اگر در حال خرید دوربین یا لنزی از برند نیکون باشید و فروشنده به شما بگوید که این دوربین یا لنز کاملا نو و آکبند است، راه بسیار آسانی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن پی ببرید که آیا محصولی که میخرید کاملا نو است یا رفرش یا ریفوربیشد (refurbished) است. عکاسی کودک
رفرش (تلفظ عامیانه) یا ریفوربیشد (تلفظ درست) به محصولاتی میگویند که به دلیل خرابی قطعهای یا داشتن مشکلات، به کارخانه بازگردانده میشوند و پس از رفع مشکل توسط سازنده دوباره با برچسب ریفوربیشد و با قیمت کمتر به بازار ارسال میشوند تا خریدار مطلع شود محصولی که میخرد نوسازی شده است.
شرکت نیکون هر محصولی ریفوربیشد شدهای را علامت گذاری میکند. اگر لنز، دوربین یا فلشی به نیکون بازگردانده شده باشد و پس از تعمیر و تست دوباره فروخته شود، در دو طرف شماره سریال محصول دو نقطه دایرهای پین شده را میتوانید ببینید که اشاره به ریفوربیشد بودن محصول را دارد.
دو تصویر زیر نشان دهنده دو نقطه ریز پین شده در دو طرف شماره سریال دوربینهای DSLR نیکون را نشان میدهد:
دو تصویر زیر دو نقطه ریز پی شده در دو طرف شماره سریال لنزهای نیکون را نشان میدهد:
اگر این دو دندانه را درآتلیه کودک در اطراف شماره سریال محصولات نیکون مشاهده نکردید بدانید که محصولی که خریدهاید ریفوربیشد نبوده و به کارخانه بازگردانده نشده است. البته نیکون میگوید تمام محصولاتی که توسط کارخانه نوسازی شدهاند به همان خوبی محصولات غیر ریفوربیشد شده کار میکنند که البته درست نیز هست چرا که پس از رفع مشکل و تست به بازار برگردانده شده و با برچسب ریفوربیشد و با قیمت کمتر (در خارج کشور) که یک مزیت نیز هست به فروش میرسند.
منبع:کمپانی مطرح چینی سازنده لوازم جانبی در زمینه عکاسی، نیسی (NiSi)، سری جدیدی از لوازم جانبی عکاسی مخصوص اسمارتفونها را عرضه کرده است که پروسوریز (Prosories) نام دارند. پروسوریز جدید پی ۱ (Prosories P1) بستهای متشکل از چند فیلتر لنز مربعی برای اسمارتفونها و آتلیه عکاسی ست.
نیسی پروسوریز پی ۱
برای استفاده از این فیلترها باید یک کلیپس را به یک نگهدارنده فیلتر مخصوص پیچ کرد و سپس روی لنز دوربین اسمارتفون قرار داد.
نیسی پروسوریز پی۱
مجموعه نیسی پروسوریز پی ۱ شامل یک فیلتر کاهنده نور تدریجی متوسط (GND) و یک فیلتر پولاریزه است. هر دو فیلتر شیشهای بوده و به پوشش نانو برای کاهش اثر فلر و گاستینگ مجهز شدهاند و به آسانی در نگهدارنده فیلتر قرار میگیرند. عکاسی نوزاد
فیلتر مربعی مجموعه پروسوریز پی ۱ روی اسمارتفون
در زیر تاثیر استفاده از این فیلترها را در عکسهای قبل و بعد مشاهده میکنید:
فیلتر کاهنده نور تدریجی میتواند نوردهی آسمان و پیش زمینه را به درستی انجام دهد.
بدون فیلتر کاهنده نور تدریجی
با استفاده از فیلتر کاهنده نور تدریجی
فیلتر پولاریزه، بازتابها و درخششها را کاهش میدهد.
بدون فیلتر پولاریزه
با استفاده از فیلتر پولاریزه
مجموعه نیسی پروسوریز پی ۱ را میتوانید از وبسایت نیسی با قیمت ۴۰ دلار پیش خرید کنید. نیسی همچنین تاریخ فروش این محصول را ۲۱ مارس ۲۰۱۸ تخمین زده است.
