آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

یک چک لیست مفید قبل از عکاسی از هر چیزی

 اگر دارید این مطلب را می خوانید، احتمالا عکاسی از نظر شما هیجان انگیز است، شاید حتی آنقدر هیجان انگیز که هر از گاهی فراموش می کنید تنظیمات دوربین خود را مطابق با سوژه ای که در حال عکاسی از آن هستید، تغییر دهید. احتمالا تا به حال حداقل یک عکس شگفت انگیز را از دست داده اید، فقط به خاطر این که فراموش کردید ایزو یا سرعت شاتر را تغییر دهید. عکاسی کودک آتلیه کودک


شما تنها نیستید. این اتفاق هم برای عکاسان آماتور و هم حرفه ای می افتد، با این حال چند ترفند ساده وجود دارد که باعث می شود دیگر هیچ وقت یک عکس را به دلیل عدم آمادگی از دست ندهید. در این مقاله، قصد دارم مراحل ساده ای که قبل از بیرون رفتن برای عکاسی دنبال می کنم را با شما به اشتراک بگذارم، مراحلی که خودم از راه سختی یاد گرفته ام. یک چک لیست مفید که می توانید قبل از عکاسی از هر چیزی از آن استفاده کنید.
چرا به یک چک لیست نیاز دارید؟

بسیار خب، قبل از این که مراحل را به اشتراک بگذارم، اجازه دهید صحبت مختصری در مورد این که چرا به یک چک لیست نیاز دارید، داشته باشیم. علت این که من به یک چک لیست نیاز دارم ممکن است با دلایل شما فرق داشته باشد. همه چیز به نیازهای شما بستگی دارد. در حال عکاسی از چه چیزی هستید؟ آیا عکاسی می کنید تا تصاویر خود را در سایز بزرگ چاپ کنید؟ آیا لحظه ای را ثبت می کنید که تنها چند ثانیه طول می کشد؟

زمینه اصلی عکاسی من منظره و طبیعت است. به ندرت پیش می آید که دریچه فرصت من تنها چند ثانیه طول بکشد، به این معنی که من اغلب برای پیدا کردن بهترین تنظیمات وقت دارم. با این حال، اگر زمینه کار شما عکاسی حیات وحش، سفر، یا شاید عکاسی خیابانی باشد، دریچه فرصت شما بسیار کوتاهتر است، بنابراین باید بتوانید سریع دوربین خود را بالا برده، و بدون صرف وقت زیاد برای ور رفتن با تنظیمات خود، چند عکس بگیرید.
[چک لیست عکاسی]

حس بازگشت به خانه بعد از یک عصر شگفت انگیز، انتقال عکس ها به کامپیوتر، و فهمیدن این که تمام عکس ها خراب شده اند چون فراموش کرده اید تنظیمات را تغییر دهید، احساسی است که آن را برای هیچ کس آرزو نمی کنم. مهم نیست چه نوع عکاسی انجام می دهید، کیفیت مهم ترین چیز است.
۱
مرحله اول – قبل از ترک خانه

مرحله اول را حتی قبل از این که از خانه بیرون بروید، باید انجام دهید. این ممکن است مهم ترین مرحله باشد، و من به دلایلی می دانم مرحله ای است که بسیاری از افراد اغلب آن را فراموش می کنند.

بخش اول این چک لیست شامل چهار مورد ابتدایی و ساده، اما بسیار مهم است که باید بررسی کنید:

    آیا باتری های شما شارژ شده اند؟
    آیا کارت حافظه شما پر است؟
    آیا تجهیزات خود را تمیز کرده اید؟
    آیا تمام تجهیزات لازم را برداشته اید؟

آیا باتری های شما شارژ شده اند؟

ممکن است بخندید و فکر کنید، «هه، معلوم است که من با باتری خالی بیرون نمی روم». خب، من هم دقیقا همین فکر را می کردم، تا وقتی که یک بار هفت ساعت به سمت غرب نروژ رانندگی کردم تا آخر هفته را آنجا در یک چادر مسافرتی بگذارنم و از مناظر حماسی عکاسی کنم. بعد از یک ساعت عکاسی، شارژ اولین باتری ام تمام شد، و فهمیدم که تمام باتری های اضافی هم خالی هستند. و از آنجا که قصد داشتم چادر بزنم، با خودم شارژر نیاورده بودم.

به ناچار در اوج ناامیدی آن مسیر هفت ساعته را به سمت خانه برگشتم، چون نمی خواستم آخر هفته را در یکی از بهترین مناظر طبیعی نروژ بدون دوربینم بگذارنم (بله، باید می ماندم و از طبیعت لذت می بردم – اما در آن لحظه افکارم منظقی نبودند). خوشبختانه، آن روز موفق شدم یک عکس خوب بگیرم، که البته قبل از نوشتن این مقاله متوجه آن نشده بودم!)
[چک لیست عکاسی]

از آن روز، برایم به یک عادت تبدیل شد که همیشه به محض این که بعد از عکاسی به خانه می آیم، باتری هایم را شارژ کنم، با این حال وقتی می خواهم به سفر بروم، دوباره چک می کنم که همه باتری ها شارژ شده باشند.
آیا کارت حافظه شما پر است؟

ترک کردن خانه با یک کارت حافظه پر به اندازه نداشتن شارژ باتری مهم نیست. با این حال، آزاردهنده است که بعد از گرفتن ۱۰ عکس با پیام «کارت حافظه پر است» روبرو شوید. در این صورت باید وقت خود را هدر دهید تا تصاویر را یکی یکی حذف کنید. زمانی که راهیِ ماجراجویی های خود می شوید، مطمئن شوید که فضای خالی کافی بر روی کارت حافظه وجود دارد!
آیا تجهیزات شما تمیز هستند؟

اکثر ما گاهی اوقات تجهیزات خود را تمیز نمی کنیم. وقتی به خانه برمی گردید، پردازش تصاویرتان هیجان انگیزتر از تمیز کردن تجهیزات است، نه؟

صرف نظر از این که چه کاری جالب و سرگرم کننده است و چه کاری نیست، تمیز کردن تجهیزاتتان باید انجام شود، به خصوص بعد از عکاسی در شرایط سخت یا در کنار دریا. من توصیه می کنم وقتی بیرون از خانه هستید، همیشه یک دستمال میکروفایبر، دستگاه دمنده هوا، و یک اسپری تمیزکننده به همراه داشته باشید، اما هرچه بیشتر تجهیزات خود را در خانه تمیز کنید، وقتی بیرون هستید زمان بیشتری برای عکاسی دارید.

