحظات شگفت انگیزی از نور زودگذر به شما بدهد. باران های گذرا می توانند مقدمه تابش های درخشنده باشند، و اگر خوش شانس باشید، رنگین کمان به همراه داشته باشند. من در ماه ژوئن در حالی که بیرون قدم می زدم، از این صحنه عکس گرفتم. تغییر نوری که در اثر پدیدار شدن دوباره خورشید پس از یک باران سیل آسای قابل توجه اتفاق افتاد، فوق العاده زیبا بود.
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

من توصیه می کنم که از تغییر نور در طول فصل های پاییز و زمستان نیز عکس بگیرید، چون خورشید نسبت به تابستان، در آسمان پایین تر است. بنابراین، سایه های بلندتری ایجاد می کند که می توانید با آنها بازی کنید. فاصله خورشید از زمین می تواند باعث شود که یک تصویر در زمستان نسبت به تابستان بسیار متفاوت به نظر برسد. در زمستان خورشید از زاویه پایین تری به صحنه می تابد و کل ترکیب بندی و نورپردازی را منحصر به فرد می کند.
 در هر آب و هوایی از فصول سال عکس بگیرید
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

منظره مه آلود، ایرلند شمالی

چه باران ببارد و چه هوا آفتابی باشد، شما باید با دوربین خود بیرون بروید و در هر شرایط آب و هوایی از فصول مختلف عکس بگیرید. اگر بیرون باران می بارد یا آسمان خاکستری و سربی رنگ است، از بیرون رفتن با دوربین خود دلسرد نشوید. ممکن است تغییری در هوا ایجاد شود، و باران ناگهان بند آید. بعد از یک دوره بارش اغلب مه ایجاد می شود و صحنه های جذابی برای عکاسی به وجود می آورد.
[عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف]

اگر باران بند نیامد، به راه های دیگری برای عکاسی از آب و هوای نامطلوب فکر کنید. عکاسی از صحنه های انتزاعی، قطرات آب، و عکس های کلوزآپ از گل ها یا آب تازه در مناظر سرسبز می تواند مناسب باشد. آبشارها با آسمان ابری خوب به نظر می رسند، و باران می تواند به زیبایی آب های دیگر بیافزاید.
[عکاسی از یک مکان فصول مختلف آلبرت دروس]
عکاسی از یک مکان در زمان های مختلف سال
نتیجه گیری

به طور خلاصه، عکاسی از طبیعت در فصول مختلف می تواند در هر زمانی از سال بسیار لذت بخش باشد. از مکان مورد علاقه خود در فصول در حال تغییر عکس بگیرید، از مزیت غروب خورشید زودهنگام در زمستان بهره مند شوید و نور در حال تغییر را در هر آب و هوایی ثبت کنید.

دفعه بعد که مادر طبیعت چیزی برای شما آماده کرد، بیرون بروید و تغییرات خارق العاده دنیای زیبای ما را در تمام فصول آن ثبت کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، لطفا تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: جرمی فلینت (Jeremy Flint)

منبع:

لنزک


آموزش عکاسی خلاقانه از مکان های شلوغ

 تجربه فشار و شلوغی ناشی از عکاسی در مناطق پر ازدحام شلوغ و جاهایی پر جمعیت که زیاد در آن عکس گرفته می شود، دردی است که اکثر عکاسان به خوبی آن را می شناسند. مردم به طور فشرده در چشم اندازها و کناره های جاده ایستاده اند و حتی جا برای ایستادن هم به سختی وجود دارد، چه برسد به برپا کردن یک سه پایه.
به نظر می رسد که همه سعی دارند یک عکس مشابه بگیرند. اینطور نیست که گرفتن عکس های کاملا مشابه با شخصی که در کنار شما ایستاده، کار اشتباهی باشد. اگر شما به دنبال گرفتن یک عکس فوری هستید تا جایی که در آن بوده اید را ثبت کنید، و سپس گرفتن یکی دو تا عکس سریع از جمعیت نیز اشکالی ندارد.
[عکاسی از مکان های شلوغ]

با این حال، اگر شما هم مثل من هستید، احتمالا چیزی بیش از یک عکس کلیشه ای از یک مکان می خواهید. زمانی که من از یک نقطه معروف برای عکاسی بازدید می کنم که پر از جمعیتی است که همه دقیقا در حال عکاسی از یک چیز یکسان هستند، احساس می کنم باید چیزی ایجاد کنم که بیشتر بیان هنری دیدگاه من نسبت به آن صحنه باشد.