شرکت انویدیا الگوریتم هوش مصنوعی جدید را معرفی کرده است که میتواند استایل و سبک هر عکسی را به عکسی دیگر انتقال دهد. و نتایج شگفتانگیز و واقعگرایانهای را ارایه دهد. این الگوریتم که فست فوتو استایل (FastPhotoStyle) نام دارد توسط انویدیا و تیمی از محققان دانشگاه مرسد کالیفرنیا توسعه یافته است و ماه پیش با مقالهای به عنوان «A Closed-form Solution to Photorealistic Image Stylization» منتشر شد.
در حال حاضر چندین روش برای این نوع انتقال استایل بین عکسها در آتلیه نوزاد وجود دارد که به زمان زیادی برای اجرا شدن روی یک عکس با وضوح پایین دارند و نتایجی که ارائه میدهند حاوی ناسازگاری و تناقض و خطاهای پردازشی قابل توجه میباشد.
فرایند انتقال استایل در این الگوریتم
نتایج الگوریم فست فوتو استایل هم سریعتر تولید میشوند و هم واقعیتر هستند. نتایج ۶۰ درصد سریعتر از دیگر روشهای قدیمی ساخته میشوند. و در عکسهای با سوژههای انسانی دو برابر نسبت به الگوریتمهای موجود بیشتر استفاده میشوند. عکاسی کودک
پیشرفت بزرگ در این الگوریتم انویدیا تقسیم وظایف به دو گام میباشد. در خلال گام سبک سازی، استایل و سبک عکس مرجع به عکس محتوا انتقال داده میشود. در گام بعدی یعنی مرحله صاف سازی سعی میشود با استفاده از «سبک سازی نامتناقض فضایی» چیزهای داخل عکس واقعیتر به نظر برسند. در زیر چند نمونه از کارهایی که الگوریتم فست فوتو استایل میتواند انجام دهد را میبینید.
الگوریتم هوش مصنوعی انویدیا برای انتقال سبک یک عکس به عکس دیگر
طبق مقاله منتشر شده، برای یک سبک سازی پایدار باید محتوای عکس خروجی بدون تغییر باقی بمانند در حالیکه استایل و سبک آن باید شبیه به عکس مرجع باشد. به علاوه اینکه، عکس خروجی باید شبیه یک عکس واقعی که با دوربین گرفته شده است بنظر برسد.
اگر فن نرمافزار هستید میتوانید سورس کدهای این الگوریتم را بدست آورده و در مخزن گیتوب آنرا اجرا روی عکسها اجرا کنید.
دو دهه پیش https://www.digikala.com/Search/Category-digital-cameraهای DSLR معرفی شدند تا جای دوربینهای فیلمی را بگیرند. با مگاپیکسل بسیار کم، عمر باتری بسیار کوتاه و به طور کلی کیفیت پایین، طبیعی بود که در ابتدا اکثر عکاسان با شک و تردید به این دوربینها نگاه کنند. چند نسل طول کشید تا عکاسی دیجیتال کاملا پذیرفته شد و طرفداران عکاسی آنالوگ را به خود جذب کرد.آتلیه بارداری
در سالهای اخیر ما شاهد تغییر شدیدی در وضعیت دوربینهای DSLR بودهایم. برای بسیاری از مصرف کنندهها دوربینهای بدون آینه و اسمارتفونها به انتخاب بسیار محبوبی تبدیل شدهاند. اما حتی برای عکاسان حرفهای نیز جایگزینهای خوبی برای دوربینهای DSLR وجود دارد.
چرا هر کسی در سال ۲۰۱۸ باید یک دوربین DSLR بخرد در حالیکه جایگزینهای بسیار بهتری وجود دارد؟
آینده متعلق به دوربینهای بدون آینه است
من متوجه شدم که دوربینهای بدون آینه همچون دوربینهای DSLR در ابتدای معرفی با مشکلات متعددی مواجه شدهاند. تکنولوژیهای جدید در ابتدا خیلی خوب توسعه نیافته و با معایبی رو به رو هستند.
منظرهیاب الکترونیکی در دوربینهای بدون آینه یک انقلاب بود که خیلی زود پا به عرصه دنیای عکاسی گذاشت. در تئوری منظرهیاب الکترونیکی، فقط مزایا و برتری وجود دارد مانند خطوط مشبک گرید برای کادربندی، فوکوس پیکینگ، هیستوگرام و.. اما منظرهیابهای الکترونیکی طبق وعدههایی که در موردشان داده شده بود عمل نکردند و از این ویژگیها برخوردار نبودند.