شخصا، در گذشته به دلیل این که فراموش می کردم بعد از عکاسی در کنار اقیانوس فیلترهایم را تمیز کنم، چند تا از عکس هایم خراب شدند.

تصویر زیر یک نمونه معمول است از آنچه که فایل های شما ممکن است به نظر برسند، اگر فراموش کنید قبل از عکاسی لنز خود را تمیز کنید. خوشبختانه این عکس خراب نشد، اما حذف تمام نقاط گرد و غبار کمی زمان برد.
[چک لیست عکاسی]
آیا تمام تجهیزات لازم را برداشته اید؟

این مورد چیزی است که من خودم هنوز هم آن را تجربه می کنم. اما بیش از یک بار اتفاق افتاده که من با کسی بیرون بوده ام که فراموش کرده کارت حافظه، ریموت کنترل شاتر، یا حتی دوربینش را با خود بیاورد. بنابراین مطمئن شوید که وقتی از در خارج می شوید، تمام تجهیزاتی که نیاز دارید در کوله پشتی شماست!
۲
مرحله دوم – در محل عکاسی

اکنون که باتری هایتان شارژ شده اند، کارت حافظه فضای خالی دارد، تجهیزاتتان تمیز هستند، و لوازمی که نیاز دارید را برداشته اید، بیایید برویم چند عکس زیبا بگیریم!

اما زیاد هیجان زده نشوید، به یاد داشته باشید که اول این مراحل ساده را انجام دهید:
سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید را تعیین کنید

قبل از این که به تنظیمات نگاهی بیاندازید، با مشخص کردن سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید شروع کنید. آیا یک منظره، حیوان، شخص، یا چیزی دیگری است؟ با صرف چند ثانیه وقت تعیین کنید از چه می خواهید عکس بگیرید، اینکار به خاطر سپردن اعمال تنظیمات مناسب را ساده تر می کند. در این صورت با یک دیافراگم باریک از یک پرنده عکس نمی گیرید، وقتی که می خواهید پس زمینه را مات کنید.

در این مرحله، همچنین توصیه می کنم در مورد لنزی که بیش از همه نیاز خواهید داشت نیز فکر کنید. اگر از پرنده ها عکس می گیرید، معمولا به یک لنز زوم بیشتر از لنز واید نیاز دارید. تجهیزات درست را فورا آماده کنید، تا از نیاز به تعویض لنزها در حین تماشای پرنده در دوردست اجتناب کنید.
[چک لیست عکاسی]
ایزوی خود را بررسی کنید

اگر مثل من یک عکاس منظره هستید، در اکثر مواقع می خواهید ایزو تا حد امکان پایین باشد. با این حال، شما در طلوع آفتاب، در طول روز، در غروب آفتاب و در شب نیز عکاسی می کنید. این ساعات اغلب به تنظیمات متفاوتی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش انتخاب ایزوی مناسب برای عکاسی منظره

آزاردهنده است که از یک طلوع آفتاب زیبا عکس بگیرید و بعد به خانه بیایید و بفهمید فراموش کرده اید بعد از عکاسی از ستارگان در شب گذشته، ایزو را از ۱۶۰۰ تغییر دهید.

من به طور پیش فرض همیشه وقتی دوربینم را روشن می کنم، بررسی می کنم که ایزو بر روی ۱۰۰ تنظیم شده باشد، چون این تنظیماتی است که برای اکثر عکس هایم از آن استفاده می کنم. اگر از حیات وحش عکس می گیرید، ممکن است به طور پیش فرض از ایزو ۴۰۰ استفاده کنید تا مطمئن شوید که حرکت را متوقف می کنید (می توانید سرعت شاتر سریع تری انتخاب کنید). تصویر زیر یک نمونه بدشانسی است از یک بار که من فراموش کردم تنظیماتم را از شب قبل تغییر دهم. این باعث شد من آن لحظه زودگذری را که پرنده بالهایش را گشود، از دست بدهم.
[چک لیست عکاسی]
تراز سفیدی خود را بررسی کنید

اکثر ما بعد از گرفتن چند عکس به پیش نمایش تصویر نگاه می کنیم، بنابراین خیلی زود از هر گونه اشتباه قابل مشاهده مانند تنظیم نکردن تراز سفیدی مطلع می شویم. مطمئنا، اصلاح تراز سفیدی در پس پردازش آسان است، اما من ترجیح می دهم تا حد امکان در داخل دوربین عکس کاملی بگیرم. سریع بررسی کنید که تراز سفیدی بر روی چیزی که به طور معمول استفاده می کنید تنظیم شده باشد (حتی اگر خودکار، ابری یا هر تنظیمات از پیش ایجاد شده دیگری باشد).
[چک لیست عکاسی]
فوکوس را فراموش نکنید!

آیا تا به حال پیش آمده که دوربین خود را سریع بردارید تا از پرنده ای که همان لحظه از مقابل شما می گذرد عکس بگیرید، و بعد متوجه شده باشید که تصویر خارج از فوکوس است، چون فراموش کرده بودید فوکوس را به حالت خودکار تغییر دهید؟ به راحتی می توان مرتکب چنین اشتباهی شد، بنابراین قبل از شروع عکاسی، آگاه باشید که فوکوس را چطور تنظیم کرده اید.