من اخیرا در حین عکاسی در پارک ملی یوسمیتی، این وضعیت را به طور کامل مشاهده کردم. اما چطور می توانید در این مناطق پر ترافیک به طور خلاقانه عکاسی کنید؟ باور کنید یا نه، در برخی موارد تلاش زیادی برای روح بخشیدن دوباره به یک صحنه تکراری که بیش از حد از آن عکس گرفته شده، لازم نیست. در این مقاله، ما در مورد سه روش صحبت می کنیم که می تواند به شما کمک کند تا یکنواختی را از بین ببرید و شما را به سمت ایجاد عکس های نه چندان معمولی و تکراری از مناطق معروف هدایت می کند.
۱
بالا بروید… پایین بیایید
عکاسی نوزاد در آتلیه نوزاد
تغییر پرسپکتیو معمول به یک پرسپکتیو پایین یا بالاتر می تواند تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت نهایی عکس های شما داشته باشد. اکثر عکاسان هر بار از یک سطح دید یکسان عکس می گیرند، که اغلب به «فتوکپی» های واقعی از آن مکان منجر می شود.

این تغییر لازم نیست خیلی پیچیده و زیاد باشد؛ بلکه می تواند به سادگی نگه داشتن دوربین در سطح کمر یا حتی بالای سر شما باشد.
[عکاسی از مکان های شلوغ]

اگر می توانید ماجراجوتر باشید، به دنبال نقطه دیدهای منحصر به فردتر بگردید. نقاطی که بتوانند یک مکان شناخته شده را از یک زاویه متفاوت با آنچه که مردم همیشه می بینند، به آنها نشان دهند. این کلید متمایز کردن خودتان به عنوان یک عکاس است.
[عکاسی از مکان های شلوغ]

اینجا بالای جاده از نمای معروف تونل در یوسمیتی است. اگرچه این تقریبا همان منظره است، اما ارتفاع بالاتر یک احساس متفاوت به صحنه می دهد.
 در شب عکس بگیرید

این احتمالا آسان ترین و قوی ترین روش عکاسی خلاقانه از مکان های معروف است. تقریبا همیشه در شب جمعیت کمتری وجود دارد (مگر این که آن نقطه منحصرا در شب محبوب باشد)، که فضای بیشتری به شما می دهد و تجربه آرام تری ایجاد می کند.

با این حال، واضح ترین مزیت عکاسی در شب، تغییر فوری در جذابیت بصری منظره است.
[عکاسی از مکان های شلوغ]

وجود ستاره ها و مهتاب یا حتی ماشین ها و نورهای شهری روشن می توانند به صحنه ای که در طول روز کاملا فرسوده شده، جذابیت زیادی ببخشند. اگر می توانید این کار را به طور ایمن انجام دهید، توصیه می کنم که در سفر عکاسی بعدی خود، عکاسی از یک مقصد محبوب را در شب امتحان کنید. ممکن است مسحور آن شوید.
سوژه های محبوب را نادیده بگیرید

بله می دانم، این ایده ای است که درک آن در ابتدا برای برخی افراد دشوار است. لطفا اشتباه برداشت نکنید، من در مورد نادیده گرفتن کامل جاذبه های اصلی صحبت نمی کنم. در عوض، سوژه محبوب را طوری در عکس خود قرار دهید که هنوز هم قابل تشخیص باشد، اما کل ترکیب بندی را اشغال نکند.
[عکاسی از مکان های شلوغ]

فقط به یاد داشته باشید که اگر می خواهید یک چیز واقعا منحصر به فرد ایجاد کنید، باید یاد بگیرید چگونه به طور خلاقانه در مورد چیزی که از آن عکس می گیرید و این که چرا این کار را انجام می دهید، فکر کنید. این بدین معنی است که راه های جدیدی برای نمایش سوژه پیدا کنید، به نحوی که شاید قبلا توسط تعداد زیادی از افراد دیگر در نظر گرفته نشده باشد.
سخن آخر

حتی مکان های باشکوه و زیبا نیز ممکن است از لحاظ زیبایی شناسی تکراری و معمولی شوند. اینجاست که ما به عنوان عکاس باید کمی خلاقیت به خرج دهیم تا تصاویر منحصر به فردتری ایجاد کنیم.
اضافه کردن کمی چاشنی به تصاویری که در چنین مکان های پر ترافیکی گرفته می شوند، بسیار ساده تر از چیزی است که فکر می کنید و می تواند برای عکاسی شما اعجاب آور باشد. کمی تلاش، تفاوت زیادی ایجاد می کند.