این منظرهیابها لگ و افت فریم بخصوص اگر دوربین را سریع تکان دهید و وضوح نه چندان عالی را ارائه میکردند و به طور کلی در برابر منظرهیابهای اپتیکال در دوربینهای DSLR کاملا ضعف داشتند. اما با بهبود و توسعه این منظرهیابها به لطف پردازندههای پیشرفته مشکلات قبلی برطرف شد و دیگر خبری از لگ حین تکان دادن سریع دوربین وجود ندارد و نرخ فریم ثابت باقی میماند.
با وجود مزیتهای کاملا مشخص در زمینه منظرهیاب الکترونیکی، دوربینهای بدون آینه مزایای دیگری نیز دارند، برای مثال در حالیکه دوربینهای رده بالای DSLR در حالت عکاسی پیاپی میتوانند با سرعت ۱۴ فریم بر ثانیه (در حالت قفل آینه تا ۱۶ فریم بر ثانیه) عکس بگیرند بهترین دوبینهای بدون آینه میتوانند با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه در حالت برست عکاسی کنند، این یکی از زمینههایی است که دوربینهای DSLR بر خلاف دوربینهای بدون آینه به دلیل داشتن سیستم مکانیکی و فیزیکی آینه دیگر پیشرفتی نخواهند داشت.
طراحی دوربینهی بدون آینه به آنها این اجازه را میدهد که بسیار جمع و جورتر و سبکتر ساخته شوند.
کاملا آشکار است که دوربینهای بدون آینه تقریبا در هر زمینهای از رقبای DSLR خود بهتر هستند و با وجود سرمایه گذاری بیشتر کمپانیهای سازنده روی آنها این برتریها روز به روز پر رنگتر و بیشتر خواهد شد.
اسمارتفونها برای اکثریت
در ابتدای ظهور دوربینهای DSLR، واقعا جایگزینهایی وجود نداشت. تنها انتخاب بین دوربینهای قدیمی آنالوگ و دوربینهای DSLR بود. با معرفی دوربینهای کامپکت به عنوان دوربینهایی برای عکاسی بارداری جمع و جور، سبک و ارزانتر نسبت به دوربینهای DSLR، علاقهمندان دیگر مجبور به خرید دوربینهای DSLR نبودند.
با ظهور اسمارتفونها و کیفیت عالی دوربینشان حالا شرایط بسیار فرق کرده است. جایی که افرادی که نیاز به یک وسیلهی اضافی برای گرفتن یک عکس داشتند اکنون با استفاده از اسمارتفون خود میتوانند به سادگی یک عکس عالی را ثبت کنند. این کاربران احتمالا هیچگاه متوجه نخواهند شد که چرا یک دوربین DSLR میتواند کیفیت عکس بالاتری نسبت به دوربین گوشیشان داشته باشد و هرگز راضی نخواهند شد که پول بیشتری به یک دوربین DSLR بدهند در حالیکه یک اسمارتفون در جیبشان میتواند این کار را انجام دهد.
سهم بازار
با تبدیل شدن دوربینهای بدون اینه و اسمارتفونها به عنوان جایگزینهای معتبر، تخمین زده شده که سازندگان مطرح دوربینهای DSLR یعنی کنون و نیکون در فروش محصولاتشون بزودی با مشکلاتی مواجه شوند. این فقط حدس و گمان نیست و میتوانید در نمودارهای سهم بازار در گزارشهای سیپا (CIPA) آنرا مشاهده کنید.
کاهش فروش دوربینهای با قابلیت تعویض لنز در گزارشهای سیپا
همانطور که در نمودار بالا میبینید فروش دوربینهای با قابلیت تعویض لنز در سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۷ تقریبا نصف شده است که این به دلیل رشد اسمارتفونها و دوربینهای با لنز ثابت میباشد.
چگونه دوربینهای بدون آینه با قابلیت تعویض لنز از این افت فروش رنج میبرند؟
نمودار سیپا فروش دوربینهای با قابلیت تعویض لنز
خط قرمز به وضوح نشان دهنده افت فروش دوربینهای DSLR از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ است و خط سبز نیز فروش ثابت دوربینهای بدون آینه در همین بازه را نشان میدهد که در سالهای اخیر افزایش نیز داشته است.