عکس این مسئله نیز صدق می کند. فرض کنید که می خواهید با نوردهی طولانی عکس بگیرید، فوکوس را به درستی تنظیم می کنید و فیلترها را در جای خود قرار می دهید. سپس، درست همان لحظه که می خواهید شروع به عکس گرفتن کنید، فوکوس خودکار شروع به کار می کند. نه، این فاجعه نیست، فقط آزاردهنده است.
[چک لیست عکاسی]
۳
مرحله سوم – پس از بازگشت به خانه

در این مرحله اگر خوش شانس باشید، کارت حافظه شما پر از تصاویر فوق العاده است. این مرحله آخر است، و دوباره به مرحله اول برمی گردد. اکنون وقت آن است که باتری های خود را به شارژ بزنید، عکس های خود را به کامپیوتر منتقل کنید، و تجهیزات خود را تمیز کنید. اگر بعد از هر جلسه عکاسی، انجام این کار را به یک روال عادی تبدیل کنید، مرتکب این اشتباه نمی شوید که بدون آمادگی راهی عکاسی شوید.
امیدوارم دفعه بعد که برای عکاسی بیرون می روید، این چک لیست به شما کمک کند. دنبال کردن این مراحل وقت زیادی نمی گیرد، و دیگر مجبور نمی شوید چندین ساعت وقت صرف پس پردازش کنید تا یک تصویر را نجات دهید.
شما قبل از بیرون رفتن برای عکاسی «روال کار» خاصی دارید؟ لطفا آنها در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
نویسنده: کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg)

منبع:

لنزک

مقایسه تعدیل کننده های نور عکاسی پرتره استودیویی

 آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که تعدیل کننده های نور (light modifiers) استودیو چه تفاوتی در پرتره های شما ایجاد می کنند؟ آیا تا به حال متقاعد شده اید که آنها در کیفیت نور تفاوت ایجاد می کنند؟ در این آموزش عکاسی پرتره من تصمیم گرفتم چند آزمایش انجام دهم تا اثراتی که چند تعدیل کننده نور استودیوی پایه می توانند بر پرتره ها داشته باشند را به شما نشان دهم.
[عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]
برای عده ای، تعدیل کننده مناسب ممکن است یک تصویر را عالی کرده، و تعدیل کننده اشتباه می تواند آن را خراب کند.
اصطلاحات تکنیکی:
قبل از هر چیز، اگر در نورپردازی مصنوعی تازه کار هستید، بیایید نگاهی به چند اصطلاح تکنیکی بیانداریم:
فلاش – یک منبع نور مصنوعی الکترونیکی که یک نور ناگهانی و کوتاه را بیرون می دهد. فلاش در آمریکای شمالی تحت عنوان استروب نیز شناخته شده است.
رفلکتور – پنلی که نور را به سمت منبع بازتاب می کند و در انواع نقره ای، طلایی، سیاه، سفید، پارچه ای یا جنس های دیگر موجود است. (آشنایی با انواع رفلکتور)
تعدیل کننده نور – یک شیء متصل به قسمت جلوی فلاش برای تغییر کیفیت و تاثیر نور ورودی به دوربین.
چتر عکاسی – یک چتر ساخته شده از پارچه نیمه شفاف که نور می تواند از میان آن عبور کند.
دیفیوزر (پخش کننده) – ماده ای که نور با عبور از میان آن به طور یکنواخت پراکنده می شود، در نتیجه نور را نرم تر کرده و درخشش شدید و خشن آن را کمتر می کند.
سافت باکس – یک محفظه بسته که معمولا با پارچه سفید یا نقره ای پوشیده شده است، و در اَشکال مختلف (مانند مربعی، مستطیلی، چتری، هشت ضلعی) موجود است. سافت باکس نور فلاش را محدود کرده و آن را از میان یک ماده پخش کننده عبور می دهد، در نتیجه اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر اندازه و پخش نوری که به سوژه شما می رسد داشته باشید.

گرید (توری) – معمولا از نوارهای پارچه ای ساخته می شود، که به هم دوخته می شوند (به صورت مشبک) تا یک گرید سه بعدی را ایجاد کنند که به تعدیل کننده نور متصل می شود. گرید نور را متمرکز کرده، آن را جهت دارتر می کند، و به عکاس اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر آن داشته باشد. همچنین نشت نور به قسمت های دیگر را نیز محدود می کند.
تعدیل کننده های نور استودیوی مورد استفاده در این مقاله

بیایید با نمودار نورپردازی که در زیر نشان داده شده، شروع کنیم. چیدمان من شامل ۲ منبع نور و موارد زیر بود:
[عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]

    یک دیوار تیره
    یک رفلکتور پنل نقره ای در سمت چپ دوربین
    یک فلاش بلند در سمت چپ دوربین برای روشن کردن موها – من به دنبال جدا کردن سوژه از پس زمینه نبودم، چون از یک کاناپه رنگی روشن استفاده می کردم که سوژه و پس زمینه را از هم جدا می کرد. همچنین یک نورپردازی نسبتا تاریک، و حالت دار (احساسی) می خواستم، بنابراین فلاش را با چند لایه پارچه دیفیوزر پوشاندم. این کار نور را کاهش داده و به جای این که بر روی دیوار بتابد، آن را به سوژه محدود کرد.عکاسی نوزاد
    یک فلاش در سمت راست دوربین که تعدیل کننده های مختلف را به آن متصل کردم.برگزاری مراسم جشن تولد
    تعدیل کننده های نور استودیو: سرپوش فلاش، چتر نیمه شفاف، سافت باکس چتری، سافت باکس ۶۰ × ۹۰، پارچه دیفیوزر، گرید.