نویسنده: آدام ولش (Adam Welch)

منبع:

لنزک

چگونه سبک عکاسی تبلیغاتی منحصربفرد داشته باشیم ؟

آیا به عکاسی تبلیغاتی علاقه دارید و می خواهید سبک منحصر بفردی را ابداع کنید ؟ برای شروع این سبک از عکاسی سردرگم هستید ؟
شروع این سبک بسیار ساده تر از آن است که تصور می کنید .عکاسی نوزاد
هرگز خود را محدود به رویای یک استودیو عکاسی حرفه ای با تجهیزات بی نقص ننمایید ؛ تبحر در عکاسی در سیطره تجهیزات استودیویی نیست بلکه فعل و انفعالاتی است که در ابتدا ذهن شما رخ می دهد . قبل از اینکه به واسطه یک دوربین حرفه ای صفت عکاس حرفه ای به شما تعلق بگیرد ، به ایده پردازی و ذهنیت عکاسی تان لقب عکاس اعطا می شود . آتلیه بارداری

اگر ایده آل گرا باشید ، متاسفانه تا حد زیادی مسیر پیشرفت خود را مسدود کرده اید پس اگر قرار است هر سبک از عکاسی را شروع کنید ، به ذهن خلاق خود تکیه کنید نه به تجهیزات .

برای شروع عکاسی تبلیغاتی داشتن یک میز، تجهیزات نورپردازی معمولی و اسپیدلایت ، کفایت می کند . اگر فلاش‌های بسیار بزرگ و گرانقیمت استودیویی ندارید دلیلی بر ناتوانی تان در این سبک از عکاسی نیست ، هرچند عکاسی تبلیغاتی نسبتا تجهیزات بیشتری نیاز دارد اما برای شروع این مسیر سه مورد یاد شده کفایت می کند . بهتر است بدانید اسپیدلایت‌های نسبتا ارزانی وجود دارند که تا حد زیادی می‌توانند در گرفتن تصاویر خوب در فضای محدود ، به شما کمک کنند. اگر مزایای فلاش‌های اکسترنال اسپیدلایت را بدانید ، قطعا از خرید آن غفلت نمی کنید .
چرا فلاش‌های اکسترنال اسپیدلایت ؟