این دادههای سیپا صرفا بر اساس دوربینهای با قابلیت تعویض لنز میباشد. در بخش DSLRها دوربینهای محبوب نیکون و کنون و در بخش بدون آینهها نیز دوربینهایی نظیر فوجی فیلم X-T2 و سونی آلفا 7 را شامل میشوند. با ظهور دوربینهایی نظیر فوجی فیلم X-100T و ریکو GR بازار جدیدی از دوربینهای بدون آینه با لنز ثابت وجود دارد.
اگر چه همچنان فروش دوربینهای DSLR از بدون آینهها بیشتر است اما با روند فعلی احتمالا دوربینهای DSLR این برتری خود از نظر فروش را در سال ۲۰۱۹ از دست خواهند داد.
سرمایه گذاری کنون در فناوری دوربینهای بدون آینه
جدا از دادههای خام، کاملا مشخص است که کنون و نیکون در تلاش برای بالا بردن و از دست ندادن سهم خود در بازار دوربینهای بدون آینه هستند. خبرها و شایعاتی وجود دارد که کنون در آیندهای نزدیک یک دوربین فول فریم و بدون آینه را معرفی خواهد کرد که یک حرکت شجاعانه از این کمپانی محبوب را نشان میدهد چرا که در حال حاضر با دوربینهای DSLR رده بالا دنیای عکاسی خبری را در تصاحب خود دارد. یک دوربین بدون آینه جدید در این بخش میتواند به راحتی جایگزین سری موفق 5D شود.
تصاحب بازار عکاسی خبری توسط کنون
بجای تلاش برای جذاب کردن دوباره دوربینهای DSLR برای اکثریت، کنون باید بر روی دوربینهای بدون آینه سرمایه گذاری کند.
چرا در حال حاضر باید یک دوربین DSLR بخرید؟
با تمام موارد گفته شده در بالا، من نمیتوانم درک کنم که چرا عکاسانی که به دنبال دوربین جدید هستند همچنان روی DSLRها سرمایه گذاری میکنند. این تکنولوزی نه تنها در دوربینها بلکه در لنزها نیز به سرعت در حال افول است و دوربینهایی که در این بخش خریداری شوند و ممکن است با کاهش ارزش شدیدی در سالهای آینده مواجه شوند. دوربینهای DSLR در سالهای آینده هیچ ارزش فروش دسته دومی نخواهند داشت در حالیکه سرمایه گذاری در دوربینهای بدون آینه ممکن است برای شما سود نیز داشته باشد.
حالا ممکن است بگویید در حال حاضر DSLRها فروش بیشتری نسبت به بدون آینهها دارند.
اول از همه اینکه، دادههای خام فروش واقعا درباره کیفیت چیزی مشخص نمیکنند. دوربینهای DSLR همچنان از سرمایه گذاری بازاریابی و عکاسی دهه گذشته سود میبرند.
وقتی در مورد دوربین با افراد عادی که فن تکنولوزی نیستند صحبت میکنیم با وجود شناختن کنون و نیکون آیا آنها کمپانیهایی نظیر فوجی فیلم، سونی و المپوس را نیز میشناسند که جز سازندههای دوربینهای بدون آینه هستند و آیا دوربینهای بدون آینه دیگر چیز غیر عادی برایشان به شمار نمیروند؟
تغییر تصور از کیفیت و تصویر زمان زیادی در بر میگیرد و در حال حاضر دوربینهای DSLR لقب بهترین کیفیت عکس را در بین عموم در اختیار دارند. علاوه بر این، دوربینهای DSLR همچنان به فروش میروند چرا که بسیاری از عکاسان در سالهای گذشته روی تجهیزات کنون و نیکون سرمایه گذاری کردهاند پس آنها به سازنده تجهیزات خود متکی هستند مگر اینکه بخواهند تمام تجهیزاتشان را بفروشند و به سیستم جدیدی کوچ کنند.
DSLRها در حال مرگ هستند
برای من، هیچ شکی وجود ندارد که DSLR ها در سالهای آینده منسوخ میشوند. در وضعیت موجود این نوع دوربینها فقط در بخشهایی خاص مانند عکاسی ورزشی و گاهی عکاسی خبری مفید هستند.
به جز آن، دوربینهای بدون آینه از هر جنبهی دیگری برتر هستند این فقط کمی زمان میبرد تا درک عمومی جامعه نسبت آنها تغییر کند.