    البته، شما با یک منبع نور هم می توانید عکس بگیرید. در اینجا می توانید آموزش عکاسی پرتره با یک منبع نور برای مبتدیان را ببینید.
    [عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]

    سمت چپ: #۱ چتر عکاسی رو به سمت بیرون (پشت به سوژه). سمت راست: #۲ چتر عکاسی رو به سمت داخل (رو به سوژه).
    ۱
    چتر عکاسی پشت به سوژه

    برای تصویر بالا سمت چپ، من از یک چتر عکاسی و فلاش پشت به سوژه استفاده کردم. می توانید ببینید که هنوز هم نور به صورت سوژه می تابد، اما سایه ها در سمت چپ صورت و گردن او بسیار واضح تر و شدیدتر هستند. نور اصلا نمی توانست به رفلکتور سمت چپ سوژه برسد.
    ۲
    چتر عکاسی رو به سمت سوژه

    حالا آن را با تصویر سمت راست مقایسه کنید. من فلاش و چتر را ۱۸۰ درجه چرخاندم، به طوری که فلاش رو به سمت سوژه قرار گرفت و از پشت چتر عکس گرفتم. سایه ها بسیار نرم تر هستند، نور بیشتری به سوژه رسیده است، و می توانید نوری که به کاناپه در سمت چپ تابیده است را نیز ببینید، که به این معنی است که رفلکتور کار خود را در بازتاب نور به خوبی انجام داده است.
    [عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]

    سمت چپ: #۳ فلاش تنها با سرپوش. سمت راست: #۴ سافت باکس چتری
    ۳
    فلاش تنها با هود یا سایبان

    برای تصویر بالا سمت چپ، من با استفاده از فلاش الکترونیکی و هود (hood) آن عکس گرفتم. از آنجا که این فلاش نسبتا کوچک است، پخش نور را کمی محدود کرده و آن را بیشتر بر قسمتی که نورپردازی می کنید، متمرکز می کند.

    نور درست همانطور که از هود خارج می شود، پخش می شود. سایه های روی صورت در اینجا هنوز هم مشخص هستند، و آنقدر که من دوست دارم نرم نیستند، اما خیلی بهتر از #۱ است، که در آن سایه ها بسیار تاریک تر و سخت تر هستند.
    ۴
    سافت باکس چتری

    در تصویر بالا سمت راست، من از یک سافت باکس چتری گود استفاده کردم که به من اجازه می داد تا هم فلاش و هم چتر را پشت به سوژه قرار دهم. چتر پوشش نقره ای دارد که تمام نور را از میان یک پارچه دیفیوزر به سمت سوژه بازتاب می کند. کیفیت نور حاصل نرم تر است و به دلیل بازتاب و پخش، به طور یکنواخت تر پراکنده شده است.
    آن را با تصویر #۲ مقایسه کنید که در آن تنها از چتر عکاسی بدون بازتاب استفاده شده است. توجه کنید که چطور کیفیت نور بر روی پوست ملایم تر و یکنواخت تر است، و سایه های روی گردن و زیر بینی نیز نرم تر هستند.
    [عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]
    سمت چپ: #۵ بدون پنل دیفیوزر. سمت راست: #۶ سافت باکس با پنل دیفیوزر.
    ۵
    سافت باکس بدون پنل دیفیوزر
    من این بار از یک سافت باکس مستطیلی ۶۰ × ۹۰ برای تصاویر بالا استفاده کردم. تصویر سمت چپ یک نمونه بدون پنل دیفیوزر بر روی سافت باکس است. عکس گرفتن از سوژه بدون پنل دیفیوزر مانند عکاسی با یک هود است، مانند مثال #۳ (هود نیز دارای یک پوشش نقره ای است)، فقط سافت باکس بزرگتر است.

    نور فلاش از سوژه به پوشش نقره ای سافت باکس می تابد و از پوشش نقره ای به سمت سوژه بازتاب می شود، بدون این که لازم باشد از میان یک پنل دیفیوزر عبور کند.
    ۶
    سافت باکس با پنل دیفیوزر
    با مقایسه دو تصویر بالا، آیا متوجه کیفیت نرمتر نور بر روی چهره سوژه در تصویری که دارای دیفیوزر است، شدید؟ تفاوت ظریفی است، اما من می توانم آن را ببینم. اگر دقیق تر نگاه کنید، می بینید که نور بدون دیفیوزر سردتر و کمی سخت تر است. این نور به طور مستقیم از پوشش نقره ای سافت باکس می آید و از میان هیچ دیفیوزری رد نشده است.

    این تفاوت بر روی کاناپه قابل توجه است؛ تصویر سمت چپ کمی شارپ تر است و تصویر سمت راست تاریک تر و یکنواخت تر. چشم سمت چپ سوژه را مقایسه کنید (سمت راست دوربین) – سایه ها در تصویر سمت چپ قوی تر و عمیق تر از تصویر سمت راست هستند.

    اثر تعدیل کنندگی یک پارچه دیفیوزر اینگونه است!
    [عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]

    سمت چپ: #۷ سافت باکس با گرید. سمت راست: #۸ سافت باکس پوشانده شده با گرید با قدرت تنظیم شده.
    ۷
    سافت باکس با گرید

    من یک گرید به چیدمان نور بالا اضافه کردم، بنابراین اکنون یک سافت باکس نقره ای با یک پنل دیفیوزر به علاوه یک گرید متصل به جلوی پنل دیفیوزر داریم. این چیدمان سافت باکس پوشانده شده با گرید (گرید شده) نامیده می شود.

    توجه کنید که چقدر میزان نور کاهش یافته است. نور بر روی چهره متمرکز شده، و نشت نور کمی بر روی لباس ها، بازوها و قسمت های بیرونی فضای عکسبرداری شده وجود دارد.

    تصویر حاصل بسیار تاریک تر، پر حس و حال تر، و دارای تُن های گرم تر است. با این حال، من احساس می کنم که خیلی کم نوردهی شده، و جزئیات روی لباس از دست رفته است، در حالی که من می خواستم آنها را نشان دهم. دیوار سبز خیلی سیاه به نظر می رسد، و لباس خیلی با آن ترکیب شده است.
    ۸
    سافت باکس پوشانده شده با گرید با قدرت تنظیم شده
    در تصویر بالا سمت راست، من سافت باکس پوشانده شده با گرید را هنوز دارم ولی قدرت فلاش را به دلخواه خودم تنظیم کردم تا جزئیاتی که می خواستم را برگردانم. این تنظیمات فلاش جدید، چهره را بیشتر روشن کرد و هایلایت های موها و چشم ها را برگرداند. همچنین کمی نور به پس زمینه نیز اضافه کرد.
    تصویر نهایی که من در ذهنم داشتم دارای یک پس زمینه بافت دار بود، بنابراین این بافت را در فتوشاپ به دیوار سبز تیره اضافه کردم. به نظر من، یک بافت ظریف جلوه بیشتری به تصویر می دهد و بیشتر با نورپردازی تیره و حالت داری که من به دنبالش بودم، متناسب است.
    [عدیل کننده های نور عکاسی پرتره]
    این مقایسه تعدیل کننده های نور برای شما مفید بود؟ لطفا تجربیات خود را از نورپردازی در استودیو در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
    نویسنده: لیلی ساویر (Lily Sawyer)