    خوش قیمت برای جایگزینی مجدد
    سایز مناسب برای نگهداری در خانه
    سایز مناسب برای حمل و نقل
    سهولت در جایگذاری حتی در جاهای بسیار عجیب
    پشتیبانی ار دیافراگم f/13
    کلکسیون لوازم جانبی خوش قیمت
سوژه های کوچک، عکس های بزرگ
به صورت ناخودآگاه وقتی به عکاسی تبلیغاتی یا تجاری فکر می‌کنیم، تصور دیوار های سفید بلند که مجهز به آخرین تکنولوژی های دنیاست در ذهنمان قوت میگیرد ! اما زمان آن فرا رسیده که ذهنیتتان را اصلاح کنید . فضای به کوچکی و سادگی منزل هم برای شروع عکاسی تجاری کفایت می کند .
تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی تجاری-تبلیغاتی چنان ساده است که با مراجعه به یک فروشگاه نوشت افزار ( لوازم التحریر) می توانید آن را تهیه کنید
     کاغذ رسم ( یک رول)
    تعدادی بوم ارزان قیمت در چند سایز
    اسپیدلایت
    تریگر
    سافت باک باریک
    پاسه نگهداری
    مقوای رنگی برای ایجاد پس زمینه رنگی
    فوم سفید به عنوان رفلکتور
    گیره نگهدارنده صفحات
    یک میز
    رفلکتور
    یخ مصنوعی
    نخ ماهیگیری نامریی برای معلق‌ سازی برخی اجسام
میز های تاشو در دو یا ۳ سایز بهترین انتخاب برای شروع عکاسی تبلیغاتی در منزل هستند چرا که فضای منزل شما را اشغال نمی کنند و در صورتی که بخواهید خارج از فضای منزل به عکاسی بپردازید ، حمل آن با اتومبیل بسیار ساده است .
از یک چراغ مطالعه هم برای ایجاد سایه های غلیظ یا افکت های نوری روی این میز می توان استفاده نمود .
بهتر است پشت میز و دیوار فضای کمی خالی بگذارید تا اگر نیاز به اضافه کردن نور دیگری بود ، به سهولت انجام شود . برای شروع ، یک نور کافیست . در صورت لزوم این مقدار را افزایش دهید .
توصیه می کنم قبل از شروع پروسه عکاسی ، یک ایده خوب و همه جانبه را در ذهن داشته باشید تا برای پیاده سازی آن قدم به قدم پیشروی کنید . اگر شروع عکاسی تان بدون هیچ تصوری از ایده نهایی باشد ، علاوه بر اینکه طی مدت زمان نسبتا بیشتری به نتیجه مطلوب می رسید ، نتیجه نهایی چندان دلچسب هم نخواهد بود .
بعد از پر و بال دادن بع ایده ذهنی ، قدم به قدم و بدون عجله کار را آغاز کنید ؛ می توانید با اضافه کردن نور ایده یابی خود را آغاز کنید . پس از هربار اضافه کردن نور ، نتیجه را بررسی کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید .
بعنوان مثال تصویر بالا در نظر بگیرید . برای ایجاد تصویری مشابه نمونه بالا ، از یک صفحه روی اسپیدلایت برای کنترل و هدایت نور استفاده شده است .
زمینه سیاه رنگ هم می تواند میز یا مقوای مشکی باشد . با استفاده از یک اسپیدلایت دوبرابر پخش نور بیشتری داریم . اول به کمک چتر ، سپس از طریق پخش کننده ساخته شده از بوم ها .
برای عکاسی تبلیغاتی از شیشه عطر ، آن را روی میز با زمینه مشکی قرار دادیم و اینبار بر خلاف نمونه قبل ، از دو اسپیدلایت و چند بازتابنده کارت سفید به صورت مجزا استفاده نمودیم . حتما می پرسید چرا چنین تفاوتی برای این شیشه عطر قائل شدیم ؟
از آنجا که با یک جسم شیشه ای مواجهیم که با انعکاس نور جلوه جذاب تر و منحصر بفرد تری را به خود میگیرد و در عین حال انعکاس ها طبیعی تر و عادی تر می باشند .
اگر بخواهید از زمینه سفید استفاده کنید از اسپیدلایت برای روشن کردن آن کمک بگیرید و میز با زمینه مشکی هم نقش تاثیرگذاری برای ایجاد تضاد بین این دو ایفا می کند.
در نهایت ، پس از اضافه کردن رنگ با فرم aftershave عکس شما حاضر و آماده است . نور اصلی را یک اسپیدلایت در سمت راست کادر تشکیل می دهد ، که سطح آن یک صفحه قرار دارد تا نور را به صورت پرسپکس منعکس کرده و نور ضعیفی  را بر روی بطری نمایان کند، این نور همان نور جنجالی  ماست.
در حالیکه دو سافت باکس مشاهده می‌کنید، فقط یکی از آنها برای این عکس کاربرد دارد . سافت باکسی که استفاده شده ، نور فوقانی در سافت باکس ۲۰×۲۰ سانتی‌متر است که یک اسپیدلایت را می تواند نگه دارد. اگر میخواهید به میدان عمق دهید ، از یک لنز ماکرو استفاده کنید  چراکه نور را به خوبی به نمایش می گذارد .
به تصویر بالا می توان لقب یک تصویر خوب را اعطا کرد . عکاسی از بطری شولر، کمی صبر و آزمون و خطا نیاز دارد . زمینه استفاده شده در این تصویر صورتی ملایم اما بسیار براق است .
تصویر تبلیغاتی بالا در نظر بگیرید . یخ های این تصویر یخ های مصنوعی هستند که درون لیوان قرار دارند ؛ قطرات آب روی شیشه نوشابه همه به وسیله افشانه روی سطح بطری پخش شده اند . این نوع عکس احتیاجی به استفاده از گلیسیرین ندارد به شرطی که نورپردازی و جایگذاری ، کمی صبر و خلاقیت به خرج دهید . همانطور که می دانید این ترفند برای خنک جلوه دادن تصویر است .
در نوردهی این تصیویر از ۲ سافت باکس استفاده شده که وسواس بسیار تک به تک در لوکیشن های مختلف تست شده است . هرجا که انعکاس رضایت بخش ایجاد شد ، کار را فیکس می کنیم . انعکاس استفاده شده در این عکس یکی در جهت برجسته سازی و دیگری به بطری نفوذ کرده است .
البته ایجاد چنین انعکاس‌هایی با کمک سافت باکس باریک، بسیار ساده تر از سافت باکس مربعی رایج است. اگر چنین سافت باکس هایی ندارید، برای ساخت سافت باکس باریک به سادگی نقاط قابل مشاهده بر روی سافت باکس خود را با پارچه تیره پوشش دهید
اسپیدلایت دوم ، برای ایجاد هاله های نوری در زمینه استفاده شده است. عملا یک پرسپکس شفاف برای ایجاد انعکاس ایجاد شده است. اگر میخواهید لقب عکاس خوب را داشته باشید ، سعی کنید طوری عکس بگیرید که زمان ویرایش به حداقل برسد .
    کافیست امکانات ابتدایی برای عکاسی را در منزل برای هود تدارک ببینید تا به محضی که ذوق عکاسی تان گل کرد ، یا علی بگویید و کار را شروع کنید.
هرگاه قواعد کلی نوردهی را یاد بگیرید ، نوردهی در تمام زمینه ها برایتان ساده می شود .کشف خواهید کرد که این اصول و قواعد  فقط برای کالا های تبلیغاتی نیست. خیلی ساده می توانید برای عکاسی در عروسی‌ها و عکاسی پرتره نیز، از تکنیک‌های نوردهی استفاده کنید و از زمانی که در خانه برای عکاسی صرف کردید ، پشیمان نباشید .
به این ایمان داشته باشید که برای عکاسی صرفا تجهیزات تخصصی و گران قیمت لازم نیست . یک جفت فلاش اسپید لایت و پایه، نسبت به مبالغ نجومی تجهیزات عکاسی ، تقریبا مبلغ کمی هزینه دارد. کافیست یک سافت باکس باریک و فوم نیز تهیه کنید تا یک استودیو خانگی داشته باشید .
البته تهیه باقی تجهیزات خالی از لطف نیست اما می توانید آنها را همگام با پیشرفت علم عکاسی تان در آینده به مرور خریداری کنید. اما یک راز مهم را به خاطر داشته باشید “تکرار و تمرین”
اگر کمی صبر و حوصله به خرج دهید ، طی مدت کوتاهی استایل به خصوص خود را در این سبک عکاسی کشف می کنید و می توانید عکس های خارق العاده ای ثبت کنید .