و بر خلاف عکاسی آنالوگ، به نظر نمیرسد دوربینهای DSLR در آینده از جذبهی نوستالوژیک برخوردار باشند چرا که دیگر دوربینهای دیجیتال وجود دارند و اکثر مشخصات آنها بسیار شبیه به هم است.
به عنوان یک عکاس خیابانی، بسیار سخت است که یک دوربین DSLR مورد استفاده قرار گیرد و تنها یک مسیله زمانی است تا وقتی که نهایتا تمام عکاسان تغییر را به وجود بیاورند.
اگر شما به دنبال یک دوربین جدید برای خرید هستید، خودتان را از عذاب دادن نجات دهید و به دنبال یک دوربین بدون آینه خوب باشید.
اهداف عکاسی آناتومی «دست ها»
در مورد عکاسی از دستها این مطلب را باید بدانیم که این عکاسی در زیر مجموعهی عکاسی آناتومی قرار میگیرد. عکاسی آناتومی با اهداف مختلفی انجام می شود: گاهی علمی است، گاهی مفهومی و گاهی صرفا برای زیبایی گرفته میشود یعنی اینکه حتما نباید مفهوم خاصی داشته باشد بلکه یک هدف را در بر میگیرد و بر قسمت زیبایی شناسی تاثیر میگذارد. آتلیه کودک
اهداف عکاسی اناتومی: هدف علمی
یکی از اهداف عکاسی نوزاد و آناتومی کمک به علم هست. اینجا نه مفهوم زیاد مهم است نه زیبایی شناسی، بلکه آنچه مهم است: وضوح، ترکیب بندیهای خاص که زوایا را به خوبی نشان بدهد و نورپردازی است. اینجا ما در مورد عضوی که مورد بحث است سفارش می گیریم و هدف کاملامشخص است.
عکاسی از دستها: بعد زیبایی شناسانه، فیگور و هدف تبلیغاتی، تجاری
اگر بخواهیم بعد زیبایی شناسانه یا فیگور را در این عکاسی مد نظر قرار بدهیم یعنی جنبهی مفهومی را کنار بگذاریم، این قسمت خودش دو وجه پیدا میکند: یکی تجاری و دیگری تبلیغاتی، در بعد تجاری خب مسلما برای تبلیغ انگشتر، کرم یا زیور آلات مرسوم است یک سری معیارها و ملاکها حتما باید دخیل باشد که البته بسته به خلاقیت شما این معیارها متفاوت است.
اولین چیزی که معیار قرار میگیرد: پوست، رنگ و تمیزی دست، حالت انگشت ها، چروک نبودن دستها برای تبلیغ لوازم آرایشی یا رنگ پوست و همخوانی آن با زیورالاتی که مورد استفاده قرار میگیرد. بسیار دیده شده که از دستهایی استفاده میشود که به هیچ وجه همخوانی با زیور آلات ندارند یا زیور آلاتی استفاده میشود که رنگهایش با رنگ پوست فرد سازگار نیست به طوری که جلوهی آن زیور الات گرفته میشود. این نکات ریز به تنهایی میتواند تفاوت نگاه تبلیغاتی و نگاه خلاقانهی شما را نشان دهد پس رعایت این نکات ریز بینانه بسیار مهم است.
یک مسئلهای که در عکاسی از دستها حتما معیار قرار داده شود، زوایهی قرار گیری دوربین نسبت به دست است.
ما وقتی میخواهیم محصولی ارائه دهیم باید حتما این مسئله را مد نظر قرار دهیم به عنوان مثال : فکر کنید قرار است یک انگشتر را روی یک دست ست کنید و یک محصول تبلیغاتی ایجاد کنید یا یک عکس تبلیغاتی بگیرید ، زاویه ای که در نظر می گیرید صد در صد تاثیر گذار است . به این دلیل که ممکن است شما از زاویهای عکاسی کنید که آن محصول مثلا دستبند به خوبی دیده نشود و آن انرژی و جذابیت بصری را نداشته باشد که در این مواقع وقت و زمان شما هدر خواهد رفت زیرا هدف مخاطب دیدن آن محصول است و وقتی شما نمای خوبی از آن ارائه ندهید روند عکاسی شما موفق نخواهد بود. شما باید زوایای مختلف را امتحان کنید تا متوجه شوید که محصول در کدام یک از زاویهها به هدف تجاریاش نزدیک تر شده است.