منبع:

لنزک

آموزش عکاسی: ۳ عادت لازم یک عکاس فضای باز

 آیا تا به حال پیش آمده که برای عکاسی از یک غروب آفتاب زیبا از خانه بیرون بروید، و متوجه شوید که نمی توانید این کار را انجام دهید، چون باتری های شما شارژ ندارند؟ یا شاید به خانه آمدید و عکس های خود را وارد کامپیوتر کردید، و متوجه شدید که همه آنها به دلیل وجود هزاران نقطه گرد و غبار غیر قابل استفاده هستند؟
نگران نباشید. اکثر ما دقیقا همین چیزها را تجربه کرده ایم. خوشبختانه، عادت های خاصی وجود دارد که می توانید در خود پرورش دهید تا دیگر هیچ وقت یک عکس را هم از دست ندهید. هیچ یک از آنها وقت گیر نیستند، بنابراین واقعا هیچ بهانه ای برای اجرا نکردن آنها در روند کارتان وجود ندارد.سالن تولد کودک

۱
باتری های خود را شارژ کنید
 آتلیه نوزاد
ممکن است واضح به نظر برسد که باید باتری های خود را شارژ کنید، اما تعجب می کنید اگر بدانید که من اغلب اوقات افرادی را می بینم که بدون داشتن شارژ باتری در محل عکاسی هستند. در واقع، حدس می زنم که شما هم چنین تجربه ای داشته اید (نگران نباشید،من و اکثر عکاسان دیگر نیز داشته ایم).

حدود یک سال پیش من تصمیم گرفتم هفت ساعت تا آندالسنس در نروژ رانندگی کنم، که برای منظره دیدنی اش، و به خصوص جاده نمادینش، شناخته شده است. من قبلا چند بار به آنجا رفته بودم، اما آب و هوا هیچ وقت ایده آل نبود، بنابراین می خواستم دوباره برگردم و حداقل یک تصویر خوب بگیرم. هنگامی که به آن جاده خوش منظره رسیدم به طرف نقطه ای که قصد داشتم از آنجا چند عکس بگیرم رفتم، اما خیلی زود شارژ باتری ام تمام شد. با خودم فکر کردم عجیب است، اما مشکلی نیست، هنوز دو باتری اضافی دارم. اما از قضا معلوم شد که هر دوی آنها نیز خالی بودند. حدس میزنم که می توانید ناامیدی مرا تصور کنید، زمانی که متوجه شدم کل این سفر، فقط به خاطر این که فراموش کرده بودم باتری هایم را شارژ کنم، خراب شد.
[عکاسی فضای باز]

قبل از این که شارژ باتری ام تمام شود، موفق شدم یک عکس رضایت بخش بگیرم.

بعد از آن اتفاق، برای من به یک عادت تبدیل شد که همیشه بعد از این که از یک سفر یا عکاسی در فضای باز به خانه می آیم، باتری هایم را شارژ کنم. من حتی قبل از این که عکس ها را به کامپیوتر منتقل کنم باتری ها را به شارژ می زنم، چون می دانم که اگر بلافاصله این کار را نکنم، ممکن است فراموش کنم.
۲
تجهیزات خود را تمیز کنید

تمیز کردن تجهیزات دوربین (به خصوص برای عکاسان فضای باز)، نه تنها برای افزایش طول عمر تجهیزات شما، بلکه برای بهبود کیفیت تصاویر نیز بسیار مهم است. من همیشه کمی ناراحت می شوم وقتی یک تصویر زیبا را می بینم که به دلیل وجود هزاران نقطه گرد و غبار کوچک (یا چند نقطه بزرگ) خراب شده است. اصلا لزومی ندارد که چنین اتفاقی بیفتد، و به راحتی می شود از شر آن خلاص شد، پس چرا باید اجازه دهید دیگران فکر کنند که شما به اندازه کافی بااستعداد نیستید.

در واقع، شما به چیزی بیش از یک دستمال میکروفایبر ارزان برای پاک کردن گرد و غبار و کثیفی از روی لنز و فیلترهای خود نیاز ندارید. با وجود این که در اغلب موارد همین کافی است (و چیزی است که باید همیشه در کیف دوربین شما باشد)، توصیه می کنم یک لنز پاک کن مایع هم بخرید، چون به شما کمک می کند تا از شر تمام لکه ها و به خصوص ذرات نمک خلاص شوید.
[عکاسی فضای باز]

بعد از یک آب و هوای بد در ایسلند، لنز من پر از نقطه های گرد و غبار شد، همانطور که می توانید از اینجا در لایت روم ببینید.

برای من عادت شده است که بعد از هر سفر عکاسی که بیش از یک روز طول می کشد، تجهیزاتم را تمیز کنم. اگر در فضای باز در حال عکاسی از مناظر دریایی یا در شرایط باد و باران باشم، معمولا پس از آن یک دقیقه وقت اضافی می گذارم تا از شر بدترین لکه ها خلاص شوم. تبدیل شدن این کار به یک عادت به صرفه جویی در مقدار زیادی از وقت شما در پس پردازش با استفاده از ابزارهایی مانند Spot Removal در لایت روم، کمک خواهد کرد.