منبع:

عکاسی

آیا سایز سنسور فاکتور مهمی برای خرید دوربین عکاسی است؟

به نظر شما مگاپیکسل یک دوربین فاکتور جامعی برای خرید یک دوربین عکاسی سطح بالاست یا المان های تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارند ؟
آیا برایتان پیش آمده که کیفیت عکس یک دوربین عکاسی با مگاپیکسل پایین تر رضایتبخش تر از تصویر نهایی از یک دوربین با مگاپیکسل بالاتر باشد ؟ آتلیه نوزاد
این سوالات به ظاهر ساده اثبات می کند بجز عدد مگاپیکسل معروف دوربین ها ، فاکتور های بی نام نشان اما موثر دیگری وجود دارند که نقش کلیدی بر کیفیت عکس ها ایفا می کنند .عکاسی بارداری

اگر در فکر خرید یک دوربین حرفه ای همه فن حریف باشید ، پیشنهاد می کنیم یکی از دغدغه هایتان سایز سنسور دوربینتان باشد و گول دستاویز های تبلیغاتی اعداد مگاپیکسل های نجومی را نخورید ! مدل ها و انواع و اقسام دوربین ها چنان گسترده شده که در ابتدای ورود به این دنیای بی در و پیکر ، کمی گیج می شوید . جای نگرانی نیست ؛ هر آنچه که در مورد “سایز سنسور” لازم است ، در این مقاله به ساده ترین زبان می آموزید . حتما میدانید که سایز سنسور از مهمترین و کلیدی ترین فاکتور های تعبیه شده در یک دوربین است که اغلب مرجع یک قیاس جانانه بین مدل های مختلف دوربین های عکاسی قرار میگرد .