عکاسی تبلیغاتی از دست ها
حالت و فرم قرار گیری دستها خیلی مهم است اینکه انقباضات دستها به گونهای باشد که بتواند بر ضمیر ناخوداگاه مخاطب تاثیر بگذارد. دستها نباید خشک و بی حالت و مصنوعی قرار گیرند. و این مسئله در دستهای مردانه و زنانه متفاوت است. ما در دستهای مردانه به دنبال ملاحت و ظرافت خاصی نیستیم. معمولا برای عکاسی فیگور از دستهای مردانه عضلات، رنگ پوست، موهای دست و مرتب بودن ناخن ها ملاک است. گاهی یک انگشتر در دستان مردانه با همهی زمختیاش به واسطهی زاویه خوب و ترکیب درست به خوبی به تصویر کشیده میشود.
عکاسی از دستها: بعد مفهومی
همهی کسانی که به دنبال عکاسی تبلیغاتی یا تجاری نیستند. گاهی به دنبال مفهوم دیگری از عکاسی آناتومی هستند. یکی ممکن است پیامی را به این واسطه انتقال دهد و دیگری به سبک امپرسیون و آبستره فعالیت کند. یکی ممکن است در این راه به دنبال روشی نو، خلاقیت و آفرینشی تازه در این حیطه دست بزند. ابعاد مفهومی این روش عکاسی میتواند زیاد باشد.
عکاسی مفهومی از دست ها
در تصویر بالا همانطور که مشاهده میکنید . وقتی یک مخاطب عام به این تصویر نگاه کند اولین برداشت وی از اثر، سن پیری است و مسلما به دلیل چروک بودن پوست و عصایی است که دستها بر روی آن قرار دارند. اما اگر بخواهیم به واسطه ی المان شناسی این تصویر را بررسی کنیم میتوانیم به یک سری دلایل دیگر هم برسیم. ببینید فیگور دست خیلی ملاک است. دستها چه پیر باشند چه جوان، زاویههای نرمی که بین انگشتان ایجاد میشود حس آرامش را در مخاطب القا میکند حس خونسرد بودن و عدم استرس را در انسان منتقل میکند و در کلیت دستی که روی دستهای دیگر قرار گرفتی مفهومی که انتقال میدهد آرامش و ثبات است و صاحب این دستها به راحتی عصبانی نمیشود و شنوندهی خوبی ست. اینها ملاکهای مفهومی است که معمولا مورد توجه قرار میگیرد در این گونه عکسها نمیشود کاملا در مورد همه دستها این مثالها را زد اما در اکثریت این موارد وجود دارد.
آموزش عکاسی از دستها
همانطور که در عکس بالا میبینید، این نوع قرار گیری ساعد دستها در کنار هم، رو به بالا و ترکیب آن با حالت انگشتها و همچنین یک پس زمینه زیبا که معمولا در این گونه حالتها به کار میرود حالتی مثل سرخوشی و مستی را در بیننده تداعی میکند. اینحالت، حالتی نیست که مدافعانه باشد گاهی تسلیم شدن هم است در مقابل زیبایی.
این سبکها و این نوع فیگورها در زیر مجموعه فاین آرت هم قرار میگیرند و معمولا هم تعبیر بر مفاهیم فلسفی صاحب اثر میشود.
دستهای مشت زده و گره خورده معمولا مفهوم قوی بودن محکم بودن در یک راه را دارد. گاهی معانی مثل خشم را نیز در بر میگیرد و بسیار مهم است که این دستان در چه فضایی در چه مد رنگی و چه فیگوری و چه زاویهای قرار داده شده باشد. تمامی المانهای دیگر دست به دست هم میدهند تا ما بتوانیم معانی مختلفی را از این ثبت نهایی داشته باشیم.
مسلما دستی که مشت شده باشد و به موازات بدن قرار گرفته باشد میتواند خشم را به خوبی تداعی کند. دستهایی که مشت شده باشد و به سمت آسمان قرار داده شده باشد میتواند تصمیم، مصمم بودن و در واقع اعتراض را برساند. ببینید چقدر میتواند معانی مختلفی داشته باشد این نوع فیگور ها و این به زاویه بازو و بدن هم میتواند بستگی داشته باشد.