اگر قصد دارید کار عکاسی خود را به طور جدی دنبال کنید، و شاید حتی شروع به فروختن یکی دو تا عکس چاپی کرده اید، خلاص شدن از شر آن لکه های زشت و زننده حتی مهم تر هم هست. فقط تصور کنید که یک عکس چاپی بزرگ را بفروشید، آن وقت ببینید آن نقاط کوچک ناگهان بزرگ به نظر می رسند و حواس بیننده را از خود تصویر پرت می کنند. چنین اشتباهی نکنید!
۳
قبل از تمام شدن کار محل عکاسی را ترک نکنید

آخرین عادت من شاید یکی از مهم ترین توصیه های من برای هر عکاس فضای باز است.
[عکاسی فضای باز]

یک غروب آفتاب غیر منتظره در نروژ

این عادتی است که من مجبور شدم از راه سختی یاد بگیرم. زمانی که من یک عکاس آماتور بودم این اتفاق چندین بار افتاد که من فکر می کردم یک منظره طلوع یا غروب آفتاب به هیچ چیز خوبی تبدیل نمی شود چون هوا کمی بد به نظر می رسید. بنابراین به جای این که بیشتر در آن محل بمانم، ترجیح می دادم به خانه بروم و امیدوار باشم که دفعه بعد شرایط بهتر باشد. چه اتفاقی می افتاد وقتی من راهی خانه می شدم؟ آسمان برای چند دقیقه به رنگ قرمز در می آمد.

با وجود این که شرایط کمی کسل کننده به نظر می رسد، اما به این معنی نیست که حتی چند دقیقه هم نور خوب نمی شود. خب، در اکثر موارد به چیز جذابی تبدیل نمی شود، اما در موارد اندکی که این اتفاق می افتد، آرزو می کنید کاش ۲۰-۱۰ دقیقه بیشتر آنجا مانده بودید.
پس دفعه بعد که می خواهید بیرون بروید این را به یاد داشته باشید: تا وقتی کارتان تمام نشده، دست از کار نکشید. کمی بیشتر بمانید، شاید با نور فوق العاده ای مواجه شوید که به تصاویر ارزشمند برای مجموعه نمونه کار شما منجر شود. ارزشش را دارد!
[عکای فضای باز]
پرنده در حال پرواز در میان یک غروب آفتاب طوفانی در Liencres، کانتابریا (اسپانیا).
شما این ۳ عادت را ندارید؟ آیا عادت دیگری، چه در محل عکاسی و چه وقتی که به خانه برمی گردید، برای خودتان ایجاد کرده اید؟ اجازه دهید ما هم آنها را بدانیم!
نویسنده: کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg)

منبع:

لنزک

آشنایی با دوربین فیلمبرداری Sony DCR-DVD810

دوربین فیلم برداری دیگری که شرکت سونی در سری دی وی دی به بازار عرضه کرده است دوربین سونی DCR – DVD810 نام دارد . این دوربین فیلمبرداری  دارای قابلیت هایی از قبیل : نمایشگر لمسی ۲٫۷ اینچ ، زوم اپتیکال ۲۵ برابر ، زوم دیجیتال ۲۰۰۰ برابر ، لنز کارل سایز Vario- Tessar و قابلیت ضبط هیبریدی میباشد . در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی سونی را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.آتلیه بارداری

در ابتدا باید بگوییم دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810 دوربین دیگری است که در این‌ مقاله معرفی می‌شود. دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810   به شما این امکان می‌دهد ویدیوی خود را مستقیما بر روی DVD، فلش ۸ گیگابایتی یا هر ابزار دیگری ضبط نمایید. این دوربین زیبا به توانایی ضبط هیبریدی، میکروفون داخلی برای زوم صدا، دکمه‌ی Quick On، زوم اپتیکال ۲۵ برابر، زوم دیجیتال ۲۰۰۰ برابر، عکس‌های ۱ مگاپیکسلی، پشتیبانی از کارت‌های PRO Duo و صفحه‌نمایش لمسی ۲٫۷ اینچی مجهز شده می باشد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.عکاسی کودک