اگر ذهنیت درستی از اهمیت سنسور ها در دوربین ها ندارید ، بهتر است بدانید قلب هر دوربین دیجیتال سنسور تصویر آن است. وظیفه سنسور تصویر، رساندن نور به سیگنال‌های الکترونیکی است . به کمک  این سنسور است که دوربین تصویر را به‌صورت دیجیتالی ذخیره می نماید. البته به‌جز دوربین های عکاسی دیجیتال، ردپای این قطعه در دیگر ابزارهای تصویربرداری نیز دیده می شود . الگوهای نوری بازتاب شده یا ساطع‌شده از برخی اشیا بر روی سطح سنسور تأثیر می‌گذارد و سبب ثبت تصاویر می‌گردد.
عکاسان قدیمی اطلاعات چندانی در این باره نداشتند اما نکته جالب اینجاست که ابعاد سنسور، کماکان نکته‌ی بسیار موثری در کیفیت عکاسی و خرید دوربین محسوب می شود.
از آنجا که این قطعه ، یک قطعه کلیدی در یک دوربین است ، گران‌قیمت‌ترین بخش یک دوربین به حساب می آید و طبیعتا هرچه این سنسور بزرگ‌تر باشد قیمت دوربین نیز گران‌تر خواهد بود. در همین راستا دوربین‌‌های ۲٫۳/۱ اینچی عموما گران‌قیمت نیستند و در مقابل نمیتوانید دوربین های کامپکت فول فریم، ولی ارزان قیمت پیدا کنید.
خوشبختانه امروزه دوربین های کامپکت نیز مجهز به سنسور های بزرگی هستند  و قابلیت تعویض لنز نیز دارا می باشند .
شاید در ظاهر خبر خوبی باشد ولی در واقع این مسئله اوضاع را خیلی پیچیده‌تر از گذشته کرده است. امروزه، شاهد خودنمایی دوربین هایی هستیم  که با سنسورهای کوچک عکس‌هایی حیرت انگیزی ثبت می‌کنند. با آنکه دوربین های مجهز به سنسور بزرگ تصاویر خیره کننده ای ثبت می کنند اما در مقابل دوربین هایی با سنسور های کوچک ، بسیار سنگین وزن بوده و رقابت تند و تیزی در این زمینه با یکدیگر دارند .
سایز سنسور و فاصله‌ی کانونی
اگر قرار است یک دوربین کامپکت بخرید، لنز روی خود دوربین سوار است که به آن لنز یکپارچه میگوییم . در این نوع دوربین نیازی نیست خیلی  نگران سایز سنسور و نوع لنز باشید.
اما موضوع نوع لنز و سایز سنسور زمانی حائز اهمیت می باشد که دوربینی با قابلیت تعویض لنز خریداری کنید .اینجاست که مسئله‌ی نوع لنز و سایز سنسور بسیار مهم می شود. چون در این گروه دوربین ها، هر لنز دارای یک قالب دایره‌ای است که به واسطه آن سنسور را پوشش می دهد (منظور قطر دایره ای نوری است که در لنز موجود است ) که این مسئله مستقیماً بر ابعاد سنسور تأثیر می‌گذارد. البته در این میان یک استثنا هم وجود دارد که در آینده آن را تشریح می کنیم
فرقی نمی کند دوربین کامپکت باشد یا دیجیتالی (دارای قابلیت تعویض لنز) ، بهر حال عدد حک شده روی لنز نرخ حقیقی فاصله‌ی کانونی است. این عدد در صورتی درست است که سنسور  از نوع ۳۵ میلی‌متری یا همان فول‌فریم باشند.
عموما لنزها برای کار با سنسورهای مختلف طراحی می‌شوند و فاصله‌ی کانونی مؤثر آن ها بر روی سنسورهای مختلف متمایز است. بدین سان سازندگان نرخی به نام فاکتور برش یا Crop Factor را ارائه کرده اند تا درک مفاهیم مربوط به ابعاد سنسور ساده تر شود .
به عنوان مثال دوربینی کوچکتر از فول فریم ممکن است از لنزی استفاده کند که فاصله‌ی کانونی آن ۵۵-۱۸ میلی‌متری دارد . اما عملا فاصله کانونی حقیقی از ۸۲-۲۷ میلی‌متر کمتر می‌باشد. به این دلیل که سایز سنسور به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست که بتواند از کل وسعت تصویر لنز استفاده کند. با برش بخشی از تصویر که توسط سنسور انجام می شود ، به نظر می‌رسد که فاصله‌ی کانونی افزایش یافته و گستره‌ی دید بسته‌تر شده است. برای این‌که تشخیص دهید هر لنز بر روی هر سنسوری روی چه فواصل کانونی پوشش ایجاد می کند باید به حاصل ضرب فاکتور برش در فاصله‌ی کانونی واقعی لنز مراجعه کنید.
زیر و بم سایز سنسور ها
برای اطلاع دقیق تر از سایز سنسور ها ، این بخش را به دقت مطالعه کنید اما قبل از آن این نکته را به خاطر بسپارید که همه سنسور های یک دسته باهم برابر نیستند.
۱-سنسور ۲٫۳/۱ اینچی
ابعاد سنسور: ۶٫۳ در ۴٫۷ میلی‌متر
این سنسور ، کوچک‌ترین سنسوری است که امروزه در دوربین ها دیده می شود . این سنسور ها در بدنه‌ی کوچک دوربین های کامپکت قابل جایگذاری است . اغل دوربین هایی که از این سنسور استفاده می‌کنند رزولوشن ۱۶ تا ۲۰ مگا پیکسلی دارند .