باید بگوییم شما با دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-DVD810 به راحتی قادر هستید فیلم‌برداری کنید و ویدیوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. تنظیمات ساده و مشخصه‌های کارآمدی در این دوربین ارائه شده است. صفحه نمایش آن نیز یک صفحه نمایش لمسی ۲٫۷ اینچی با نسبت ۱۶:۹ است که حالت وایداسکرین دارد و در کنار زوم‌های اپتیکال و دیجیتال کارآمدی که ارائه شده کیفیت خوبی را تجربه خواهید کرد. لرزش‌گیر به کار رفته در DCR-DVD810 از نوع Super Steady Shot است. از دیگر مزیت‌های به کار رفته در این دوربین جالب می‌توان به تکنولوژی Super NightShot® Plus اشاره نمود که در نور بسیار کم هم به داشتن عکس‌هایی بسیار خوب و باکیفیت کمک زیادی می‌نماید.
CCD به کار رفته در دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810 از نوع HAD™ است و ۶/۱ اینچ اندازه دارد. تعداد پیکسل‌های موثر این حس‌گر ۳۴۰٫۰۰۰ است که به ثبت جزییات هر چه دقیق‌تر و کارآمدتر کمک زیادی می‌نماید و به این صورت، ویدیوی شما بسیار دقیق، واضح و پر از جزییات خوب خواهد بود.
قابل ذکر است زوم اپتیکال ۲۵ برابر دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810   نیز به بزرگ‌کردن هر چه به‌تر تصویر کمک می‌کند. زوم دیجیتال ۲۰۰۰ برابر آن نیز به بزرگ‌نمایی‌های دیجیتال با میزان اعوجاج کم‌تر تصویر می‌انجامد.
بعلاوه لنز‌ به کار رفته در دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810 از نوع کارل زایس Vario-Tessar است که عمل‌کرد بسیار خوبی را از خود نشان داده می باشد. این لنز دقت و کیفیت خوبی داراست.
در ادامه باید بگوییم  کیفیت صدا و تصاویر دیجیتال DVD با فرمت MPEG2 در مقایسه با MiniDV تا اندازه‌ی زیادی به‌تر است. بعد از بستن دیسک بر روی این دوربین فیلم‌برداری، امکان اجرای دیسک مورد نظر در بیش‌تر DVD پلیرها، کامپیوترها، پخش‌کننده‌های Blu-ray Disc™ و کنسول‌های بازی PlayStation® ۳ میسر شده است.
توجه کنید که تنوع فرمت‌های DVD نوعی سادگی و کاربری ساده‌ را برای این دستگاه‌ها به همراه آورده است. با برخورداری از DVD+RW دیگر نیازی به بستن دیسک نخواهد بود؛ فقط کافی می باشد دیسک مورد نظر را در پخش‌کننده‌ی DVD یا Blu-ray Disc™ قرار دهید تا اجرا گردد.
همچنین تکنولوژی ضبط هیبریدی برای انتقال هر چه ساده‌تر ویدیوها و تصاویر دیجیتال از دوربین فیلم‌برداری به دیگر ابزارهای نمایشی سازگار بسیار کارآمد عمل می‌نماید. تصاویر خود را می‌توانید بر روی DVD، یا یکی از کارت‌های حافظه‌ی Duo™ یا PRO Duo™ ضبط کنید. تصاویر ضبط شده‌‌ یا تصاویر موجود روی DVD را می‌توان مستقیما با پخش‌کننده‌های DVD، کامپیوترها، پخش‌کننده‌های Blu-ray Disc™ و حتا کنسول‌های بازی PlayStation® ۳ اجرا نمود.
گفتنیست  مشخصه‌ی Quick On توانایی است که با فشار دادن تنها یک دکمه مود Sleep دوربین را فعال می‌کند. اگر این دکمه را مجددا فشار دهید، دوربین از نو شروع به کار می‌کند. از دیگر ویژگی‌های دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810 می‌توانیم به میکروفون زوم داخلی اشاره کنیم که صدا را به صورت دالبی ۵٫۱ کاناله پخش می‌کند و فوکوس صوتی خوبی را نیز ارائه می‌نماید.
صفحه نمایش ۲٫۷ اینچی (۲۱۱٫۰۰۰ رنگی) دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810  نیز با نسبت ۱۶:۹ طراحی شده و کیفیت و وضوح خوبی دارد. این صفحه نمایش تا زاویه‌ی ۲۷۰ درجه‌ای قابلیت چرخش داراست و تصاویر را به صورت شارپ و با جزییات خوب نمایش می‌دهد.
    همچنین شما قادر هستید عکس‌های خود را مستقیما بر روی کارت‌های Stick PRO Duo™ ثبت کنید. با انتقال این عکس‌ها به کامپیوتر به راحتی می‌توانید تصاویر خود را به صورت ای‌میل یا پرینت با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.
همانطور که میدانید باتری‌های شارژی یون لیتیوم سونی بر خلاف باتری‌های NiCad (نیکل کادمیومی)، کیفیت خود را در اثر شارژهای مختلف از دست نمی‌دهند. به همین سبب به راحتی می‌توانید بدون هر گونه نگرانی نسبت به عمر باتری‌ها، آن‌ها را شارژ کنید و مشکلی هم پیش نخواهد آمد.
شما اگر بخواهید فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید می‌توانید از پانل لمسی این دوربین  جذاب استفاده کنید. به کمک فوکوس دستی به راحتی می‌توانید دوربین خود را در هر کجا که باشید، صرف نظر از شرایط فیلم‌برداری، به صورت دستی تنظیم کنید و کیفیت خوبی هم خواهید داشت.
سیستم Super NightShot® Plus Infrared نیز با به کارگیری مود «شاتر آرام»، به شما این امکان می‌دهد در شرایط کم‌نور و حتی در تاریکی مطلق هم رنگ و کنتراست خوبی را داشته باشید.
علاوه بر اینها ، مودهایی هم برای انتخاب صحنه‌ی تصویربرداری ارائه شده که حالت‌های مختلفی مانند اتوماتیک، Twilight، Candle، طلوع و غروب آفتاب، آتش بازی، منظره، پرتره، Spotlight، ورزشی، ساحل و برف را شامل می‌شوند. در صورت تمایل شما قادر می باشید از افکت‌های مختلفی مانند Monotone، Sepia یا Pastel هم برای هر چه بیش‌تر جذاب شدن تصاویر خود بهره ببرید. به عنوان یکی دیگر قابلیت‌های دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810 می‌توانیم به نشان‌گر میزان عمر باتری دوربین بر روی صفحه نمایش اشاره کنم. این کار تنها با فشار دادن یک دکمه میسر می باشد.
ویژگیهای دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810
از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلم‌برداری سونی مدلDCR-DVD810  می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
۱• حس‌گر ۶/۱ اینچی CCD
۲• پشتیبانی از کارت‌های حافظه PRO Duo یا Duo™
۳• توانایی ضبط هیبریدی
۴• زوم اپتیکال ۲۵ برابر
۵• زوم دیجیتال ۲۰۰۰ برابر
۶• دارای حافظه داخلی ۸ گیگابایت
۷• صفحه نمایش ۲٫۷ اینچی با نسبت ۱۶:۹
۸• میکروفون داخلی برای زوم صدا
۹• صدای دالبی ۱/۵ کاناله
۱۰• لرزش‌گیر اپتیکال Super SteadyShot
۱۱• سیستم Super NightShot® Plus Infrared برای کار در تاریکی
منبع:

عکاسی

نقد و بررسی اجمالی دوربین سونی Sony DCR-SR46

دوربین فیلمبرداری سونی DCR-SR46، یک دوربین هارددیسکی (HDD) است. با این دوربین میتوانید تصاویر و فیلم های خود را روی هارد دیسک ۴۰ گیگابایتی ذخیره کنید. ابعاد این دوربین فیمبرداری ، ۱۱۳*۷۷*۷۶ میلی متر و وزن آن، ۳۵۰ گرم میباشد که این میزان وزن بدون باتری محاسبه شده است. حسگر دوربین فیلمبرداریسونی DCR-SR46، از نوع Advanced HAD CCD می باشد که دقت آن، ۰٫۶۸ مگاپیکسل و اندازه اش، ۱٫۸ اینچ است و فیلم های شما را در قالب MPEG2 و با کیفیت DV، ذخیره می کند. در این پست از سایت عکاسی برای شما نقد و بررسی اجمالی به این دوربین خواهیم داشت.  آتلیه کودک
در ابتدا باید بگوییم دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46،  یک دوربین هارددیسکی (HDD) است که تصاویر و فیلم های شما را روی هارد دیسک ۴۰ گیگابایتی ذخیره می نماید. ابعاد این دوربین زیبا، ۱۱۳*۷۷*۷۶ میلی متر و وزن آن، ۳۵۰ گرم است که این میزان بدون باتری محاسبه شده می باشد. حسگر دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46، از نوع Advanced HAD CCD می باشد که دقت آن، ۰٫۶۸ مگاپیکسل و اندازه اش، ۱٫۸ اینچ است و فیلم های شما را در قالب MPEG2 و با کیفیت DV، ذخیره می نماید و نمایش می دهد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم. عکاسی بارداری
گفتنیست شما با دوربین فیلمبرداری هیبرید کمپانی سونی با نام DCR-SR46، این امکان را دارید که فیلم های با کیفیت خود را یا روی هارددیسک و یا روی کارت حافظه، ذخیره نمایید. روی هارددیسک ۴۰ گیگابایتی این دوربین، می توان بیش از ۲۷ ساعت و روی کارت حافظه، بیش از ۵ ساعت و ۲۵ دقیقه، فیلم، ذخیره نمود. فیلم های هارددیسک هم به راحتی قابل انتقال به کارت حافظه م باشند.


دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46لنز Carl Zeiss Vairo-Tessar با زوم اپتیکال ۴۰ برابر دارد و دکمه سریع Quick on، که در صرفه جویی باتری، کمک می کند. دکمه ی Quick on، خیلی سریع، دوربین را از حالت stand by خارج می کند، این ویژگی سرعت عکاس را زیاد می نماید.

قابلیت  Film Roll Index، به شما کمک می کند تا با دیدن صحنه ی اول فیلم هایی که گرفته اید، آنها را سازمان دهی کرده و فهرست تهیه نمایید. همچنین با کمک ویژگی Face Index، با فشار دادن روی چهره ی که دوربین در هنگام عکس برداری، تشخیص داده است، قادر به دیدن فیلم های مورد نظر و مربوط به آن شخص خواهید بود.
مشخصه ی One-Touch Disc Burn، برای سهولت کار و صرفه جویی در میزان باتری، به کارتان خواهد آمد تا فیلم های هاردیسک خود را به راحتی روی DVD یا کامپیوتر منتقل نمایید و همچنین ویژگی HDD Smart Protection که از آسیب هاردیسک درایو در هنگام افتادن و ضربه خوردن ناگهانی، جلوگیری می نماید.
همچنین میکروفون داخلی که در  به کار گرفته شده است، این کاربرد را دارد که روی صدای سوژه ای که در منظره یاب، انتخابش کرده اید، فوکوس می نماید.
باید بگوییم از مزایای بسیار مفید دوربین فیلمبرداری سونی DCR-SR46، این است که قابلیت فیلمبرداری با کیفیت خوب در شب را دااست.
در ادامه باید بگوییم دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46، مجهز به لنزی با محدوده ی کانونی ۱٫۹-۷۶ میلی متر و از نوع Carl Zeiss است که لرزش گیر الکترونیک دارد و لرزش های دوربین را جبران کرده و از محوشدگی تصاویر، جلوگیری می نماید.
قابل ذکر است  زوم اپتیکالدوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46، چهل برابر و زوم دیجیتال آن، ۲۰۰۰ برابر است. این دوربین مجهز به فوکوس دستی و فوکوس خودکار است که این ویژگی دوربین برای عکاس های حرفه ای که عاشق تنظیمات دستی هستند، بسیار مهم می باشد.
بد نیست بدانید صفحه نمایش دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46، لمسی و در اندازه ی ۲٫۷ اینچ با تعداد ۱۲۳۲۰۰ پیکسل و از نوع استاندارد می باشد.
توجه کنید که یکی از ویژگی های بارز دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46 که قابل ذکر می باشد، این است که می تواند از متن فیلم های شما، عکس بگیرد و آنها را به سلیقه ی خودتان، ویرایش نماید.
همچنین دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46 مجهز به تنظیمات از پیش تعیین شده ای مثل تنظیم سفیدی در حالت های مختلف، حالت های تصویربرداری از پیش تنظیم شده، مثل ساحل، نور شمع، طلوع و غروب آفتاب، آتش بازی، منظره، ورزش و …می باشد.
می توانیم از سایر تجهیزات دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46،  به خروجی USB، خروجی تلویزیون، میکروفون، بلندگو، کارت حافظه ی Pro Duo و باتری یون لیتیوم استاندارد اشاره کنیم. حداکثر زمان فیلم برداری توسط این باتری ها، ۱۰۰ دقیقه می باشد.
مشخصات دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46
از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلم‌برداری سونی مدل DCR-SR46 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
۱• حافظه ی نوع هاردیسکی: ۴۰ گیگابایت و کارت حافظه Pro Duo
۲• لنز Carl Zeiss Vairo-Tessar با زوم اپتیکال ۴۰ برابر
۳• صفحه نمایش لمسی LCD به اندازه ی ۲٫۷ اینچ و تعداد ۱۲۳۲۰۰ پیکسل
۴• حسگر CCD در اندازه ی ۸/۱اینچ با دقت ۰٫۸ مگاپیکسل (۰٫۴۹ مگاپیکسل موثر)
۵• لرزش گیر تصویر Super Steady Shot (الکترونیک)
۶• فیلمبرداری در قالب MPEG2 با حداکثر رزولوشن ۷۲۰*۵۷۶ (با کیفیت DV)
۷• تصویر برداری در قالب JPEG تا اندازه ی حداکثر ۰٫۳ مگاپیکسل
۸• اتصالات: خروجی کامپیوتر و تلویزیون، خروجی هدفون، ورودی میکروفون
منبع:

عکاسی