البته از این سنسور در مدل های مختلف دوربین ها استفاده می شود اما از آنجایی که سازندگان روزبه‌روز به سمت طراحی سنسورهای بزرگ سایز متمایل می شوند ،‌ کاربرد این سنسور نیز رو به کاهش است . تا جایی که امروزه در دوربین های جدید، ردپای این سنسور دیده نمی شود .
کارکرد این سنسورها ، در ساخت دوربین های کامپکت بسیار جمع‌وجوری دیده می شود که از لنز‌های زوم نیز بهره می برند . از آنجا که زوم‌ کردن با این سنسور ها بسیار ساده است.
مثل دوربین های کامپکت superzoom. برای طراحی و پیاده سازی این گروه از دوربین ها سنسور ۲٫۳/۱ اینچی بهترین گزینه است  چرا‌که در صورت استفاده از سنسور های با سایز بزرگ، وزن دوربین سنگین‌تر، و اندازه آن حجیم‌تر و البته قیمت آن گران‌تر می شود.
اگر شرایط نوری مناسب باشد ، با استفاده از این سنسور، می‌توان عکس‌های منحصر بفرد و باکیفیتی ثبت کرد. اما در شرایط نوری نامناسب هیچ امیدی به ثبت عکس های راضی کننده نیست .
از معروف ترین دوربین هایی که از این نوع سنسور استفاده می‌کنند نیکون P900، کانن SX60، نیکون B700 و کانن SX720 را مثال زد .
۲-سنسور ۱٫۷/۱ اینچی
سایز سنسور: ۷٫۶ در ۵٫۷ میلی‌متر
این سنسور کمی از سنسور پاراگراف قبل ( ۲٫۳/۱ اینچی) بزرگ‌تر است. این سنسور ها عملکرد های فوکوس و شارپ‌ نمودن تصویر را به سادگی پیاده می‌کنند چرا که به راحتی می تواند بک‌گراند را تار نمایند . این سنسور ها در نمایش جزئیات سایه‌ و روشن عملکرد بهتری را ارائه داده اند . در شرایط نوری نامساعد هم کم و بیش خوب ع
طی کوتاه مدت این سنسور ها بسیار محبوب و پرفروش شدند اما از زمانی که سنسور های ۱ اینچی راه را به بازار باز کردند ، از اهمیتشان کم  شد. از سنسور های ۱٫۷/۱ اینچی هم در دوربین های مدل کامپکت Pentax در سری Q استفاده می شود.
در این دوربین ها فاکتور برش  ۴٫۵ برابر است.
۳-سنسور ۱ اینچی
سایز سنسور: ۱۳٫۲ در ۸٫۸ میلی‌متر
این نوع سنسورها محبوب تریت لنز های در حال حاضر هستند . کاربرد این سنسورها بیشتر در دوربین های کامپکت پیشرفته دیده می شود و عموما با لنزهایی سازگارند که فاصله‌ی کانونی بین ۷۰-۲۴ میلی‌متر یا ۱۰۰-۲۴ میلی‌متر دارند .حضور این سنسور در دوربین های سوپر زوم مثل پاناسونیک FZ2000 و سونی RX10 III دیده میشود.
حضور سنسور های یک اینچی در دوربین های سری ۱ نیکون (سری دوربین های کامپکت نیکون) و موبایل Panasonic CM1 مشاهده می شود .
کیفیت عکس های این سنسور ها عالیست خصوصا اگر از دیافراگم باز بهره مند باشند . شاید فکر کنید کیفیت تصویر تمام و کمال وابسته به سایز سنسور است اما بخش افاکتور کراپ هم برای سنسورهای یک اینچی نرخ قابل قبولی دارد و ۲٫۷ برابر است، اما چون این نوع سنسورها اغلب در دوربین های کامپکت استفاده می‌شوند نیاز چندانی به کراپ نخواهید داشت.
دوربین هایی که از این سایز سنسور استفاده می کنند دوربین های شناخته‌شده‌ی سونی مانند RX100 IV، RX100 V و دوربین های برند کانن سری G همچون G7 X Mark II، G9 X و G5 X می باشند
۴-سنسور Micro Four Thirds
سایز سنسور: ۱۷٫۳ در ۱۳ میلی‌متر
این سنسور در سیستم دوربین های کامپکت و Olympusدیده می شود . این سنسورها تفاوت قابل توجهی با سنسور ۱ اینچی دارند و تا حد زیادی بزرگ‌تر می‌باشند، اما به‌هرحال از سنسور های APS-C که در بخش های بعدی توضیح خواهیم داد، کوچک‌تر هستند.
سایز این سنسورها یک‌ چهارم سایز سنسور های فول فریم می‌باشد. محاسبه‌ی مقدار حقیقی فاصله‌ی کانونی در این سنسور ها بسیار ساده می‌باشد. آن قدر ساده که کافی است آن را دو برابر کنید. از آنجا که ضریب برش این سنسور ۲ برابر است ، آن را در ۲ ضرب کردیم .
این سنسور  در ورژن ۱۲٫۸ مگاپیکسلی دوربین‌ کامپکت Lumix LX100 محصول شرکت پاناسونیک، به‌کار گرفته شده است .
۵-سنسور APS-C
سایز سنسور : ۲۳٫۵ در ۱۵٫۶ میلی‌متر
این سنسور در دوربین های DSLR  سطح متوسط( میان رده) و سطح مبتدی بسیار دیده می شود . البته امروزه در دوربین های کامپکت نیز این سنسور به کار گرفته می شود . این سنسور عملکرد خیره کننده ای در کیفیت عکس و حجم فایل‌ ها ایجاد می کند و علاوه بر این ، این سنسور ها با انواع لنز‌ها سازگار می‌باشد. (برای آشنایی مفصل تر با دوربین های DSLR ، اینجا را کلیک کنید)

بهتر است بدانید همه‌ی سنسورهای APS-C سایز های یکسانی ندارند  و هم‌اندازه نیستند. تجربه نشان میدهد سنسورهای  APS-C در دوربین های کانن تا حدودی کوچک‌تر از سنسور های مورد استفاده در دوربین های عکاسی نیکون و سونی می‌باشند. فاکتور کراپ سنسور های APS-C در دوربین های کانن ۱٫۶ برابر است، درحالی‌که فاکتور کراپ آن ها در دوربین های برند نیکون و سونی ۱٫۵ برابر است.

به طور کلی این نوع سنسورها محبوبیت  بالایی دارند و شما را دعوت به لذت عکاسی ورزشی، حیات‌وحش و طبیعت می‌کنند و به همین دلیل بسیار پرفروش می‌باشند.
۶-سنسور فول فریم
ایز سنسور: ۳۶ در ۲۴ میلی‌متر
این سنسورهای فول‌فریم در دوربین های سطح بالا و همه فن حریف استفاده می شود و بیشتر سازندگان محبوب و اسم و رسم دار در دوربین های پرچم‌دار خود این نوع سنسور ها را به کار میگیرند . دوربین های برند سونی a7R III، برند کانن مدل ۵D Mark IV و نیکون مدل D850 مجهز به این سنسور هستند .

سایز بزرگ این سنسورها سبب می شود که نور بیشتری به سنسور برسد تا عکس های تولید شده از کیفیت مطلوب تری برخوردار باشند . علاوه بر این به کمک این قابلیت سازندگان دوربین های عکاسی می‌توانند از رزولوشن‌ها و تعداد پیکسل‌های متنوعی در دیوایس های خود استفاده کنند. در حال حاضر مدل‌های ۱۲ ، ۲۴ و ۳۶ مگاپیکسلی از این سنسور وجود دارند.

این سنسور ها فاکتور برشی ندارند که بخواهیم ابعاد مختلفش را وصف کنیم چراکه ابعاد سنسورهای فول‌فریم تا حدودی شبیه به فیلم‌های نگاتیو ۳۵ میلی‌متری است . اصطلاحا فاکتور برش در این مورد را معادل یک در نظر میگیریم .

منبع:

عکاسی